We hebben 268 auto's voor je gevonden
Alleen auto’s van erkende BOVAG bedrijven
Elektrificatie speelt een steeds grotere rol binnen de Volkswagen Groep. Ook het tot de groep behorende merk Seat is daarop geen uitzondering. De Seat Leon kreeg een hybride aandrijflijn om te voldoen aan de steeds strengere emissienormen en om een breder publiek te bedienen. Maar wat heeft deze Seat Leon hybride allemaal te bieden?
De Seat Leon bestaat sinds 1999 en heeft zich door de jaren heen ontwikkeld tot een van de populairste modellen van het merk. De eerste generaties waren uitsluitend leverbaar met conventionele verbrandingsmotoren. Pas bij de introductie van de vierde generatie in 2020 werd er een plug-in hybride variant toegevoegd. Dit was een logische stap, aangezien andere merken binnen de Volkswagen Groep al plug-in hybride technologie toepasten.
Seat wilde met de hybride Leon een brug slaan tussen traditionele brandstofaandrijving en volledig elektrische mobiliteit. Het resultaat was de Leon eHybrid, die profiteert van bestaande techniek uit de Volkswagen Groep, maar met een eigen design en karakter.
De Seat Leon eHybrid maakt op het moment dat de auto verschijnt in 2020 gebruik van een 1,4-liter TSI benzinemotor in combinatie met een elektromotor. Samen leveren ze een systeemvermogen van 150 kW (204 pk). De elektrische energie wordt opgeslagen in een 13 kWh accupakket, wat zorgt voor een elektrische actieradius tot ongeveer 60 kilometer (WLTP). De aandrijving verloopt via een zestraps DSG-automaat, die het rijcomfort verhoogt
In 2024 krijgt de Seat Leon eHybrid een uitgebreide facelift, waarbij ook het accupakket een aanzienlijk grotere capaciteit krijgt: 25,8 kWh. Het elektrische rijbereik groeit daarmee tot een stevige 132 kilometer volgens de WLTP-testnorm. Seat neemt afscheid van de 1.4 TSI benzinemotor en introduceert een 1.5 TSI eHybrid. Het systeemvermogen van de auto blijft steken op 150 kW (204 pk), waarbij het systeemkoppel uitkomt op 330 Nm. Schakelen gebeurt nog altijd via een zestraps DSG-automaat.
De introductie van de hybride Seat Leon vond plaats bij de komst van de vierde generatie. Dit model staat op het MQB Evo-platform, wat de Leon deelt met de Volkswagen Golf 8, Skoda Octavia en Audi A3. Seat heeft met de Leon eHybrid de focus gelegd op efficiëntie zonder in te leveren op sportiviteit. Voor wie op zoek is naar een praktische hatchback of stationwagen met hybride aandrijving, is de Leon een interessante optie. Vooral de Sportstourer stationwagon is superinteressant, want hij is bijzonder praktisch door de grotere bagageruimte. Daarnaast heeft de Seat Leon Sportstourer 1.5 eHybrid ook een scherpe prijsstelling.
De hybride Leon biedt een rustige rijervaring in de elektrische modus, zonder motorgeluid en met directe acceleratie. De benzinemotor schakelt soepel in wanneer extra vermogen nodig is. In hybride modus werkt het systeem automatisch om de meest efficiënte aandrijving te kiezen. In de praktijk betekent dit dat de Leon eHybrid vooral geschikt is voor korte stadsritten op stroom, terwijl langere snelwegritten de benzinemotor aanspreken. De combinatie van beide aandrijfvormen zorgt voor een gunstig brandstofverbruik, mits de batterij regelmatig wordt opgeladen. Houd er rekening mee dat het accupakket op hogere snelheid sneller leegraakt.
De Seat Leon is standaard al bijzonder rijk uitgerust. Zo zijn zaken als een 10,4-inch centrale display, Virtual Cockpit en draadloze Apple CarPlay standaard. Er is keuze uit verschillende uitvoeringen. Denk hierbij aan de Style, Style Business Intense en de FR Business. Een alternatief voor de eHybrid is de eTSI. Deze aandrijflijn heeft een TSI-motor met Mild Hybrid 48-Volt technologie. Ook dit betreft een 1.5 TSI maar dan met een vermogen van 85 kW (116 pk) en een koppel van 220 Nm. In dit geval beschikt de auto over een zeventraps DSG-automaat. De Seat Leon hybride is er dus als mild-hybride en als plug-in hybride.