We hebben 34 auto's voor je gevonden
Alleen auto’s van erkende BOVAG bedrijven
De Audi A8 is het vlaggenschip van Audi en staat bekend om zijn luxe, geavanceerde technologie en verfijnde rijervaring. Sinds de introductie in 1994 heeft de A8 meerdere generaties doorlopen, elk met zijn eigen innovaties en motoren. In dit artikel duiken we in de geschiedenis van de Audi A8.
De eerste generatie Audi A8 luistert naar de codenaam D2 en is gebouwd van 1994 tot 2002. Audi's eerste A8 kwam in 1994 op de markt als opvolger van de Audi V8. Het was de eerste luxe sedan met een volledig aluminium carrosserie, wat het gewicht flink omlaag bracht. Deze generatie bood een breed scala aan motoren, van een bescheiden 2.8 V6 (174 pk) tot een extra krachtige 4.2 V8 (310 pk). Later volgde de S8, die met een 4.2 V8 op 360 pk zat. De A8 was er in twee lengtes: de standaardversie en de A8 L, met verlengde wielbasis voor extra beenruimte achterin. Voor die tijd was het model al behoorlijk luxueus, maar van digitale touchscreens was nog geen sprake.
De tweede generatie Audi A8 – de D3 – kwam in 2002 op de markt en verdween in 2009. De D3 kreeg een strakker design en meer technologie. Audi introduceerde MMI (Multi Media Interface), waarmee je via een draaiknop het infotainment kon bedienen. De motorenreeks startte opnieuw bij een 3.0 V6 (220 pk) en liep door tot een 6.0 W12 met maar liefst 450 pk. De S8 kreeg een 5.2-liter V10, afkomstig uit de Lamborghini Gallardo. De tweede generatie groeide iets in de lengte. De luchtvering zorgde voor nog meer comfort, en het interieur kreeg nog meer luxe, zoals ventileerbare stoelen en een Bang & Olufsen-audiosysteem.
Snel door naar de derde generatie, de D4. Deze auto is gebouwd van 2009 tot 2017. De D4 introduceerde nog strakkere lijnen en meer lichtgewicht materialen. Matrix LED-koplampen deden hun intrede, waarmee de auto automatisch delen van de lichtbundel kon uitschakelen om tegenliggers niet te verblinden. Er waren zowel diesel- als benzinemotoren, zoals de 3.0 TDI V6 (204-258 pk) en de 4.0 TFSI V8 (420-435 pk). De W12 keerde terug en leverde 500 pk, terwijl de S8 op 520 pk zat. En de bagageruimte: 510 liter, genoeg voor een paar weekendtassen.
En dan zijn we aanbeland bij de vierde generatie Audi A8, de D5. Deze verscheen in 2017 op de markt. Noem deze generatie gerust een technologische krachtpatser met mild-hybride techniek en geavanceerde rijhulpsystemen. Het ontwerp werd scherper, maar bleef herkenbaar als A8. De motoren variëren van een 3.0 TDI (286 pk) tot een 4.0 TFSI V8 (460 pk). De S8 kreeg een 571 pk sterke 4.0 V8, en er is een plug-in hybride versie met 449 pk en een elektrische actieradius van zo’n 60 km. De A8 D5 is ongeveer 5,19 meter lang en biedt binnenin luxe op hoog niveau. Vierwielbesturing, een augmented reality head-up display en massagestoelen zijn beschikbaar. Het infotainmentsysteem telt drie schermen en je kunt er alles mee bedienen, van de klimaatregeling tot de stoelmassage. Met 505 liter bagageruimte biedt de A8 genoeg plek voor koffers. De hybride variant moet het vanwege de accu’s met iets minder ruimte doen.
De Audi A8 heeft al decennia stevige concurrentie in het luxesegment. Traditioneel nemen vooral de BMW 7 Serie en de Mercedes-Benz S-Klasse het tegen de A8 op, maar met de opkomst van elektrische mobiliteit zijn daar nieuwe rivalen bijgekomen. Concurrenten van de A8 zijn ook de Lexus LS, de Maserati Quattroporte, de Genesis G90 alsook de 100% elektrische BMW i7, Mercedes-Benz EQS, Lucid Air, Porsche Taycan en Tesla Model S Plaid.
Audi modellen met het meeste aanbod
Populaire Audi A8 zoekopdrachten
Carrosserie
Kleuren
Brandstof
Transmissie
Staat
Voertuigsoort
Aantal zitplaatsen