Ben je nieuwsgierig naar elektrisch rijden? In dit blog lees je alles over de elektrische auto. Wat kost bijvoorbeeld een elektrische auto? En hoeveel elektrische auto’s zijn er in Nederland? We zetten de meestgestelde vragen over elektrisch rijden op een rij.
De elektrische auto wordt in Nederland steeds populairder. Volgens het RVO – de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland, een onderdeel van het Ministerie van Economische Zaken – telde het Nederlandse wagenpark eind 2023 427.804 volledig elektrisch aangedreven personenauto’s. Dat is een aandeel van 4,8% van het totaal aantal voertuigen. De groei van elektrische voertuigen zet afgelopen jaren flink door en lijkt voorlopig ook nog door te gaan stijgen.
De actieradius is de afstand die je op één acculading kunt afleggen zonder tussentijds het accupakket op te laden. De actieradius die een autofabrikant opgeeft, wordt vastgesteld op basis van de WLTP-testcyclus. Weersomstandigheden, de route, de belading, de rijstijl en het gebruik van airconditioning zijn allemaal van invloed op de actieradius.
De afkorting WLTP staat voor Worldwide harmonized Light vehicles Test Procedure, een richtlijn die de wereldwijd geharmoniseerde norm beschrijft voor de bepaling van emissies, brandstof- en energieverbruik en de (elektrische) actieradius van lichte voertuigen als personenauto’s en lichte bedrijfswagens. De WLTP geldt sinds 1 september 2017 voor alle sindsdien nieuw op de markt gebrachte modellen; voor bestaande modellen geldt deze norm vanaf 1 september 2018. Hoewel de WLTP de realiteit van alledag veel beter benadert dan de oude norm NEDC, is het nog steeds een laboratoriumtest. Zaken als weersomstandigheden, de route, de belading, de rijstijl en het gebruik van airconditioning zijn allemaal van invloed op de actieradius. De actieradius kan in de praktijk dus enigszins afwijken van de WLTP-norm, maar het geeft wel een goede richtlijn wat betreft de actieradius.
De aandrijflijn van een volledig elektrische auto bestaat uit een of meer elektromotor(en), een accupakket en een omvormer. Het accupakket bestaat vaak uit lithium-ion-accu’s. Ten opzichte van de oude loodzuuraccu’s zijn lithium-ion-accu’s lichter, efficiënter en betrouwbaarder. Tussen het accupakket en de elektromotor bevindt zich de omvormer. Die zet de wisselstroom uit het accupakket om naar gelijkstroom, waarmee de elektromotor de auto aandrijft.
Een elektrische auto is vooralsnog duurder in aanschaf dan een vergelijkbare auto met benzine - of dieselmotor . Dat komt mede door de dure accutechniek. Dankzij de groeiende vraag naar elektrische auto’s en nieuwe technische ontwikkelingen zullen de aanschafprijzen dalen.
De gebruikskosten van een elektrische auto zijn echter lager dan die van een auto met verbrandingsmotor. De elektrische aandrijflijn bestaat uit veel minder draaiende delen, waardoor minder slijtage optreedt en weinig onderhoud nodig is.
Wie zakelijk een elektrische auto rijdt, kan van diverse voordelen profiteren. Een zakelijk aangeschafte elektrische auto heeft een lager bijtellingstarief dan een vergelijkbare conventionele auto. Verder zijn er ook diverse aanschafsubsidies, zoals de MIA (milieu-investeringsaftrek). Die kan voor batterij-elektrische auto’s oplopen tot 27 procent van de aanschafprijs, bovenop de standaard investeringsaftrek.
Er zijn eigenlijk twee soorten elektrische auto’s. De volledig elektrische auto is uitgerust met een elektromotor en een accupakket. Die komt nog het meeste voor. De andere soort is de zogenoemde waterstofauto . Die is uitgerust met een brandstofcel waarin waterstof wordt omgezet in elektriciteit, waarmee de elektromotor wordt gevoed die de auto aandrijft. Bij speciale waterstofstations kun je de tank vullen met waterstof.
Uit onderzoek blijkt dat de aanschafprijs voor veel mensen reden is om geen elektrische auto te overwegen. Ook de zogenoemde ‘range anxiety’ – de angst om de bestemming niet te halen – speelt daarbij een rol. De actieradius van een elektrische auto neemt onder winterse omstandigheden flink af. Beide bezwaren zullen komende jaren afnemen omdat de prijzen dalen en de actieradius toeneemt.
Een elektrische auto stoot tijdens het rijden geen CO2-uit uit en heeft dus geen impact op het klimaat. Daarentegen heeft de productie van accupakketten, het winnen van de benodigde grondstoffen, het opwekken van grijze stroom en uiteindelijk de verwerking van oude accu’s wél impact op het milieu en klimaat. TNO heeft berekend dat de CO2-uitstoot die vrijkomt tijdens de productie van een accu na 40.000 kilometer elektrisch rijden is gecompenseerd. De accupakketten van gerecyclede elektrische auto’s krijgen steeds vaker een tweede leven als energieopslag in woonwijken of voetbalstadions.
Het aantal kWh dat er in een elektrische auto gaat, is afhankelijk van het accupakket. De grootste elektrische auto’s zijn uitgerust met een accupakket met een capaciteit van 90 kWh of meer. De accutechnologie ontwikkelt echter in rap tempo. Ook kleinere auto’s krijgen steeds grotere accupakketten. In een elektrische auto in het B-segment is een 50 kWh-accupakket is geen uitzondering meer.
Het verbruik van elektrische auto’s is (net als auto’s met verbrandingsmotor) sterk afhankelijk van de rijstijl, de belading, de weersomstandigheden en de route. Ook het gebruik van de airconditioning en verwarming heeft een negatief effect op de actieradius. Het koelen of voorverwarmen van de auto terwijl de accu is gekoppeld aan een laadpunt is goed voor de actieradius. Want de elektrische installatie aan boord snoept dan niets af van de elektriciteit in de accu en dus van de actieradius.
Net als voor auto’s met verbrandingsmotor kun je ook voor elektrische auto’s het gemiddelde verbruik uitrekenen. Daarvoor deel je het aantal verbruikte kWh door het aantal gereden kilometers. De website EV-database.nl ontwikkelde het Real Range-rekenmodel. Daarin is precies te zien wat een model aan stroom verbruikt
Een zonnepaneel van 1,6 m² levert in Nederland ongeveer 220 kWh stroom per jaar, dat is 600 Wh per dag. Wanneer een elektrische auto bijvoorbeeld 14 kWh verbruikt, zijn ongeveer 24 zonnepanelen nodig.
Niet elke elektrische auto kan een aanhanger trekken. Of een auto een aanhanger mag trekken, hangt af van van diverse factoren: onder meer het accupakket, de elektromotoren en de benodigde koeling zijn allemaal van invloed. Uiteraard moet de auto ook uitgerust zijn met een trekhaak. Alle voorwaarden en informatie die je moet hebben over op vakantie gaan met een elektrische auto en caravan lees je in onze blog.
Controleer allereerst of de auto geschikt is voor de laadpaal die je op het oog hebt. Niet alle auto’s zijn bijvoorbeeld geschikt voor het opladen aan een snellader. Controleer vervolgens op de laadpaal of de lampjes rood of groen zijn. Bij een rood signaal is er storing, bij een groen signaal kun je laden. Vervolgens sluit je je laadkabel aan op de laadpaal en de stekkeraansluiting van je auto. Na het scannen van de laadpas vergrendelt de laadkabel automatisch. Er verschijnt nu een blauw indicatielampje op de laadpaal. Na het laden is de laadstekker met de laadpas weer te ontgrendelen.
Het opladen van de accu van elektrische auto’s kun je alleen afrekenen met een speciale ‘laadpas’. Er zijn diverse energieleveranciers die een bijbehorend abonnement aanbieden. De geleverde energie wordt automatisch gefactureerd. Bij sommige laadpalen in het Verenigd Koninkrijk of Duitsland is het ook mogelijk om met een creditcard te betalen.
De kosten van het opladen van de accu zijn sterk afhankelijk van de laadmogelijkheid en -snelheid. Het opladen aan een snellader langs de snelweg is doorgaans duurder dan aan een laadpaal in de straat. Thuis opladen is vaak het voordeligst. De prijzen per kilowattuur (kWh) variëren echter. Gemiddeld kost het opladen thuis 22 eurocent per kWh, bij een publiek laadpunt 35 eurocent per kWh en bij een snellaadstation 59 eurocent per kWh.
Dat kan, zowel via het normale stopcontact als met een zogenoemde wallbox. Laden via het normale stopcontact heeft wel een aantal nadelen. Allereerst kan het vanwege de lage spanning dagen duren voordat het accupakket van de auto volgeladen is. Maar als je weinig haast hebt, is dit geen groot bezwaar. Verder komt er dusdanig veel spanning op het elektriciteitsnet van het huis dat de stoppen kunnen doorslaan.
Een alternatief is de wallbox. Die is simpel gezegd vergelijkbaar met een publieke laadpaal voor privégebruik, maar dan in een kleine verpakking die je aan de gevel kunt laten hangen. Diverse energieleveranciers kunnen deze wallboxen installeren. Het opladen gaat vervolgens via een conventionele laadstekker.
Elektrische auto’s zijn nog niet zo lang op de markt, dus er zijn in verhouding tot auto’s met een verbrandingsmotor ook nog lang niet zo veel verkocht. Omdat er de laatste jaren een flinke groei is geweest in de verkoop en het aanbod van elektrische auto's is het aanbod tweedehands elektrische auto's ook enorm toegenomen. Zo zijn er op viaBOVAG.nl ruim 8.000 elektrische occasions te vinden.
Door de enorme groei van elektrische auto's de afgelopen jaren zijn er in verschillende prijsklassen elektrische auto's te vinden.