Auto4 min

Opel Corsa - Auto Review

Lees hier alles over de motoren, verbruik en duurzaamheid van de Opel Corsa.

Marleen Miltenburg

Marleen Miltenburg

autoreview
Opel Corsa - Auto Review

Wat is het voor een auto?

Makkelijk te rijden, goed gemaakt, en dikwijls goed uitgerust; de Opel Corsa  is een van die auto's die je overal ziet rijden omdat hij het gros van de rijders zo veel te bieden heeft. Het is misschien niet de meest opwindende auto die je kunt kopen, maar het valt ook niet mee om iedereen altijd te plezieren. De Corsa biedt behoorlijk veel ruimte, vooral in de vijfdeurs variant waarin de achterpassagiers worden onthaald op een van de ruimste achterzittingen in deze klasse, met veel meer hoofdruimte bovendien dan in de Volkswagen Polo  en Ford Fiesta . Dat is handig indien je achterin een kinderzitje wilt monteren en het helpt ook dat de achterportieren ver open gaan als je een kind in het kinderzitje wilt tillen. Het interieur bestaat in hoofdzaak uit eersteklas materialen, er zijn slechts een paar goedkope plasticsoorten gebruikt. Corsa's met een rijkere uitrusting kunnen bogen op een 7-inch kleurenscherm dat via Apple CarPlay of Android Auto gekoppeld kan worden aan je smartphone, en daarmee is het in deze Corsa ook mogelijk om over satellietnavigatie te beschikken. Het touchscreen is niet zo intuïtief te bedienen als in de Skoda Fabia  en je kunt makkelijk de volumeknop per ongeluk bedienen wanneer je hand op het scherm rust. Er is een ruime keuze aan motoren, met name benzineversies , maar er is ook een dieselvariant  voor wie veel kilometers wil maken. Op het gebied van rijbeleving stelt de Corsa echter teleur. Het is een makkelijk te rijden auto, en ongeveer net zo stil als zijn generatiegenoten, maar hij stuurt niet met dezelfde precisie als de Ford Fiesta  en is ook niet zo'n goede langeafstandsauto als de Volkswagen Polo . Voorin zouden inzittenden met lange benen kunnen klagen over het zitmeubilair, want de voorstoelen kunnen niet ver genoeg naar achteren. Ook biedt de bestuurdersstoel voor sommigen onvoldoende steun in de rug.

Kosten

De Corsa staat niet bekend als een dure auto en is dankzij zuinige motoren voordelig te rijden. De dieselversie  is de zuinigste van de reeks, met een gecombineerd verbruik van 1 op 28,4. Maar ook de benzineversies  gaan spaarzaam met brandstof om; de 1.0 driecilinder turbomotor scoort 1 op 22,7, terwijl de 1.4 en 1.4T goed zijn voor circa 1 op 19,5. Wie een automaat  wenst, is aangewezen op de 1.4 benzineversie met 90 pk. Deze uitvoering haalt nog ongeveer 1 op 17.

Aandachtspunten

De Opel Corsa heeft behoorlijk dikke A- en C-stijlen die het zicht belemmeren bij inparkeren (er is overigens wel een optiepakket met parkeerassistent leverbaar), controleer bumpers en carrosserie daarom op krasjes en deukjes, want reparatie kan duur uitpakken. Indien de auto van lichtmetalen wielen is voorzien, controleer deze dan op parkeerschade.

De Corsa is immers vooral een stadsauto en de vorige eigenaar kan hier en daar weleens een stoeprandje hebben geraakt. Loop ook het interieur na en controleer de stoffen bekleding op beschadigingen, bijvoorbeeld als gevolg van de montage van een of meer kinderzitjes. Controleer ook of de stoelleuningen naar voren klappen, want naar verluidt wil er op dit vlak weleens iets kapot gaan.

Problemen

De Opel Corsa wordt tevens aangeboden met een 1,3-liter dieselmotor  die van een roetfilter is voorzien. Maar omdat de Corsa hoofdzakelijk als stadsauto is bedoeld, is de kans klein dat de auto regelmatig snelwegkilometers heeft gemaakt die nodig zijn om het reinigingsproces van het roetfilter in gang te zetten. Dit zogenaamde regeneratieproces vindt namelijk alleen plaats bij hogere snelheden. Probeer na te gaan hoe de vorige eigenaar de auto heeft gebruikt. Bij Corsa's met een roetfilter kunnen ook problemen ontstaan wanneer de auto werd uitgezet tijdens het regeneratieproces. Dit heeft namelijk tot gevolg dat de motorolie met benzine vervuild raakt, hetgeen na verloop van tijd leidt tot een hoger olieniveau. Hierdoor kan er schade aan de motor ontstaan, of is dat reeds het geval. Het loont dus om de dieselversie goed te laten controleren. Over het algemeen scoort de Corsa goed op het vlak van betrouwbaarheid. Een enkele keer kwamen er klachten binnen over storingen in het elektrische systeem, maar die werden allemaal binnen een dag verholpen. Een belangrijk voordeel is ook dat Opel heel veel dealerschappen heeft waar specialisten zich over uw Corsa kunnen ontfermen.

Welke uitvoering kopen?

De 1,4-liter benzinemotoren  en de 90 pk sterke 1,0-liter turbomotor  zijn de interessantste uitvoeringen. Van de 1.4 met atmosferische motor zijn de meeste exemplaren in omloop en deze biedt met 90 pk ook het beste compromis tussen aanschafprijs, verbruik en prestaties. Maar als je graag wat meer vermogen wenst en wat extra te besteden hebt, zou je de 1,0-liter turboversie kunnen overwegen. Die levert weliswaar exact hetzelfde vermogen als de 1,4-liter, maar beschikt over een zestraps versnellingsbak en levert 35 Nm meer koppel. De 1.0 turbomotor draait niet alleen meer relaxed op hogere snelheden, maar laat de Corsa ook sneller vanuit stilstand naar 100 km/h accelereren; 11,9 seconden is een prima waarde voor een kleine auto.