We hebben 87 auto's voor je gevonden
Alleen auto’s van erkende BOVAG bedrijven
De Kia Stonic is een compacte crossover die bekendstaat om zijn moderne design, zuinige motoren en veelzijdigheid. Wie op zoek is naar een Kia Stonic hybride komt tot de ontdekking dat de Stonic alleen is geleverd als mild hybride (MHEV). Wat houdt dat precies in, en welke voordelen biedt dit systeem? In dit artikel leggen we het uit en bespreken we de beschikbare motoropties van de Stonic.
De Kia Stonic werd in 2017 geïntroduceerd en is een compacte, hatchback-achtige SUV die onder de Kia Sportage is gepositioneerd. Hij deelt veel techniek met de Kia Rio, maar heeft een hogere zitpositie en een stoerdere uitstraling. In 2020 kreeg de Stonic een facelift, waarbij onder andere mild hybride technologie werd toegevoegd aan bepaalde motoren. Met zijn compacte afmetingen en goede rijeigenschappen is de Stonic een populaire keuze voor automobilisten die op zoek zijn naar een praktische, zuinige auto met een SUV-uitstraling.
Strikt genomen is de Kia Stonic geen echte hybride. Een hybride auto heeft namelijk een benzinemotor én een elektromotor die zelfstandig vermogen kan leveren aan de wielen. Dat is bij de mild hybride versies van de Kia Stonic niet het geval. De Stonic gebruikt een Mild Hybrid Electric Vehicle (MHEV)-systeem, wat betekent dat er een kleine 48V-batterij aanwezig is die een klein elektromotortje van stroom voorziet om zo de brandstofmotor te ondersteunen. De elektromotor helpt bijvoorbeeld bij het wegrijden en kan tijdelijk de motor ontlasten, waardoor het brandstofverbruik iets lager ligt. Echter, volledig elektrisch rijden is met een mild hybride niet mogelijk.
Bij een mild hybride systeem wordt een elektrische starter-generator (ISG – Integrated Starter Generator) gebruikt om de benzinemotor te ondersteunen. Dit systeem:
Helpt bij het starten en wegrijden, waardoor de brandstofmotor minder verbruikt.
Regenereert energie tijdens het remmen, die wordt opgeslagen in de 48V-batterij.
Kan de motor tijdelijk ondersteunen, bijvoorbeeld bij accelereren, waardoor de brandstofmotor efficiënter werkt.
Hoewel het brandstofverbruik door deze techniek iets lager is dan bij een conventionele benzinemotor, zijn de verschillen klein in vergelijking met een volwaardige hybride of plug-in hybride.
Na introductie in 2017 was de Kia Stonic leverbaar met 1,0- en 1,2-liter benzinemotoren en een 1,6-liter dieselmotor. Bij de facelift in 2020 werden deze allemaal vervangen door een 1,0-liter benzinemotor met mild hybride technologie. Dat is de 1.0 T-GDi turbobenzinemotor. Deze motor is leverbaar in twee vermogensversies:
1.0 T-GDi MHEV 100 pk
1.0 T-GDi MHEV 120 pk
Beide motoren zijn standaard gekoppeld aan een zesversnellingshandbak (iMT – Intelligent Manual Transmission) die een extra vrijloopfunctie biedt om brandstof te besparen. Ook is een zeventraps automaat met dubbele koppeling (DCT) optioneel verkrijgbaar.
Hoewel een mild hybride geen volwaardige hybride is, biedt het systeem wel een aantal voordelen:
Lager brandstofverbruik in vergelijking met een conventionele benzinemotor.
Lagere CO₂-uitstoot.
Meer rijcomfort, doordat de start-stopfunctie soepeler werkt en de motor kortstondig ondersteund wordt bij accelereren.
Geen laadpaal nodig, in tegenstelling tot een plug-in hybride of volledig elektrische auto.
De Kia Stonic mild hybride biedt een interessante middenweg tussen een traditionele benzineauto en een volwaardige hybride. Dankzij de 48V-technologie is hij iets zuiniger, zonder dat je rekening hoeft te houden met laadpalen of een beperkte elektrische actieradius. Echter, wie op zoek is naar een auto die (deels) volledig elektrisch kan rijden, zal elders moeten kijken. Voor wie een compacte, praktische en zuinige crossover zoekt, is de Kia Stonic MHEV een aantrekkelijke optie. Dankzij zijn betrouwbare technologie en efficiënte motoren blijft hij een populaire keuze in het segment van compacte SUV’s.