We hebben 0 motoren voor je gevonden
Alle occasions inclusief BOVAG Garantie, Omruilgarantie, Afleverbeurt en 40-Puntencheck
Niks gevonden?
Pas je wensen aan.
De naam Erik Buell is bij veel motorrijders wel bekend. In 1983 nam hij een deel van Barton racing richtte hij een bedrijf op onder zijn eigen naam. Het doel van de Buell Motorcycle Company was om Harley Davidson haar sportieve verleden terug te geven. Als ex-monteur van die oer-Amerikaanse motorfabrikant kende hij de Harley’s letterlijk van binnen en van buiten. Door HD-motorblokken in sportieve frames zetten ontstond er een unieke motorfiets waar zeker een markt voor was. In eerste instantie De motorrijders wilden deze Buell motor wel kopen en dat zag Harley Davidson ook. Om dit vergeten segment naar Milwaukee terug te brengen gingen ze in 1993 een samenwerkingsverband met Erik Buell aan. Vanaf 2003 was Harley Davidson zelfs eigenaar van de Buell merknaam. Helaas trok HD in 2009 de stekker uit Buell. Harley gaf aan geen brood in de sportieve markt te zien en de aandacht weer volledig op het traditionele HD-programma te willen richten, maar het was geen toeval dat dit in het dal van een internationale financiële crisis gebeurde. Wat de reden ook was, voor Harley was het zonneklaar dat ze de merknaam niet konden vrijgeven. Harley wilde geen concurrentie van wat in wezen deels hun eigen product was. Na een productie van bijna 137.000 Buell motorfietsen zat Erik zonder werk. Hij treurde niet lang en kwam in 2015 terug met een nieuw bedrijf: Erik Buell Racing, ofwel EBR.
In het prille begin van de Buell Motorcycle Company, dus voor de overname door Harley, was Buell druk bezig met de ontwikkeling van de RW750 Road Warrior, een oorspronkelijk voor de AMA-races bedoeld project. Hij plaatste motorblokken van het failliete Barton uit Wales in Harley Davidson frames. Toen deze race-klasse werd opgedoekt ging Erik Buell verder moet de ontwikkeling van motorfietsen voor de weg. Het eerste model was de RR1000 Battletwin, een kruising tussen een aangepast Road Warrior frame en het motorblok van de Harley Davidson XR1000. De Battletwin werd voorzien van een aantal unieke aanpassingen aan de vering. Zo werd er een linksysteem bedacht met de schokbreker onder het motorblok. Tussen 1987 en 1992 maakte Buell een aantal varianten van deze motorfiets onder de naam RR1200 Battletwin en de Buell Westwind-modellen. Wie een tweedehands Buell motor uit deze pre-HD-periode wil kopen moet wel geduld hebben. Deze serie is in Nederland niet verkocht en daarmee een zeldzame verschijning.
Deze Buell motorfietsen hebben Nederland wel bereikt. Er zijn er in ieder geval genoeg tweedehands te vinden. Dit is een moderne klassieker, gericht op mensen die iets aparts willen. De meest voorkomende Buell motoren uit deze periode op de Nederlandse tweedehands markt zijn de modellen uit de Cyclone, Lightning, Ulysses, Firebolt en de 1125 series. Kijk op viaBOVAG.nl bij het model van je keuze als je meer wilt weten over deze Buell motoren.
Wie een tweedehands Buell wil kopen doet er waarschijnlijk goed aan om het onderhoud te laten doen bij een garagebedrijf dat bekend is met dit bijzondere merk. In het algemeen kun je zeggen dat de Buell motoren een unieke mix zijn van een antieke motorblok en versnellingsbak in een innovatief frame met moderne componenten. De afwerking laat, in het algemeen, wel te wensen over. De XB-modellen van na 2003 zijn wel beter afgewerkt. Buells zijn niet gemaakt om mee te toeren; de uitrusting is karig en comfort is nauwelijks aanwezig. Dat zijn natuurlijk niet de dingen waar de berijder van een streetfighter van wakker zal liggen, maar neem dit wel in je keuze mee. Bedenk ook dat onderdelen voor de Buell motoren misschien niet gemakkelijk verkrijgbaar zullen zijn. Het bedrijf bestaat niet meer en hoewel Harley-davidson donor was van de motorblokken, worden sommige andere onderdelen mogelijk niet meer geproduceerd. Wie een tweedehands Buell wil gaan kopen, is grondige research naar de specifieke positieve en negatieve eigenschappen van deze eigenzinnige motorfiets zeker aan te raden.