We hebben 3 motoren voor je gevonden

Alle occasions inclusief BOVAG Garantie, Omruilgarantie, Afleverbeurt en 40-Puntencheck

Categorie
Geschikt voor rijbewijstype
Alle occasions op viaBOVAG.nl hebben minimaal 12 maanden BOVAG Garantie.

Yamaha XJR 1300 occasions en nieuwe motoren

In 1995 bracht Yamaha een naakte ‘muscle-bike’ op de markt onder de naam XJR1200. De motor was direct populair, ondanks het verouderde motorblok dat bijna ongewijzigd uit de FJ1200 was gelepeld. Die populariteit overtuigde Yamaha dat het model potentie had en het blok werd eens wat beter aangepakt. Hieruit volgde de XJR1300 die in 1999 op de weg kwam.

1999 - 2003

Het nieuwe model had niet alleen een groter motorblok, ook werden een andere uitlaat, wielen en dashboard geplaatst. Verder bleef het grotendeels dezelfde naakte motorfiets met een indrukwekkend groot blok. Wie iets meer geld had kon de SP kopen. Deze was voorzien van Öhlins achtervering, een ander zadel en speciaal spuitwerk. In 2002 werd de SP weer uit de folder gehaald en hoorde de Öhlins achtervering voortaan bij de standaarduitrusting. De uitlaat werd een vier-in-een-uitlaat waardoor de motor 6 kg lichter werd.

2004 - 2006

In 2004 werd het tijd voor een flinke upgrade. De vering werd strakker en met lichtere wielen en andere schijfremmen werden de rijeigenschappen flink verbeterd. Aanpassingen aan de carburateur en uitlaat zorgden ervoor dat ook de EURO2 emissie-eisen werden gehoorzaamd. De 224 kg zware XJR was nu voorzien van ruim 76 pk met een fikse 106 Nm trekkracht. Voor de berijder van dit soort naakte motorfietsen kon de sportschool voortaan wel vermeden worden; de acceleratie en rijwind gaven voldoende training voor de arm- en nekspieren.

2007 - 2014

Met de installatie van brandstofinjectie in 2007 ging het aantal pk’s iets naar beneden, in ruil voor iets meer trekkracht. De XJR1300 liep nu soepeler, geholpen door het EXUP-systeem in de uitlaat. Het gewicht ging een paar kilo omlaag, mede door moderniseringen zoals ledverlichting. Een nieuw zadel en een aantal cosmetische veranderingen zorgen voor een opgefrist uiterlijk en meer comfort.

2015 - heden

Yamaha ging in 2015 terug naar de tekentafel en bracht twee modellen uit. Het standaardmodel en de ‘Racer’, een naar wens aan te passen retro-cafe-racer. Sommige wijzigingen maakten de motor misschien beter, maar niet iedereen was gelukkig met de verandering van de voorheen veelzijdig inzetbare XJR1300. De bouwkwaliteit was onveranderd goed, maar de bagagemogelijkheden en het comfort werden sterk gereduceerd, onder andere door aanpassingen aan het subframe, het stuur en het zadel. De tank werd verkleind van een bruikbare 21 liter naar een krappe 14 en was voortaan van kunststof. De magnetische tanktas mag dus voortaan thuisblijven, net als de passagier. Allemaal zaken die de motor ook voor woon-werkverkeer minder geschikt maakten. Voor reislustige Yamaha-fans is de XJR1300 vanaf dit modeljaar absoluut minder aantrekkelijk. Anderen vinden de update misschien wel een gouden greep. Gelukkig heeft Yamaha een zeer uitgebreide folder; voor elke smaak een model.

Muscle-bike of reismotor?

De XJR1300 is, ondanks de marketingpogingen van Yamaha, eigenlijk meer een hele goede reismotor dan een echt naakt racemonster. Reislustige berijders doen er echter goed aan om te kiezen voor een model van voor 2015. In zijn klasse zijn er verschillende motoren die betere prestaties leveren als het om snelheid gaat. De motorfiets is echter zeer geschikt voor dagelijks gebruik en hij zal je nooit laten staan. Zoals gezegd, de pre-2015 XJR1300 is ook een oer-betrouwbare reismotor. De motor kan moeiteloos twee berijders plus bagage half Europa door sleuren. Het motorblok zal bij ontspannen gebruik geen krimp geven en de uitstekende remmen – afkomstig van de R1 – geven meer dan voldoende vertraging wanneer je het nodig hebt. De motor heeft diverse bagagehaken en -ogen op het subframe voor de bevestiging van een stel zadeltassen. Op de platte tank past nog een tanktas en met een aftermarket windschermpje krijgen de berijders iets meer bescherming tegen de elementen.

Concurrenten

Als alternatief kun je de Honda CB1300 overwegen, of de Suzuki GSX1400. Ook Yamaha’s eigen FJR1300 of de Honda Pan European zouden in het lijstje passen. Wat je kiest hangt sterk af van waarvoor je de motor wilt gaan gebruiken: reizen of racen. Een goed onderhouden XJR1300 is in ieder geval nooit een slechte keuze. Deze populaire motor heeft de reputatie zeer betrouwbaar te zijn. Verder biedt hij veel ruimte, power, comfort en een tijdloos uiterlijk. Wie op zoek gaat naar een Yamaha XJR1300 occasion zal op viaBOVAG.nl zeker ruim voldoende aanbod vinden.

De zekerheden van viaBOVAG.nl

De zekerheden van viaBOVAG.nl

BOVAG Garantie
BOVAG Omruilgarantie
BOVAG Afleverbeurt
BOVAG 40-Puntencheck
Heldere all-in prijzen