We hebben 59 auto's voor je gevonden
Alleen auto’s van erkende BOVAG bedrijven
De Fiat Panda Hybrid is sinds 2020 op de Nederlandse markt te koop. Deze Panda is een zogenoemde mild-hybride. Dit houdt in dat de elektromotor de benzinemotor alleen ondersteunt en de auto niet volledig elektrisch kan rijden. Fiat gaf in 2024 de Panda een facelift, waarbij het niet alleen het uiterlijk opfriste, maar ook enkele technische verbeteringen doorvoerde. De hybride Panda combineert zuinigheid en efficiëntie met de praktische eigenschappen waarom het model bekendstaat.
Fiat voorziet de Panda Hybrid van de driecilinder ‘FireFly’ benzinemotor met een cilinderinhoud van 999 cm3. Die is in het mild-hybride systeem van Fiat gekoppeld aan een door een riem aangedreven 12-volt startgenerator (BSG) – zeg maar een elektromotor. De benzinemotor levert 51 kW (69 pk) en drijft de voorwielen aan via een handmatig te bedienen zesversnellingsbak. De trekkracht van de hybride aandrijflijn is 92 of 102 Nm, afhankelijk van het bouwjaar en de uitvoering.
Het mild-hybride systeem wint energie terug tijdens het rijden als je het gaspedaal loslaat in de versnelling en tijdens remmen. De teruggewonnen energie wordt als elektriciteit opgeslagen in de accu. Deze stroom wordt vervolgens gebruikt als de BSG de verbrandingsmotor ondersteunt bij het optrekken. Dat helpt het brandstofverbruik en dus de CO₂-uitstoot te beperken. Het systeem zorgt niet alleen voor een lager verbruik, maar maakt de rijervaring ook soepeler doordat de start-stopfunctie sneller en efficiënter werkt.
De huidige Fiat Panda is al de derde generatie, die is geïntroduceerd in 2012. Deze generatie is duidelijk ronder vormgegeven dan de vorige generatie en is gebaseerd op het platform van de Fiat 500. Met de facelift in 2020 introduceerde Fiat de mild-hybride aandrijflijn en in 2024 kreeg de Panda een vernieuwde voorbumper, grille en LED-dagrijverlichting. De basisvorm is echter herkenbaar gebleven, met zijn hoge daklijn en compacte buitenmaten die hem ideaal maken voor stadsverkeer. De Fiat Panda Hybrid is 3,65-3,70 meter lang, 1,64-1,66 meter breed en 1,55-1,64 meter hoog, afhankelijk van de uitvoering. Daarmee is de Panda zeer geschikt voor stadsverkeer.
Ook het gewicht van de Panda Hybrid varieert afhankelijk van de uitvoering, maar ligt rond de 950 kg. Dat lage gewicht draagt bij aan het bescheiden brandstofverbruik en het levendige rijgedrag. De korte wielbasis van 2,30 meter zorgt voor een kleine draaicirkel, waardoor parkeren eenvoudig is.
De Panda Hybrid is functioneel ingericht, je zit behoorlijk rechtop en je hebt een ruimtelijk gevoel door het hoge dak. De facelift bracht een nieuw infotainmentsysteem met een 7-inch touchscreen, dat compatibel is met Apple CarPlay en Android Auto. De stoelen bieden voldoende comfort voor stadsritten en dankzij de hoge zitpositie heb je een goed overzicht op de weg. De kofferbak heeft een inhoud van 225 liter, wat is uit te breiden tot 870 liter met de achterbank neergeklapt. Hoewel de materialen vooral praktisch en duurzaam zijn, voelt het interieur degelijk aan.
De Fiat Panda Hybrid is een slimme keuze voor wie een compacte, zuinige en praktische stadsauto zoekt. Dankzij het mild-hybride systeem is hij efficiënter dan zijn voorgangers, zonder dat je de batterij steeds aan een laadpunt moet opladen. Je profiteert zonder laadstress van een lager verbruik. Door zijn compacte formaat is de Panda wendbaar en ideaal voor stadsverkeer, terwijl het verrassend ruime interieur en de hoge zitpositie bijdragen aan het comfort. De vernieuwde technologieën en verbeterde afwerking na de facelift maken de Panda Hybrid nog aantrekkelijker. Bovendien is hij voordelig in onderhoud en gebruik en is de motorrijtuigenbelasting nog betaalbaar dankzij zijn lage gewicht.
De nieuwprijs van een Fiat Panda Hybrid ligt rond de 20.000 euro voor de basisuitvoering. Occasions van de eerste productiejaren (2020-2022) zijn te vinden voor prijzen vanaf ongeveer 12.000 euro.