We hebben 192 auto's voor je gevonden
Alleen auto’s van erkende BOVAG bedrijven
De Suzuki Swift hybride is een populaire keuze voor wie een compacte, zuinige auto zoekt. Deze hatchback combineert een laag gewicht met een efficiënte mild-hybride aandrijflijn. Maar hoe is de Swift hybride ontstaan? Welke technieken gebruikt Suzuki om brandstof te besparen? En hoe verschilt de nieuwste generatie van eerdere modellen?
De Suzuki Swift verscheen voor het eerst in 1983. Destijds was het een eenvoudige compacte auto zonder enige vorm van elektrificatie. Met de opkomst van hybrides kon het merk niet achterblijven. De eerste hybride variant van de Swift verscheen in 2017, als onderdeel van de vierde generatie Swift. Suzuki gebruikte een mild-hybride 48V-systeem om het brandstofverbruik te verlagen. In 2020 werd dit systeem verder verbeterd dankzij een efficiëntere lithium-ion batterij. Sindsdien is de mild-hybride aandrijflijn een vaste waarde in het Swift-gamma.
Suzuki gebruikt in de Swift hybride een mild-hybride systeem. Dit betekent dat er geen volledig elektrische rijmodus is. In plaats daarvan werkt een compacte elektromotor samen met een benzinemotor. Dit systeem helpt bij optrekken en verlaagt het brandstofverbruik door energie terug te winnen tijdens het remmen.
Suzuki voorziet de Swift – die in 2024 op de markt kwam - van een vernieuwde Smart Hybrid 24V-aandrijflijn (SHVS). Dit aandrijflijn omvat een volledig nieuwe 1,2-liter driecilinder atmosferische benzinemotor (Z12E) met een vermogen van 61 kW (81 pk) en 112 Nm koppel, ondersteund door een elektromotor van 2,2 kW vermogen en met 60 Nm trekkracht. Hierdoor krijgt de auto bij lage toerentallen tot 10% extra koppel. Dat zorgt voor soepeler optrekken en een efficiënter brandstofverbruik. De gemiddelde CO2-uitstoot bedraagt 98 gram per kilometer. De Swift is een van de zuinigste handgeschakelde benzinemodellen in zijn klasse. De 1,2-liter motor is beschikbaar met een geoptimaliseerde handgeschakelde versnellingsbak of een CVT-automaat voor extra rijcomfort. Een opvallende optie in het B-segment is de mogelijkheid om de Swift te bestellen met AllGrip vierwielaandrijving.
De Suzuki Swift Sport is sinds 2024 niet meer te bestellen. Als occasion is er nog volop keuze. Weet in ieder geval dat de Swift Sport sinds mei 2020 ook een 48V Smart Hybrid-aandrijflijn heeft. Deze Suzuki Swift Sport Smart Hybrid is uitgerust met een 1,4-liter BoosterJet turbobenzinemotor die 95 kW (129 pk) levert. Deze motor krijgt ondersteuning van een geïntegreerde startgenerator (ISG), die stroom krijgt van een 48V lithium-ion accu. De ISG van 10 kW (14 pk) werkt zowel als generator als als startmotor en helpt de benzinemotor bij het optrekken. Daarnaast zorgt dit systeem ervoor dat het maximumkoppel van 235 Nm al bij lagere toerentallen beschikbaar is.
Ondanks de toevoeging van het 48V Smart Hybrid-systeem blijft het gewicht van de Swift Sport onder de 1.000 kilogram. De 48V-accu en de omvormer (die spanning omzet naar 12V voor systemen zoals verlichting, audio en airconditioning) zijn slim onder de voorstoelen geplaatst. Hierdoor blijft de gewichtsverdeling optimaal, wat bijdraagt aan de wendbaarheid van de auto.
De Swift hybride voelt licht en wendbaar aan. De compacte bouw maakt de auto ideaal voor stadsverkeer. Door het lage gewicht heeft de Swift weinig vermogen nodig om vlot te rijden. De elektromotor helpt bij optrekken, waardoor de verbrandingsmotor minder hard hoeft te werken. Het hybride systeem werkt ongemerkt op de achtergrond. Tijdens remmen slaat de batterij energie op, die later weer wordt gebruikt om de motor te ondersteunen. Dit zorgt voor een lager brandstofverbruik, vooral in stadsverkeer waar vaak wordt geremd en opgetrokken.
Suzuki biedt de Swift hybride aan met een handgeschakelde vijf- of zesbak, maar ook met een automatische CVT-versnellingsbak. De keuze hangt af van persoonlijke voorkeur. De handgeschakelde variant geeft een directer rijgevoel, terwijl de CVT soepeler en comfortabeler schakelt.