De Tallboy van 120 mm gaat nog een stap verder in waartoe short-travel-fietsen echt in staat zijn. Met een kick-ass onderarm VPP-ophanging, een gestroomlijnd ontwerp, de typische Santa Cruz-verfijning en nogal radicale geometrie, is de Tallboy weer een genre-buigende volksheld.
Natuurlijk, 10 mm meer veerweg lijkt misschien maar een kleine stap, maar in combinatie met een door een onderste schakel aangedreven VPP-ophangingsontwerp is dit een enorme sprong voorwaarts voor de Tallboy.
Het is het soort fiets dat je laat sprinten terwijl je omhoog, langs, over of naar beneden gaat dankzij de maximale efficiëntie van het VPP-ontwerp en het responsieve, lichtgewicht chassis. Maar omdat hij dezelfde technische principes deelt als onze langste reisfietsen, voelt de progressieve op de onderste koppeling gemonteerde schokdemper zich net zo thuis in crosscountry als in extreme country. In combinatie met een vork van 130 mm wordt de Tallboy steeds aantrekkelijker voor rijders die hem graag openen.
En de geometrie, dat is een groot deel van wat er gaande is...
Gevestigde theorie suggereert dat kortere reisfietsen langzamer worden bereden en daarom steilere en conservatievere geometrieën vereisen. Maar in werkelijkheid, wanneer was de laatste keer dat je ooit teruggaf op een leuk parcours omdat je niet op een grotere fiets zat? Pas op voor de wind en zo. Dus we hebben hier hetzelfde gedaan en onze langere reisgeometrie nagebootst om een fiets te creëren met een hoofdhoek van 65,5 graden, een royale middenvoor en een korte offset-vork. Iets wat je zelden ziet op een fiets van dit soort.
En daar stopt het radicale denken niet. De 436 mm liggende achtervorken van de Tallboy zorgen ervoor dat de fiets in elke situatie wendbaar blijft.