Veelgestelde vragen over de Online Autoverkoopservice

We snappen dat er nog vragen kunnen zijn. We hebben de meest gestelde vragen hieronder benoemd. Mochten er andere vragen zijn, bel of mail ons gerust. We staan voor je klaar.  


Voor de verkoop

Hoe werkt de Online Autoverkoopservice?

Je vult op viaBOVAG.nl eenvoudig jouw autogegevens en persoonlijke gegevens in. Vervolgens ontvang je een bod met een gegarandeerde prijs, accepteer je het bod? Dan plannen we een afspraak met jou in. Nadat de overdracht heeft plaatsgevonden ontvang je binnen maximaal 1 werkdag het afgesproken bedrag op jouw bankrekening.


Is de Online Autoverkoopservice gratis?

Deels, het aanbieden van je auto is gratis. Auto verkocht? Dat betaal je een service fee voor de afhandeling van de verkoop. De prijzen zijn afhankelijk van de verkoopprijs van jouw auto.

  • tot €499,- betaal je €25,- servicekosten

  • €500,- tot €1.999,- betaal je €50,- servicekosten

  • €2000,- tot €4.999,- betaal je €75,- servicekosten

  • meer dan €5.000,- betaal je €100,- servicekosten

Zodra je akkoord bent gegaan met het bod maken we een afspraak met je om de overdracht van de auto te plannen. Je kan ervoor kiezen om de auto weg te brengen naar een van onze innamelocaties. Wil je deze liever laten ophalen? Dat kan! Dan plannen we een ophaalafspraak met je in. Voor het ophalen van je auto wordt een bedrag van €150,- gerekend.


Wordt mijn auto opgehaald?

Je kan ervoor kiezen om je auto te laten ophalen door Autoplatform Nederland. Dat kan tegen een bedrag van €150,-. Je kunt aangeven of je de auto wegbrengt of dat je deze wilt laten ophalen.

Autoplatform Nederland neemt 24 uur nadat je het bod hebt geaccepteerd contact met je op en plant samen met jou een afspraak in voor de overdracht van je auto.


Waar kan ik mijn auto inleveren?

Als je ervoor kiest om je auto in te leveren op een van de inleverlocaties dan kan dit op een van de volgende locaties:

  • Hardenberg (Koningsspil 2, 7773 NK Hardenberg)

  • Boxtel (Runmolen 7, 5281 PJ Boxtel)

  • Heerhugowaard (Nijverheidsstraat 12A,1704 RA Heerhugowaard)

  • Waddinxveen (Noordkade 24, 2741 EV Waddinxveen)

  • Zwolle (Boeierweg 11, 8042 PV Zwolle)

  • Assen (Industrieweg 26, 9403 AB Assen)

  • Stadskanaal (Ceresstraat 11, 9502 EA Stadskanaal)

  • Huissen (Handelstraat 8, 6851 EH Huissen)

  • Dordrecht (Nijverheidstraat 10A, 3316 AP Dordrecht)


Wat heb ik nodig voor het verkopen van mijn auto?

Voor de verkoop van jouw auto zijn een aantal papieren benodigd. Samengevat is dit het kentekenbewijs. Deze bestaat uit: de kentekencard en de tenaamstellingscodes. De tenaamstellingscodes zijn nodig om het eigenaarschap van de auto om te zetten. Bij de aankoop van de auto zijn deze meegeleverd samen met de kentekencard. De tenaamstellingscodes bestaan uit twee delen: 4 cijfers en een deel van 5 cijfers. Ben je deze kwijt? Op RDW.nl vraag je eenvoudig nieuwe codes aan. De kosten hiervan zijn €1,-


Waarom zou ik mijn voertuig via de Online Autoverkoopservice willen verkopen?

Je ontvangt een eerlijke prijs voor jouw auto. Het bod dat je van ons ontvangt is een bod met een gegarandeerde prijs en je hebt zelf de keuze of je de auto wilt laten ophalen of dat je deze komt brengen naar een van onze innamelocaties.


Kan ik onderhandelen over het bod of tegenbod doen?

Nee, je kan niet onderhandelen over het bod. Wij brengen een bod uit op je auto op basis van de informatie die wij van je krijgen. Als de auto is zoals omschreven, is het een bod met een gegarandeerde prijs. Mocht je toch wat over het hoofd gezien hebben wat van invloed kan zijn op de hoogte van het bod, dan helpen we je graag verder.


Wat als het kenteken niet op mijn naam staat, maar op de naam van bijvoorbeeld een familielid of vriend?

In dit geval moet je een volmacht kunnen overleggen. Bij het maken van de ophaalafspraak kun je aangeven dat je gevolmachtigde bent voor de verkoper. We sturen je dan een volmacht toe en vragen je om deze voor de afspraak in te vullen en te retourneren.


Binnen welke termijn kan ik mijn bod met gegarandeerde prijs verwachten?

Als je de auto voor 16:30 aanmeld heb je binnen 1 werkdag gegarandeerd je bod binnen. Mocht je de auto bijvoorbeeld vrijdagmiddag om 18:00 uur bij ons aanmelden zul je iets langer geduld moeten hebben tot de volgende werkdag. Onder bepaalde omstandigheden kan het zijn dat wij geen bod kunnen uitbrengen, dan nemen we contact met je op.


Aan welke voorwaarden moet mijn auto voldoen zodat jullie een bod kunnen uitbrengen?

Auto’s waarop een bod afgegeven kan worden met een gegarandeerde prijs:

  • Alle auto’s jonger dan 10 jaar ongeacht de kilometerstand en ongeacht geldigheid APK

Op auto’s die ouder zijn dan 15 jaar kunnen wij helaas geen bod uitbrengen.

  • Auto’s van 10 t/m 15 jaar oud met

    • en/of een kilometerstand van minder dan 200.000 km.

    • en/of minimaal 2 maanden geldige APK.

  • Zonder WOK-status

WOK staat voor “Wacht Op Keuren”. Dit is een melding die op je kenteken geplaatst wordt door de politie. Het houd in dat het voertuig niet aan de wettelijke eisen voldoet en dat deze herkeurd moet worden voordat deze weer de openbare weg op mag.

  • Een logische kilometerstand

De RDW bepaalt of de geregistreerde stand een logisch verloop laat zien ten opzichte van een eerdere geregistreerde kilometerstand (zo kunnen er nooit minder kilometers op de teller staan dan bij een eerdere registratie). Als de kilometerstand een logisch verloop laat zien dan wordt deze als 'logische kilometerstand' beoordeeld door de RDW. Autoplatform Nederland neemt het oordeel van de RDW over.

  • Geen afwijkende BPM

Dit is soms het geval bij geïmporteerde auto’s die een schadeverleden hebben. Op deze auto’s kunnen wij helaas geen bod afgeven.

  • Personen- en lichte bestelwagens met een gewicht van minder dan 3.500 kilogram

Personenwagens wegen vrijwel altijd minder dan 3.500 kilogram. Bij bedrijfswagens onderscheiden we twee typen: zware bedrijfswagens of large goods vehicles (LGV) en lichte bedrijfswagens of light commercial vehicles (LCV). Op die laatste categorie brengen wij wél een bod uit.

  • Een geldig Nederlands kenteken (geel of grijs)

Een auto met een grijs kenteken is door de Belastingdienst aangemerkt als bestelauto. Anders dan de naam doet vermoeden, heeft een bestelauto met grijs kenteken gewoon een gele kentekenplaat. Je kunt een grijs kenteken wel herkennen aan de eerste letter van het kenteken: dat is namelijk altijd een B of een V.

  • Ook geïmporteerde voertuigen

Wij brengen een bod uit op geïmporteerde voertuigen, onder de volgende voorwaarden: - Het voertuig is geïmporteerd uit een land binnen Europa; - Het land van herkomst is bekend; - Het voertuig heeft een Europese uitvoering; - De onderhoudshistorie van het voertuig is volledig bekend; - De BPM komt overeen met de normale bruto BPM; - Er is sprake van reguliere kentekenafgifte.

  • Ook auto’s met lichte visuele en/of rijdbare schade

Het is aan onze taxateurs om te beoordelen of de eventuele schade aan je voertuig “lichte schade” is. Zorg er bij je aanvraag voor dat je eventuele schade duidelijk beschrijft en fotografeert.

  • Niet te vaak overschreven op naam

Bijvoorbeeld: een jonge auto die in de eerste 4 maanden van zijn bestaan 4 keer overschreven is op naam, dat is ongebruikelijk. Voor een oude auto die in de laatste 3 maanden 3 keer is overschreven geldt hetzelfde. Het kan zijn dat we nog contact met je opnemen om de oorzaak verder uit te vragen, maar in de regel geven wij geen bod af op deze voertuigen.


Tijdens de verkoop

Op basis van welke gegevens baseren jullie de taxatie?

Op basis van de gegevens die worden ingevuld bij het aanbieden van de auto. Denk hierbij aan: merk, model, type, kilometerstand, bouwjaar, opties, kleur en staat van de auto.


Er is een bod uitgebracht op mijn voertuig, ben ik verplicht deze te accepteren?

Nee, je bent vrij om deze te accepteren of af te wijzen. De bieding die uitgebracht is blijft 5 dagen geldig.


Kan ik de geplaatste advertentie van mijn voertuig later nog wijzigen?

Nee, er moet dan een hertaxatie plaatsvinden.


Is het uitgebrachte bod gegarandeerd?

Wij brengen een bod uit op basis van de informatie die wij van je krijgen. Als de auto is zoals omschreven, is het een bod met een gegarandeerde prijs. De verantwoordelijkheid voor het aanleveren van juiste informatie ligt uiteraard bij jou als verkoper. Je kan natuurlijk wat over het hoofd hebben gezien. Dat kan mogelijk van invloed zijn op het afgegeven bod.


Na de verkoop

Wat gaat er tijdens de inname gebeuren?

Je kan de auto zelf wegbrengen naar een van onze innamelocaties of ervoor kiezen om de auto op te laten halen. Degene die de inspectie uitvoert maakt een korte proefrit, inspecteert de auto optisch en technisch en controleert of alles aanwezig is. Is alles zoals omschreven? Dan wordt de auto gevrijwaard en maken we het afgesproken bedrag direct over naar het aangegeven bankrekeningnummer.


Kan ik de verkoop nog terugdraaien? Zo ja, is het kosteloos?

Nee, nadat het bod is geaccepteerd en de auto is opgehaald is de verkoop gesloten en kan deze niet meer worden teruggedraaid.


Moet ik mijn verkochte voertuig zelf wegbrengen of wordt deze opgehaald?

Beide kan! We nemen contact met je op om dit te bespreken en om een afspraak voor inname te plannen.


Kan de inspecteur tijdens de ophaalafspraak nog een ander bod uitbrengen?

Nee, het bod wordt vooraf aan jou gecommuniceerd. Als je deze hebt geaccepteerd en je auto voldoet aan de voorwaarden (verkeerd in de staat zoals je die hebt doorgegeven) dan is dit het bedrag dat je ontvangt op je bankrekening. De inspecteur zal ter plekke geen nieuw bod uitbrengen of de onderhandeling aangaan.

Mocht de auto onverhoopt teveel afwijken van de opgegeven informatie dan kan de inspecteur wel een aangepast bod doen, dit bod is geheel vrijblijvend.


Hoe ik ontvang ik het geld voor mijn verkochte auto?

Dit wordt na een succesvolle inname naar je bankrekeningnummer overgemaakt. Heb je de auto voor 16:30 uur ingeleverd? Dan heb je dit vaak dezelfde dag nog op je rekening staan. Is de overdracht na 16:30 uur gepland dan wordt het de volgende dag naar je overgemaakt. Het kan zijn dat het door verwerkingstijden bij de bank iets langer duurt, maar we zullen altijd een (digitaal) bewijs van verkoop aan je overhandigen direct na de verkoop.


Hoe lang duurt het maximaal voordat het bedrag van het bod wordt gestort op mijn rekening?

Het bedrag wordt, als de auto voor 16:30 uur is overgedragen, dezelfde dag nog naar je overgemaakt. Vindt de afspraak na 16:30 uur plaats? Dan heb je het geld de volgende dag op je rekening staan. In sommige gevallen kan het even duren voor dit zichtbaar is in verband met verwerkingstijden bij de bank.


Hoe zit het met de betaalde wegenbelasting?

De betaalde wegenbelasting wordt door de Belastingdienst automatisch verrekend/teruggestort. Je hoeft hier niets voor te doen.


Hoe wordt de verzekering beëindigd?

De autoverzekering dien je zelf te beëindigen. Neem contact op met jouw verzekeraar om deze stop te zetten.


Waar kan ik een klacht indienen over de Online Autoverkoopservice?

Niet tevreden? Wat vervelend, we helpen je graag verder! Je kunt je klacht indienen via de mail: onlineautoverkoopservice@viabovag.nl.


Over Autoplatform Nederland

Wie is Autoplatform Nederland?

Autoplatform Nederland is de partij waarmee viaBOVAG.nl samenwerkt als het gaat om de Online Autoverkoopservice. Autoplatform Nederland is een platform dat gespecialiseerd is in het (online) kopen en verkopen van inruilvoertuigen.


Waarom werkt viaBOVAG.nl samen met Autoplatform Nederland?

viaBOVAG.nl werkt samen met Autoplatform Nederland omdat zij al jaren gespecialiseerd zijn in het aan- en verkopen van inruilvoertuigen. Door samen te werken met Autoplatform Nederland en hun specialisten kunnen we de beste prijs bepalen voor jouw auto.


Hoe kan ik Autoplatform Nederland bereiken?

Voor vragen over de Online Autoverkoopservice kun je terecht bij het serviceteam van viaBOVAG.nl via 030 202 8222, wij helpen je graag met al je vragen!

Wil je toch graag contact met Autoplatform Nederland? Dat kan via 088-2342300. .


Verkoop ik mijn auto aan viaBOVAG.nl of aan Autoplatform Nederland?

Je verkoopt je auto aan Autoplatform Nederland. Autoplatform Nederland koopt de auto in en verkoopt deze vervolgens, via hun netwerk, aan autobedrijven.


Waar zijn de locaties van Autoplatform Nederland?

De innamelocaties van Autoplatform Nederland zijn in:

  • Hardenberg (Koningsspil 2, 7773 NK Hardenberg)

  • Boxtel (Runmolen 7, 5281 PJ Boxtel)

  • Heerhugowaard (Nijverheidsstraat 12A,1704 RA Heerhugowaard)

  • Waddinxveen (Noordkade 24, 2741 EV Waddinxveen)

  • Zwolle (Boeierweg 11, 8042 PV Zwolle)

  • Assen (Industrieweg 26, 9403 AB Assen)

  • Stadskanaal (Ceresstraat 11, 9502 EA Stadskanaal)

  • Huissen (Handelstraat 8, 6851 EH Huissen)

  • Dordrecht (Nijverheidstraat 10A, 3316 AP Dordrecht)