We hebben 56 auto's voor je gevonden
Alleen auto’s van erkende BOVAG bedrijven
De BMW 7 Serie is altijd een maatstaf geweest in het absolute topsegment. Met de komst van de nieuwste generatie hybride modellen combineert BMW indrukwekkende prestaties met geavanceerde elektrificatie. De nieuwste plug-in hybrides van de BMW 7 Serie combineren een verfijnde rijervaring met een laag emissieniveau.
In 2009 zette BMW de eerste stap naar het elektrificeren van zijn vlaggenschip, de 7 Serie. Medio dat jaar werd de zogeheten BMW ActiveHybrid 7 geïntroduceerd. Het ging hierbij om een mild-hybride, waarbij een beresterke V8 werd ondersteund door een bescheiden elektromotor van 15 kW (20 pk). Het systeemvermogen kwam hiermee uit op 342 kW (465 pk), bij een koppel van 700 Nm. De indrukwekkende cijfers zijn vooral op het conto van de achtcilinder benzinemotor toe te schrijven. Toch droeg de elektromotor wel degelijk bij aan een lager gemiddeld verbruik, namelijk een best schappelijke – voor een auto van dit kaliber – 9,4 l/100 km. Hiermee was de ActiveHybrid 7 als mild hybride zo’n 15 procent zuiniger dan de non-elektrische 750i van dezelfde generatie, terwijl de rijprestaties hoger lagen.
De vermogenswinst en tegelijk verbruiksreductie die een elektrische hulpmotor teweegbrengt, smaakte voor BMW naar meer bij de tweede generatie 7 Serie hybride. In 2016 werd de BMW 740e iPerformance gelanceerd. Een hele mond vol, maar onderhuids dan weer een stuk bescheidener dan de ActiveHybrid 7 op basis van de vorige generatie 7 Serie. De 740e iPerformance beschikt namelijk over een viercilinder turbobenzinemotor als hoofdmotor – en dat was in dit topsegment toch wel even slikken. De benzinemotor wordt daarentegen gecombineerd met een veel sterkere elektromotor van 83 kW (113 pk) en de auto beschikt over plug-in hybride technologie. Oftewel, anders dan de ActiveHybrid 7 valt de batterij van de 740e extern op te laden en kan deze de 7 Serie hybride geheel elektrisch laten rijden. Een bestuurder die zijn best doet geraakt tot 48 kilometer ver zonder een druppel benzine te verbruiken. Hierdoor lag het theoretische gemiddelde verbruik op nog geen 2,3 l/100 km. Niet verkeerd bij een systeemvermogen van 239 kW (326 pk) en 500 Nm en een acceleratietijd van 5,6 seconden stilstand naar 100 km/h.
Een aantal jaren later introduceerde BMW de gefacelifte 7 Serie hybride. Deze 745e kreeg meer motorvermogen, een sterkere elektromotor en een batterij met een grotere capaciteit. Al deze ingrepen levert de BMW 745e een vermogen op van 289 kW (394 pk), koppel van 600 Nm en een verbeterde elektrische actieradius tot 58 kilometer.
In 2022 heeft de allernieuwste generatie BMW 7 Serie zijn opwachting gemaakt. Plug-in hybrides zijn wederom van de partij in de vorm van de 750e xDrive, die een 3,0-liter zes-in-lijn benzinemotor combineert met een krachtige elektromotor. Het totale systeemvermogen maakt opnieuw een flinke sprong ten opzichte van het voorgaande model en komt uit op 359 kW (489 pk) en 700 Nm. De lithium-ion batterij biedt een elektrisch rijbereik tot ongeveer 80 kilometer, afhankelijk van de rijomstandigheden. Dit maakt de 750e – met standaard xDrive-vierwielaandrijving – niet alleen geschikt voor lange afstanden met krachtige prestaties, maar ook voor emissievrij stadsverkeer.
Voor wie alleen het beste en snelste goed genoeg is, is er de BMW M760e xDrive. Dit model is goed voor een systeemvermogen van 419 kW (571 pk) en koppel van 800 Nm, waardoor de spurt naar 100 km/h nog maar 4,3 seconden duurt. De elektrische actieradius blijft maximaal 80 kilometer. Het intelligente energiemanagementsysteem optimaliseert ondertussen het samenspel tussen beide krachtbronnen, waardoor niet alleen het verbruik wordt verminderd, maar ook het rijcomfort en de prestaties naar een hoger niveau worden getild. De 8-traps Steptronic-automaat draagt bij aan een soepele en efficiënte krachtsoverbrenging, terwijl de xDrive-vierwielaandrijving zorgt voor optimale tractie onder alle rijomstandigheden.
Combineer ‘BMW’ en ‘vlaggenschip’ en je weet meteen dat je voor een nieuwe 7 Serie hybride diep in de buidel moet tasten. Wie nu een 750e bestelt, dient minstens 125.000 euro te betalen. De BMW 760e vergt zelfs nog een 25.000 euro meer. De standaarduitrusting is weliswaar al zeer compleet en geriefelijk, toch moet je al gauw rekenen op nog eens 25.000 tot 40.000 euro aan opties extra alvorens je tevreden bent met het eindresultaat.
Kan het niet goedkoper? Jazeker, en hoe! Een keerzijde van de medaille bij limousines als de BMW 7 Serie hybride, is dat ze zeer hard afschrijven. Daarom is de ActiveHybrid 7 als occasion al te vinden voor ruim onder de 20.000 euro. Met geeneens heel veel kilometerervaring. Let wel, een BMW 7 Serie is daarentegen niet bepaald goedkoop in gebruik en onderhoud.