We hebben 346 auto's voor je gevonden
Alleen auto’s van erkende BOVAG bedrijven
De Kia Sportage werd in 1993 gelanceerd als een compacte SUV. Door de jaren heen groeide het model in omvang en kreeg het een modernere uitstraling. De vijfde generatie, die in 2021 werd geïntroduceerd, markeerde een belangrijke stap in de elektrificatie van het model. Naast reguliere benzinemotoren bracht Kia hybride en plug-in hybride varianten op de markt.
Deze elektrificatie past binnen Kia’s bredere strategie om emissies te verminderen en tegelijkertijd rijcomfort te behouden. De hybride versies combineren een benzinemotor met een elektromotor om het verbruik te optimaliseren en de CO2-uitstoot te verlagen. Dit maakt de Kia Sportage Hybride een interessant alternatief voor wie op zoek is naar een zuinigere SUV zonder in te leveren op gebruiksgemak.
Kia levert de Sportage met meerdere aandrijflijnen, waaronder een mild-hybride, een volwaardige hybride (HEV) en een plug-in hybride (PHEV). Elke variant heeft zijn eigen kenmerken en voordelen.
De mild-hybride versie van de Sportage combineert een 1,6-litere benzinemotor met een 48V-accu en een startgenerator. Dit systeem ondersteunt de benzinemotor tijdens accelereren en verlaagt het brandstofverbruik. De MHEV kan niet volledig elektrisch rijden, maar biedt wel een efficiënter rijgedrag en lagere uitstoot.
De hybride variant van de Kia Sportage maakt gebruik van dezelfde 1,6-liter turbobenzinemotor, maar dan in combinatie met een elektromotor en een compacte accu maar met meer capaciteit, te weten 1,49 kWh. Hiermee kan de hybride korte afstanden volledig elektrisch rijden, vooral bij lage snelheden. De accu laadt op tijdens remmen en uitrollen, waardoor je geen laadpaal nodig hebt. De hybride aandrijflijn zorgt voor een goede balans tussen prestaties en zuinigheid.
De plug-in hybride is de meest geavanceerde variant. Deze heeft een grotere batterijcapaciteit van 13,8 kWh en een krachtigere elektromotor. Hierdoor kan de Sportage PHEV tientallen kilometers volledig elektrisch rijden, afhankelijk van de rijomstandigheden. Dit maakt de PHEV vooral interessant voor wie dagelijks korte afstanden aflegt en thuis of op het werk kan opladen. Wanneer de accu leeg is, schakelt de auto automatisch over op de benzinemotor.
De hybride varianten van de Sportage bieden een comfortabele rijervaring met soepele acceleratie en een stille aandrijflijn. Het hybride systeem schakelt automatisch tussen elektrisch en benzinegebruik, afhankelijk van de rijomstandigheden. Dit zorgt voor een efficiënte en ontspannen rit, zowel in de stad als op de snelweg. Qua ruimte en functionaliteit blijft de Sportage trouw aan zijn SUV-karakter. De bagageruimte is ruim genoeg voor dagelijks gebruik, al neemt de accu bij de PHEV-variant wat ruimte in beslag. De achterbank is neerklapbaar, waardoor de laadruimte vergroot kan worden.
De Kia Sportage werd in juli 2022 beoordeeld op vier veiligheidsaspecten: bescherming van volwassenen, kinderen, kwetsbare weggebruikers en veiligheidsassistentie. Voor volwassen inzittenden scoorde de SUV 87%, mede dankzij een stabiele passagiersruimte en goede bescherming van knieën en dijbenen. De bescherming van kinderen werd gewaardeerd met 86%, waarbij de impact op belangrijke lichaamsdelen van testdummies minimaal was. De veiligheidsassistentiesystemen kregen een score van 72%, met lof voor de Intelligent Speed Limit Assist en Lane Keeping Assist. De autonome noodremassistentie behaalde 66% voor de bescherming van kwetsbare weggebruikers, met een sterke focus op fietserdetectie. Je mag dus best stellen dat de Kia Sportage een veilige familie-SUV is.
De Kia Sportage en Hyundai Tucson hebben veel met elkaar gemeen. Beide modellen delen hetzelfde platform en veel technische componenten, aangezien Kia en Hyundai onderdeel zijn van dezelfde groep: de Hyundai Motor Group. Hierdoor hebben ze overeenkomsten in motorisering, onderstel en technologieën. De Kia Sportage heeft een wat sportievere en futuristischere uitstraling, terwijl de Hyundai Tucson een hoekiger en strakker design heeft met zijn kenmerkende ‘Parametric Hidden Lights’ in de grille. Binnenin heeft de Tucson een meer geïntegreerde middenconsole, terwijl de Sportage een aparte schermindeling heeft. Hoewel ze dezelfde basis delen, is de ophanging en stuurinrichting iets anders afgesteld. De Tucson wordt vaak als iets comfortabeler ervaren, terwijl de Sportage een iets strakkere wegligging heeft.