Technologie blijft zich ontwikkelen, vooral in de autowereld zijn er enorme vooruitgangen. Twintig jaar geleden was het moeilijk voor te stellen dat hybride en elektrisch rijden zo alledaags zouden worden.
Dat was vroeger wel anders, je had benzineauto’s en dieselauto’s . Tegenwoordig bestaan er ook volledig elektrische, waterstof- en hybride auto’s. De keuze is reuze! Een hybride auto is kort gezegd een auto die een elektrische aandrijving en brandstof aandrijving combineert. In dit blog gaan we verder in op hybride auto's en hybride rijden. Alles wat je wilt weten in een overzicht!
Hybride betekent niets anders dan een vermenging van ongelijke soorten. Een hybride auto is een auto die verschillende aandrijfvormen gebruikt. Dat kan een combinatie zijn van een benzinemotor én een elektromotor, maar ook de combinatie dieselmotor en elektromotor komt voor.
Japanse autobouwer Toyota wordt gezien als het eerste automerk dat een hybride auto op de markt bracht: dat was in 1997 de Toyota Prius . De Prius, zuiniger dan een benzineauto volgens Toyota, kon rijden op een elektromotor terwijl de benzinemotor werd uitgeschakeld. Een revolutionaire stap.
Een hybride auto, tegenwoordig ook wel mild hybrid genoemd, gebruikt in feite de batterij en een elektromotor om de benzinemotor te ondersteunen. Op momenten dat de benzinemotor het minst zuinig is, springt de elektromotor bij. Zoals bij het optrekken bijvoorbeeld. Zo blijft de uitstoot en het verbruik laag.
Voorbeelden van hybride auto’s zijn:
Sinds de komst van de Toyota Prius in 1997 zijn hybride-aandrijflijnen sterk geëvolueerd. Een van die ontwikkelingen is een hybride auto met een stekker, of te wel een plug-in hybride. Een plug-in hybride kun je dus zelf opladen, net als een volledig elektrische auto . Het verschil is dat je laatstgenoemde móét opladen om te kunnen rijden. Een plug-in hybride auto kún je opladen, maar dat hoeft niet. Die heeft namelijk – net als een hybride auto – behalve een elektromotor ook een verbrandingsmotor, waarmee je op benzine of diesel kunt rijden. Een plug-in hybride auto heeft een groter accupakket en vaak een krachtigere elektromotor dan een (mild) hybride auto en kan daardoor over een langere afstand elektrisch rijden en met een hogere snelheid.
Voorbeelden van plug-in hybride auto’s zijn:
Een hybride auto is ingenieus, waarbij je tijdens het rijden nauwelijks merkt wat er in de auto gebeurt. Op het moment dat je het gaspedaal loslaat of remt, slaat de auto de energie die hierbij vrijkomt op in een accupakket. De elektromotor maakt vervolgens gebruik van deze energie om de auto aan te drijven of de verbrandingsmotor te assisteren. Vaak is het zo dat een hybride auto vooral in de stad, bij lagere snelheden, puur op zijn elektromotor rijdt en de verbrandingsmotor zichzelf dan automatisch uitschakelt. Op die manier rijd je door de stad zonder schadelijke uitstoot. Zodra je het gaspedaal steviger intrapt en dus om meer vermogen vraagt, springt de verbrandingsmotor weer bij. Die overgang is de in de loop der jaren steeds vloeiender geworden. Kon je vroeger nog wel eens de overgang van brandstofmotor naar elektrisch en andersom voelen in de auto, is dat bij nieuwere auto’s vaak niet meer het geval.
Hoe zuinig een hybride auto is verschilt per auto, maar over het algemeen kun je stellen dat een hybride auto in ieder geval zuiniger is dan een benzineauto van een gelijkwaardig formaat. Simpelweg omdat de verbrandingsmotor af en toe uitgeschakeld is terwijl je rijdt of bijvoorbeeld stilstaat voor een verkeerslicht. Daardoor verbruik je minder brandstof en dat scheelt in de brandstofkosten.
Eigenlijk verschilt het rijden in een hybride auto niet heel veel met het rijden in een auto met een conventionele aandrijving. Een hybride auto heeft wel altijd een automatische versnellingsbak. Wel is het verstandig om goed gebruik te maken van manieren om de accu op te laden, zoals tijdig het gas loslaten en vloeiend rijden.
Omdat een (plug-in) hybride auto in de ogen van de Nederlandse overheid beter voor het milieu is dan een auto met alleen een verbrandingsmotor, was de zakelijke bijtelling op (plug-in) hybride auto’s lager. Let op: wás, want tegenwoordig is de bijtelling gelijkgetrokken met die van auto’s met verbrandingsmotor.
Een (plug-in) hybride auto is altijd uitgerust met een automaat. Een uitzondering is een mild hybrid, de derde vorm van hybride auto’s. Zoals de Honda CR-Z en de Suzuki Swift . Hierbij dient de elektromotor alleen ter ondersteuning van de verbrandingsmotor. Een mild hybrid kan wel handgeschakeld zijn. Deze vorm van een hybride auto kan echter niet alleen op zijn elektromotor rijden.
Naast de voordelen van een laag verbruik en relaxte rijbeleving kleven er ook nadelen aan hybride auto’s. Ten eerste wordt de bagageruimte enigszins beperkt. In vergelijking met hetzelfde model op benzine of diesel. Dit komt doordat de accu’s een plek moeten hebben in de auto. Die worden vaak in de vloer van de bagageruimte gestopt. Een ander nadeel is de aanschafprijs. De complexere techniek en het accupakket maken dat een hybride auto vaak een hogere aanschafprijs heeft dan dezelfde auto zonder hybride aandrijving. Tot slot is de elektrische actieradius relatief beperkt. Ook kan het trekgewicht van een hybride auto lager zijn.
Als het gaat om verbruik dan is een hybride auto zuiniger dan dezelfde auto met een verbrandingsmotor. Daarentegen zijn hybride auto’s vaak duurder in aanschaf. Je moet dus voor je jezelf een afweging maken wat je belangrijk vindt in een auto en of de aandrijving die je voor ogen hebt, daar wel bij past. Rijd je voornamelijk korte stukken, dan is een hybride auto de ideale optie, aangezien deze op die momenten het zuinigst is. Bij langere ritten en bij rijden met hoge snelheid moet een hybride auto harder werken door meer gewicht.
Welke type aandrijving beter voor jou is, is afhankelijk van je wensen. Met een hybride kun je verder rijden als het accupakket leeg is, omdat dan de verbrandingsmotor voor de aandrijving zorgt. Bij een elektrische auto sta je met een lege accu stil. Daar tegenover is een elektrische auto goedkoper in gebruik dan een hybride auto. Terwijl de aanschafprijs van een hybride auto wel weer lager is. Beter voor het milieu is een elektrische auto, aangezien deze geen directe CO2-uitstoot produceert.