We hebben 8 motoren voor je gevonden
Alle occasions inclusief BOVAG Garantie, Omruilgarantie, Afleverbeurt en 40-Puntencheck
Yamaha MT-03 ABS PRE ORDER VOOR 2025
Yamaha MT-03 ABS PRE ORDER VOOR 2025
Yamaha MT-03 ABS PRE ORDER VOOR 2025
Yamaha MT 03
Yamaha MT-03 ABS
Yamaha MT 03
Yamaha MT 03
Yamaha MT-03 ABS
In 2005 bracht Yamaha de eigenzinnig ogende MT-01 met een massieve 1700cc-V-twin op de markt. Dit bleek ook de start te zijn van een nieuwe familie, want in 2006 volgde de MT-03 die duidelijk enkele stijlkenmerken deelde. De MT-03 was wel een stuk kleiner dan de enorme MT-01, maar dan op de manier waarop Bruce Lee een stuk kleiner was dan Anton Schwarzenegger. Wel kleiner, maar niet om mee te spotten. Volgens de folder hoort de MT-03 in de categorie ‘sport roadster’. Daaruit valt af te leiden dat de motor bedoeld is voor gebruik op de weg, maar ook dat hij pittige prestaties kan leveren.
Het eencilinder motorblok van de eerste generatie komt uit de Yamaha XT660. Dit betrouwbare motorblok heeft zich bewezen en is sterk genoeg voor deze lichte motorfiets. Er is ruim genoeg trekkracht voorhanden, vooral onderin en in het middengebied. Bij hogere toerentallen raakt hij wel wat buiten adem. Dit maakt hem bij uitstek geschikt voor in de stad en buiten de bebouwde kom. De rijeigenschappen zijn fantastisch; hij rijdt licht en laat zich soepel besturen. Het is een perfecte motorfiets voor een beginner, want de MT-03 mag al met een A2-rijbewijs bereden worden. Daarnaast is hij leuk genoeg voor de gevorderde rijder. Dit soort lichte motorfietsen kunnen pittig bereden worden zonder al in de eerste versnelling ver boven de maximumsnelheid uit te komen.
In 2006 brengt Yamaha de MT-03 op de markt. De ‘03’ in de naam hint naar een 300cc-motorblok, maar de eerste generatie heeft toch echt 600 cc. In het frame hangt het betrouwbare 600cc-eencilindermotorblok van de Yamaha XT660. Het vermogen wekt met 45 pk en 56 Nm niet direct angstzweet op, maar de prestaties zijn ruim voldoende voor het beoogde doel van deze motorfiets. De beleving van de rit is immers belangrijker dan de koude cijfers. De snelweg is niet het favoriete werkgebied van een naakte motorfiets. De afwezigheid van windbescherming zorgt dat hoge snelheden na verloop van tijd een aanslag op de nek-spieren worden. Nee, met zo’n lekker licht scheurijzer (174 kg drooggewicht) pak je het best mooie bochtige secondaire wegen. Juist dan komt deze motor tot zijn recht, bij hoge en lage snelheden. Met een 15 liter tank komt de MT-03 gemiddeld ruim 250 kilometer ver voordat de benzinepomp moet worden opgezocht. Dit is geen pure toermotor, het zadel en de vering zijn daar iets te stug voor, maar het kán wel. Eigenaren van de eerste generatie MT-03 vinden dat de achterrem beter aangrijpt en doseerbaar is dan de voorremmen. Pas vanaf de tweede generatie werd standaard ABS gemonteerd. Deze MT-03 is ook tijdelijk met een D-pack verkocht. Voor 500 euro werd de motor voorzien van een kapje over de buddy-zit, een vliegenschermpje, valdoppen (bescherming van de kuipdelen) en kapjes over de radiateur. Het was ook mogelijk om de motor van Akrapovic uitlaatdempers te voorzien, voor een beter ‘soundtrack’ tijdens de rit. In 2014 werd de productie van de eerste serie gestaakt en verdween de MT-03 uit de Yamaha-folder. Dat wil zeggen; tot 2016, want toen werd een volledig nieuwe MT-03 geïntroduceerd. De eerste generatie is natuurlijk wel regelmatig op viaBOVAG.nl te koop.
Yamaha corrigeerde met deze versie de verwarrende naam van de eerste generatie. Niet door de naam te veranderen, maar door de cilinderinhoud te halveren. Vrij uniek was ook dat de motor nu ineens een cilinder méér kreeg. Dit kwam omdat de nieuwe MT-03 was gebouwd op basis van de Yamaha YZF-R3-tweecilinder. De watergekoelde parallelle twin heeft een cilinderinhoud van 321 cc. In de praktijk is het een betrouwbaar en zuinig blok met 42 pk vermogen en 30 Nm koppel. De bescheiden maar levendige prestaties zorgen voor een actief karakter. De kracht zit vooral in het stevige middengebied, het is dus zaak om de toerenteller tussen de 8000 en 12,500 toeren te houden. De motor doet zonder echt storende trillingen zijn werk. Ondanks de extra cilinder slankte de motor af naar 168 kg (rijklaar). Het lichte maar stijve frame zorgt voor fantastische rijeigenschappen, ook bij lage snelheden. Deze tweede MT-03 heeft betere remmen, nu standaard met ABS. De vering voldoet ook op slechte wegen, al biedt de 41mm-voorvork geen instelmogelijkheden. De zithouding op de motor is rechtop omdat het platte stuur hoger en dichter bij de berijder is geplaatst. De voetsteunen zitten recht onder de berijder. Lange rijders houden het op deze MT-03 misschien niet lang uit zonder pauze, zelfs al is de tank met 14 liter niet heel klein. Met de erfenis van de YZF-R3 cockpit beschikt de MT-03 nu ook over een benzinemeter. De cockpit oogt misschien wat verouderd maar is duidelijk en informatief. De spiegels bieden goed zicht naar achteren. Het zadel is redelijk comfortabel, maar omdat de achterkant iets hoger is heeft de berijder de neiging naar voren te glijden waar het zadel smaller is. Met 780 mm zithoogte kunnen ook kleinere rijders hun voeten goed op de grond zetten. Onder het zadel is ruimte voor wat kleine spullen, een schijfremslot bijvoorbeeld.
Deze populaire motor is gericht op beginnende motorrijders, maar biedt ook zeker veel rijplezier voor meer ervaren piloten. Wie op zoek gaat naar een Yamaha MT-03 occasion zal op viaBOVAG.nl zeker voldoende aanbod vinden.
Yamaha modellen met het meeste aanbod
Populaire Yamaha MT 03 zoekopdrachten
Carrosserie
Kleuren
Brandstof
Transmissie
Staat
Voertuigsoort