We hebben 83 auto's voor je gevonden
Alleen auto’s van erkende BOVAG bedrijven
Nadat de Q7 jaren aan de absolute SUV-top van Audi heeft gestaan, werd het stokje in 2018 overgenomen door de Q8. De Q8 combineert de looks van een geijkte SUV met het wat sierlijke lijnenspel van een coupé. Onderhuids, zowel qua luxe, comfort als techniek, is de Audi Q8 evenwel nauw verwant aan de Q7. Zo ook de hybridemodellen.
Hoewel eigenlijk niks meer en minder dan een ‘Q7 in een ander jasje’, zien velen in de nieuwere Audi Q8 de perfecte plaatsvervanger van die eerstgenoemde SUV. Tel hierbij de integratie van flamboyante coupélijnen bij op, en voor menig koper was alleen deze ingreep al reden genoeg om zijn Q7 in te ruilen. Ook wist de Audi Q8 veel nieuwe klanten te trekken. Dit ondanks het nog weer iets hogere prijskaartje ten opzichte van de al niet mals geprijsde Q7.
De eerste generatie Audi Q8 is geproduceerd van 2018 tot en met 2024. Recent ontving het model een facelift, waarbij het motorengamma flink werd uitgedund. Heden bestaat het leveringsprogramma enkel nog uit plug-in hybrides.
Zoals al eerder aangehaald zijn de Q7 hybride en Q8 hybride technisch identiek aan elkaar. Dat betekent dat ook de Q8 TFSI e modellen zijn uitgerust met een 3,0 liter benzinemotor in combinatie met een elektromotor. De 55 TFSI e biedt een vermogen van 280 kW (381 pk) en een maximum koppel van 600 Nm, terwijl de elektrische actieradius zo’n 47 kilometer bedraagt. Althans, in het geval van de eerste generatie Q8 hybride. Het faceliftmodel, dat in 2024 werd geïntroduceerd, schopt het tot minstens 290 kW (394 pk), een maximum koppel van 600 Nm en elektrische actieradius tot 83 kilometer. Met name de afstand waarover er geheel emissievrij gereden kan worden is daarmee flink verbeterd.
Sinds 2020 is er ook een Q8 60 TFSI e plug-in hybride. Deze versie beschikte aanvankelijk over een vermogen van 340 kW (462 pk) en een maximum koppel van 700 Nm. Het faceliftmodel levert nog wat meer kracht met 360 kW (490 pk). De elektrische actieradius steeg van 44 naar maximaal 83 kilometer. Ongeacht welke motorversie je kiest, aan kracht en rijprestaties geen gebrek bij een Audi Q8 plug-in hybride. In alle gevallen is de topsnelheid elektronisch begrensd op 240 km/u, met een maximum van 135 km/u in elektrische modus. In vergelijk met de Q7 rijdt en stuurt de Q8 nog iets scherper, volgens Audi. Quattro-vierwielaandrijving is bovendien altijd standaard. Voor extra controle en stabiliteit.
Combineer ‘Audi ’ en ‘vlaggenschip’ en je weet bij voorbaat dat een nieuwe Q8 hybride niet het koopje van de week is. De prijzen voor een ongebruikte Q8 55 TFSI e starten bij ruim 98.000 euro, terwijl de krachtigere 60 TFSI e verkrijgbaar is vanaf net geen 120.000 euro. De standaarduitrusting is weliswaar al zeer luxe en comfortabel, toch moet je al gauw rekenen op 120.000 tot 150.000 euro alvorens hij helemaal volgens wens is gespecificeerd.
Kan het niet goedkoper? Jazeker wel, door het occasion aanbod op viaBOVAG.nl af te struinen. Daar is de Audi Q8 hybride vanaf 68.000 euro te vinden. Bijkomend voordeel: de Q8 is een relatief jong Audi-model, dus met het kopen van een occasionexemplaar beschik je – zonder de hoofdprijs te betalen – nog altijd over de laatste stand der techniek waar Audi zo om wordt bewonderd.