We hebben 9.278 auto's voor je gevonden
Alleen auto’s van erkende BOVAG bedrijven
MINI Electric 3-deurs Camden Edition Plus
HYUNDAI Kona Electric Comfort 64 kWh (15.845 NA SUBSIDIE) - Carplay, Camera
HYUNDAI Kona Electric EV Comfort 64 kWh (15.845 NA SUBSIDIE) - Carplay, Camera
Volkswagen ID.3 Pro Edition Advantage 58 kWh / ACC / Sensoren / Camera / Stoel verwarming
Volkswagen ID.3 Pro Edition Advantage 58 kWh / Adap. cruise / Camera / Clima
HYUNDAI Kona Electric Comfort 64 kWh (19.645 na Subsidie) Carplay, Camera
HYUNDAI Kona Electric Comfort 64 kWh (19.645 na Subsidie) Carplay, Camera
Polestar 2 78 KWH LR DUAL MOTOR 408PK PERFORMANCE PLUS | Panoramadak | Warmtepomp | Harman Kardon
Fiat 500e Icon 42 kWh | Navi | Pano | LED | Winter | Camera | 17"
Audi e-tron Sportback 50 Quattro S-Edition | Pano | Blackpack
PEUGEOT 208 e-208 EV Allure 50 kWh (14.845,- NA SUBSIDIE)
PEUGEOT E-208 EV Allure 50 kWh (14.845,- NA SUBSIDIE)
TESLA Model 3 Standard RWD Plus 60 kWh - Panorama
Tesla Model S 100D 21inch Panodak *Nieuw Accupack* Autopilot 2.5 Hoogglans zwartoptiek Alcantara hemel
PEUGEOT E-2008 E-Tense Performance Line 50 kWh (15.845 NA SUBSIDIE)
PEUGEOT E-2008 Crossback E-Tense Bastille 50 kWh (17.845 NA SUBSIDIE)
Nissan LEAF 40 kWh Tekna | Leder | Achteruitrijcamera | Parkeersensoren voor & achter |
MINI Mini Electric MINI Electric Collection 33 kWh / Leder / LED / Apple CarPlay / Cruisecontrol
Tesla Model 3 Performance AWD 75 kWh | Panoramadak | Lederen Interieur | Adaptieve CruiseControl | LED | Camera | Lichtmetalen velgen | 462pk |
Fiat 500e Icon 42 kWh | Navi | LED | Winter | Camera | 17"
BMW IX1 XDrive30 M SPORT 67 kWh | PANO | HARMAN KARDON AUDIO | 360 CAMERA | LEDER | COMPLETE AUTO
Audi e-tron Sportback 55 quattro S edition 95 kWh | S-sportstoelen | Leder Valcona met ruitstiksel | Bang & Olufsen | Comfortsleutel | Matrix
Audi E-tron Sportback 55 quattro S edition 95 kWh | PANO | ELEK. STOELEN | 360 CAMERA | VOLLE AUTO
FIAT 500c CABRIO RED 42 KWH STOELVERWARMING NAV CRUISE CARPLAY DAB LMV
Bij een elektrische auto worden de wielen aangedreven door een elektromotor in plaats van een brandstofmotor. De energie die nodig is om de elektromotor te laten draaien, wordt geleverd door een grote accu die je steeds moet opladen bij een laadpunt. Doordat een elektrische auto geen (schadelijke) uitlaatgassen produceert tijdens het rijden en daarmee een positief effect heeft op de luchtkwaliteit, wordt de aanschaf van elektrische auto’s door de overheid gestimuleerd met behulp van financiële voordelen.
Nederland behoort tot de koplopers in Europa met het aantal verkochte elektrische auto’s en de infrastructuur om te kunnen opladen. Rond 2015 kwam de verkoop van elektrische auto’s in een stroomversnelling, met name in de zakelijke markt. Veruit de meeste elektrische auto’s in Nederland zijn leaseauto’s, die na een contractperiode van vier à vijf jaar op de tweedehandsmarkt belanden. Daardoor loopt Nederland nu ook voorop met het aanbod van elektrische occasions.
Het aanbod van elektrische occasions neemt steeds verder toe, waardoor er steeds meer keuze ontstaan in verschillende prijsklassen. Enkele populaire modellen in het hogere segment zijn de:
Enkele populaire modellen in het hogere segment zijn de:
De accucapaciteit van een elektrische auto bepaalt voor een groot deel de actieradius. De capaciteit van de accu wordt uitgedrukt in kilowattuur (kWh). De actieradius is de afstand die een auto op een volledig opgeladen accu kan afleggen. Toch zegt de grootte van de accu niet alles. Een grote accu brengt namelijk ook meer gewicht in de auto, wat de rijeigenschappen en de actieradius nadelig kan beïnvloeden. Daarnaast kan het zijn dat je geen grote accu nodig hebt, omdat je thuis en op werk kunt opladen. Sommige modellen compenseren een kleinere accu met snelle laadtijden, waardoor je misschien wel vaker moet laden, maar voor kortere duur.
Bij het kopen van een tweedehands elektrische auto moet je als koper rekening houden met een aantal zaken. Een daarvan is de leeftijd van de auto waar je interesse in hebt. Na verloop van tijd treedt accudegradatie op. Het is vergelijkbaar met wat er gebeurt met je telefoon. Na een aantal jaar merk je dat de batterij van je telefoon steeds minder kan leveren op dezelfde hoeveelheid stroom. Hetzelfde gebeurt bij accu’s van een auto, waarbij het aantal kilometers actieradius steeds een beetje minder wordt. Meestal verliest een accu 2% van zijn capaciteit per jaar. Vaak kunnen verkopers de staat van de accu checken met speciale apparatuur. Houd er ook rekening mee dat de actieradius van elektrische auto’s tot 1 september 2018 werd gemeten volgens een verouderde en onnauwkeurige methode (NEDC). Het verschil tussen de opgegeven actieradius van de fabrikant en het werkelijke rijbereik in de praktijk kan zomaar 30 tot 40% bedragen. Als je interesse hebt in een tweedehands elektrische auto, controleer dan eerst hoeveel je kilometers je werkelijk kunt rijden met een volgeladen accu voordat je overgaat tot aankoop. Let er ook op of de prijs van de aangeboden elektrische auto inclusief BTW is. Soms lijkt de prijs van een elektrische auto aantrekkelijk omdat er geen BTW bij de prijs is inbegrepen. Dat komt omdat de auto dan zakelijk is aangeschaft, waarbij het voor een ondernemer aantrekkelijk is om de auto op de zaak te zetten. De verkopende partij zet de auto zonder BTW te koop, zodat een volgende ondernemer de auto ook zakelijk kan kopen. Koop je als particulier, dan komt er nog eens 21% BTW bovenop. Daarnaast worden sommige tweedehands elektrische auto’s voor een aantrekkelijke prijs aangeboden, maar waarbij je de accu apart moet ‘huren’ voor een maandelijks bedrag.
Elektrische auto’s hebben lage gebruikskosten. Elektriciteit is voordelig en een elektrische auto heeft minder onderhoud nodig. Dat komt omdat elektrische auto’s weinig bewegende onderdelen en minder smeer- en koelmiddelen bevatten in vergelijking met conventionele auto’s met een verbrandingsmotor. Daarnaast betaal je voor een elektrische auto minder bijtelling bij zakelijk gebruik, terwijl je tot 2025 geen wegenbelasting (MRB) hoeft te betalen.
Om elektrisch rijden voor particulieren nog aantrekkelijker te maken, kunnen zij bij de overheid ook subsidie aanvragen voor de aanschaf van een nieuwe of tweedehands elektrische auto: de zogenoemde SEPP-regeling . De subsidie voor een nieuwe elektrische auto is iets hoger dan voor een tweedehands elektrische auto. Tevens moet de auto voldoen aan een aantal voorwaarden. Het is alleen niet vanzelfsprekend dat je ook meteen subsidie krijgt. De overheid stelt ieder jaar een bepaald bedrag beschikbaar en de kans bestaat dat de subsidiepot tijdens het jaar leeg raakt. In dat geval moet je wachten tot het nieuwe kalenderjaar, als de subsidiepot voor dat jaar vrij komt.