We hebben 14.182 auto's voor je gevonden
Alleen auto’s van erkende BOVAG bedrijven
Toyota bZ4X Dynamic 71 kWh | Snel leverbaar | Apple carplay & Android auto | 18 Inch Lm velgen |
Hyundai Kona Electric Comfort 65.4 kWh | 514km Actieradius! | Bluelink app | Navigatie | Camera | Adaptive cruise control |
OPEL Corsa Electric | € 27.465,- NA SUBSIDIE | GS | NAVI PRO 10 | CAMERA | CARPLAY |
Citroën Ë-C4 X Shine Automaat Panoramadak, Lederen bekleding, Hifi Audio € 2.000,- subsidie mogelijk! 3 Fase, stoel- en stuurverwarming .
CITROEN ë-C4 X EV 54kWh 156pk Max | 400km range | Navigatie | Schuifdak | Pack hifi | 18 inch velgen
PEUGEOT e-208 EV 51kWh 156pk GT | 400km range | Alcantara | Massage | Full-led | 17 inch velgen | Navigatie
Tesla Model 3 Long Range 75 kWh 80.000 KM! AUTOPILOT/PANO *ALL-IN PRIJS*
Mercedes-Benz EQC 400 4-MATIC AMG Line 80 kWh, Schuifdak, Distronic+, Surround Camera, Keyless Go, Stoelverwarming-/ventilatie, Stuurwielverwarming, Massage, Head-up Display, Memory, Voorklimatisering, Rijassistentiepakket+, Etc.
Mercedes-Benz EQC 400 4-MATIC AMG Line 80 kWh, Schuifdak, Distronic+, Memory, Leder, Trekhaak, Keyless Go, Advanced Sound System, Rijassistentiepakket, Diefstalbeveiligingspakket, Etc.
Jeep Avenger 1st Edition 54 kWh | Navigatie | All Season banden | Camera | Adaptive Cruise | 18 inch lichtmetaal | Parkeersensoren |
Volkswagen ID.3 First 58 kWh 204pk / €2.000 SEPP Subsidie / Navi / Stoelverwarming / Stuurwiel Verwarmd
Opel Corsa-e Level 3 50 kWh
Renault ZOE Q210 Intens ZE22/130km (gaat nog € 2000 subsidie af!) GARANTIE/ACCUHUUR/CAMERA/CLIMA/CRUISE/NAVI rijklaarprijs
Peugeot e-208 EV Style 50 kWh | Navigatie | Warmtepomp | Climate | LM 16'' | Cruise | Privacy Glass | Parkeersensoren V+A |
Volkswagen e-Golf e-Golf | Navigatie | Dodehoeksensor | Leder | Apple Car Play | Info Active Display | Camera | ACC | 12 maanden BOVAG Garantie
Audi Q8 Sportback e-tron 50 quattro Edition 340pk · Maas-De Koning Black-edition · Achteruitrijcamera · Leder bekleding · Privacy glas·
Volkswagen ID.3 First Plus 58 kWh / Panoramadak / IQ. Light / NVW
Kia e-Niro ExecutiveLine 64 kWh | Clima | Adapt. Cruise | LED | Carplay | Stoelverwarming / Ventilatie | 3 Fase!
SEAT Mii Electric electric Plus
Škoda Citigo e-iV EV Style / INCL BTW/ PARK. SENSOREN/ STOEL VERWARM./ BLUETOOTH/ CLIMA/ DAB/ 16" LMV/
Volkswagen ID.3 First Plus 58 kWh / € 2.000 SEPP Subsidie / Stuur en Stoelverwarming / IQ LED Matrix / Camera / 19" LM Velgen
Volkswagen ID.4 286 PK Pro Business 77 kWh | Nieuw Model | Elektrische Achterklep | Navigatie | 21'' LMV | Camera | Trekhaak
Hyundai KONA EV Premium 64 kWh (204PK) 1e-Eig, Hyundai-Dealer-Onderh, 12-Mnd-BOVAG, NL-Auto, Navigatie-Apple-Carplay/Android-Auto, Adaptive-Cruise-Control, Leer, Keyles-Entry/Start, Stoelverwarming/Ventilatie, Schuifdak, Leer, Premium-Audio, Privacy-Glas,
Volvo XC40 EXTENDED RANGE (SINGLE) PLUS DARK ACC BLIS KEYLESS 20INCH GOOGLE
Elektrische occasions en nieuwe elektrische auto’s kopen bij viaBOVAG.nl
Bij een elektrische auto worden de wielen aangedreven door een elektromotor in plaats van een brandstofmotor. De energie die nodig is om de elektromotor te laten draaien, wordt geleverd door een grote accu die je steeds moet opladen bij een laadpunt. Doordat een elektrische auto geen (schadelijke) uitlaatgassen produceert tijdens het rijden en daarmee een positief effect heeft op de luchtkwaliteit, wordt de aanschaf van elektrische auto’s door de overheid gestimuleerd met behulp van financiële voordelen. Elektrische auto’s bestaan al sinds het begin van de twintigste eeuw, maar zijn pas echt populair sinds de accutechniek en de laadsnelheid het mogelijk maken om grote afstanden te rijden en de accu relatief snel op te laden. Door veranderende wetgeving worden autofabrikanten ook gedwongen om steeds meer elektrische auto’s te ontwikkelen, waardoor er extra vaart wordt gezet achter de ontwikkeling van de (batterij)techniek. Nederland behoort tot de koplopers in Europa met het aantal verkochte elektrische auto’s en de infrastructuur om te kunnen opladen. Rond 2015 kwam de verkoop van elektrische auto’s in een stroomversnelling, met name in de zakelijke markt. Veruit de meeste elektrische auto’s in Nederland zijn leaseauto’s, die na een contractperiode van vier à vijf jaar op de tweedehandsmarkt belanden. Daardoor loopt Nederland nu ook voorop met het aanbod van elektrische occasions.
Het aanbod van nieuwe elektrische auto’s groeit elk jaar. Meerdere autofabrikanten hebben ook al aangekondigd dat zij rond het einde van dit decennium alleen nog elektrische auto’s zullen verkopen. Voor wat betreft nieuwe personenauto’s wordt de traditionele benzine- en dieselmotor langzaam uitgefaseerd.
Populaire nieuwe elektrische modellen zijn de:
Het aanbod van elektrische occasions neemt steeds verder toe, waardoor er steeds meer keuze is in verschillende prijsklassen. Enkele populaire modellen in het hogere segment zijn de:
Enkele populaire modellen in het middensegment zijn de:
De accucapaciteit van een elektrische auto bepaalt voor een groot deel de actieradius. De capaciteit van de accu wordt uitgedrukt in kilowattuur (kWh). De actieradius is de afstand die een auto met een volgeladen accu kan rijden. Toch zegt de grootte van de accu niet alles. Een grote accu brengt namelijk ook meer gewicht in de auto, wat de rijeigenschappen en de actieradius nadelig kan beïnvloeden. Daarnaast kan het zijn dat je geen grote accu nodig hebt, omdat je thuis en op werk kunt opladen. Sommige modellen compenseren een kleinere accu met snelle laadtijden, waardoor je misschien wel vaker moet laden, maar voor kortere duur.
Bij het kopen van een tweedehands elektrische auto moet je als koper rekening houden met een aantal zaken. Een daarvan is de leeftijd van de auto waar je interesse in hebt. Na verloop van tijd treedt accudegradatie op. Het is vergelijkbaar met wat er gebeurt met je telefoon. Na een aantal jaar merk je dat de batterij van je telefoon steeds minder kan leveren op dezelfde hoeveelheid stroom. Hetzelfde gebeurt bij accu’s van een auto, waarbij het aantal kilometers actieradius steeds een beetje minder wordt. Meestal verliest een accu 2% van zijn capaciteit per jaar. Vaak kunnen verkopers de staat van de accu checken met speciale apparatuur. Houd er ook rekening mee dat de actieradius van elektrische auto’s tot 1 september 2018 werd gemeten volgens een verouderde en onnauwkeurige methode (NEDC). Het verschil tussen de opgegeven actieradius van de fabrikant en het werkelijke rijbereik in de praktijk kan zomaar 30 tot 40% bedragen. Als je interesse hebt in een tweedehands elektrische auto, controleer dan eerst hoeveel je kilometers je werkelijk kunt rijden met een volgeladen accu voordat je overgaat tot aankoop. Let er ook op of de prijs van de aangeboden elektrische auto inclusief BTW is. Soms lijkt de prijs van een elektrische auto aantrekkelijk, omdat er geen BTW bij de prijs is inbegrepen. Dat komt omdat de auto dan zakelijk is aangeschaft, waarbij het voor een ondernemer aantrekkelijk is om de auto op de zaak te zetten. De verkopende partij zet de auto zonder BTW te koop, zodat een volgende ondernemer de auto ook zakelijk kan kopen. Koop je als particulier, dan komt er nog eens 21% BTW bovenop. Daarnaast worden sommige tweedehands elektrische auto’s voor een aantrekkelijke prijs aangeboden, maar waarbij je de accu apart moet ‘huren’ voor een maandelijks bedrag.
Elektrische auto’s hebben lage gebruikskosten. Elektriciteit is voordelig en een elektrische auto heeft minder onderhoud nodig. Dat komt omdat elektrische auto’s weinig bewegende onderdelen en minder smeer- en koelmiddelen bevatten in vergelijking met conventionele auto’s met een verbrandingsmotor. Daarnaast betaal je voor een elektrische auto minder bijtelling bij zakelijk gebruik, terwijl je tot 2025 geen wegenbelasting (MRB) hoeft te betalen.
Om elektrisch rijden voor particulieren nog aantrekkelijker te maken, kunnen zij bij de overheid ook subsidie aanvragen voor de aanschaf van een nieuwe of tweedehands elektrische auto: de zogenoemde SEPP-regeling . De subsidie voor een nieuwe elektrische auto is iets hoger dan voor een tweedehands elektrische auto. Tevens moet de auto voldoen aan een aantal voorwaarden. Het is alleen niet vanzelfsprekend dat je ook meteen subsidie krijgt. De overheid stelt ieder jaar een bepaald bedrag beschikbaar en de kans bestaat dat de subsidiepot tijdens het jaar leeg raakt. In dat geval moet je wachten tot het nieuwe kalenderjaar, als de subsidiepot voor dat jaar vrij komt.
Een elektrische auto kan thuis, aan een publieke laadpaal of bij een snellaadstation worden opgeladen. Thuisladen is de gemakkelijkste en voordeligste optie en kan zelfs via het stopcontact, al duurt dat wel erg lang. Opladen bij een publiek laadpunt op straat, in de woonwijk, in parkeergarages en op parkeerplaatsen is het meest voor de hand liggend. Bovendien kun je tegenwoordig overal een laadpunt vinden. Nederland is absolute koploper in Europa met het aantal laadpunten. Sterker nog: bijna een derde van alle (semi)publieke laadpunten in de gehele Europese Unie staat in Nederland. Snellaadstations zijn voornamelijk te vinden langs snelwegen. Hier kun je super snel laden, meestal tot 80% in een half uur.
Wanneer je in het bezit bent van een elektrische auto, is het raadzaam om een app te downloaden waarmee je snel laadpunten kunt vinden. Bij veel elektrische auto’s kan dit ook met de software van de auto. Zo kun je naar je bestemming navigeren en weet je zeker dat je kunt laden in de buurt.
De verschillende manieren van opladen (thuis, openbaar of bij een snellaadstation) bepaalt ook de prijs voor de stroom. Bij thuisladen geldt de kilowattuurprijs van je eigen energieleverancier. De prijzen voor laden bij publieke laadpunten zijn doorgaans hoger dan bij thuisladen. Dat komt omdat de aanbieder ook de kosten voor de paal, zoals aanleg en onderhoud, doorberekend in de prijs. Wel kunnen de tarieven per gebied verschillen, maar houd rekening met een gemiddelde prijs van € 0,45 per kWh. Het hoogste tarief wordt gevoerd bij snellaadstations. Hier ligt de gemiddelde prijs rond de € 0,70 per kWh.