We hebben 117 auto's voor je gevonden
Alleen auto’s van erkende BOVAG bedrijven
De Cupra Terramar is een SUV van het formaat Volkswagen Tiguan. Er is alleen wel een groot verschil: wie van sportiviteit houdt, kiest voor de Terramar. Deze SUV moet kopers in de middenklasse aanspreken met sportieve looks en slimme technologie. Maar wat biedt deze Cupra Terramar nog meer?
De naam Terramar verwijst naar het historische circuit Autòdrom de Sitges-Terramar, een ovaal circuit nabij Barcelona dat in 1923 werd geopend. Dit circuit speelde een belangrijke rol in de Spaanse autosport en symboliseert snelheid, durf en innovatie. Cupra, met zijn roots in Barcelona, grijpt vaker terug naar Spaanse locaties bij de naamgeving van zijn modellen. Zo verwijst de Cupra Born naar de wijk El Born in Barcelona en de Formentor naar een bergachtig schiereiland op Mallorca. De Terramar past perfect in die traditie en eert het Spaanse raceverleden.
Cupra begon als de sportieve tak van Seat, vooral bekend van modellen als de Seat Ibiza Cupra en de Leon Cupra. In 2018 werd Cupra een zelfstandig merk en introduceerde het zijn eerste eigen model: de Cupra Formentor. Dit bleek een schot in de roos, want de sportieve SUV trok direct veel bekijks. Met de Cupra Terramar vult Cupra het gat tussen de Formentor en de grotere SUV’s van de Volkswagen-groep.
Cupra staat bekend om zijn scherpe lijnen en dynamische designs. De Terramar is daarop geen uitzondering. Hij oogt gespierd, met een lange motorkap, scherpe koplampen en een brede grille. De sportieve accenten, zoals koperen details en een agressieve bumperpartij, onderstrepen zijn DNA. Met een lengte van ongeveer 4,5 meter positioneert de Terramar zich net boven de Cupra Formentor, maar onder de grotere SUV’s in het segment. Hij deelt zijn basis met de Volkswagen-groep, wat betekent dat de wielbasis zorgt voor een ruime binnenruimte, zonder dat de auto lomp aanvoelt.
Cupra staat voor prestaties, dus onder de motorkap gebeurt er genoeg. De Terramar is verkrijgbaar als plug-in hybride (PHEV), te weten als 1.5 TSI eHybrid met 150 kW (204 pk).
Deze PHEV heeft een elektrische actieradius rond de 100 kilometer, waarmee hij in de praktijk grotendeels als EV te gebruiken is. Er is ook een sterkere versie met een 1.5 TSI eHybrid aandrijflijn met 200 kW (272 pk). Schakelen gebeurt met een DSG-automaat. Optioneel is vierwielaandrijving mogelijk voor extra grip.
Binnenin de Terramar is het Cupra-DNA duidelijk zichtbaar. Sportieve kuipstoelen, een dik sportstuur en hoogwaardige materialen geven het interieur een dynamisch gevoel. De middentunnel is op de bestuurder gericht, zodat je direct het gevoel hebt in een cockpit te zitten. Het infotainmentsysteem heeft een groot touchscreen met de nieuwste software, inclusief draadloze Apple CarPlay en Android Auto. Cupra’s digitale cockpit biedt uitgebreide rij-informatie en verschillende thema’s, afhankelijk van de gekozen rijmodus.
Een SUV moet niet alleen snel zijn, maar ook praktisch. De Terramar biedt een bagageruimte van rond de 500 liter, afhankelijk van de aandrijflijn. De achterbank is neerklapbaar in 60/40-verhouding, zodat er extra laadruimte ontstaat. Dankzij de relatief lange wielbasis is er achterin genoeg beenruimte voor volwassenen en de achterpassagiers profiteren van hun eigen klimaatregeling en USB-C-poorten.
Cupra belooft een sportieve rijervaring en dat is te merken aan het onderstel. De adaptieve dempers passen zich aan op de rijmodus, waardoor de Terramar zowel comfortabel als strak sturend kan zijn. In de Cupra-stand wordt de besturing scherper en reageert het gaspedaal feller, terwijl de Comfort-modus de demping soepeler maakt. Door het lage zwaartepunt van de PHEV en een uitgebalanceerde gewichtsverdeling voelt de Terramar stabiel aan in bochten.
Cupra modellen met het meeste aanbod
Populaire Cupra Terramar zoekopdrachten
Carrosserie
Kleuren
Brandstof
Transmissie
Staat
Voertuigsoort
Aantal zitplaatsen