1.286 auto's gevondenWe hebben 1.286 auto's voor je gevonden
Alleen auto’s van erkende BOVAG bedrijven
De Peugeot 208 is een stijlvolle Franse hatchback in de compacte middenklasse. De auto is een van de bestverkopende modellen van het Franse automerk Peugeot .
De Peugeot 208 komt in 2012 op de markt. De auto is het vierde model in de 200-reeks van Peugeot. Deze reeks startte in 1983 met de inmiddels tot cultauto verheven 205, welke in 1997 opgevolgd werd door de eveneens succesvolle 206 en later 207. Sinds de tweede generatie Peugeot 208 – leverbaar sinds 2019 – wordt de auto voornamelijk gekenmerkt door het stuurwiel; deze is opvallend klein. Als bestuurder kijk je namelijk niet dóór, maar óver het stuurwiel heen naar de kilometerteller. Voor sommigen is dat even wennen. Ook bijzonder is dat de Peugeot 208 relatief licht is, wat in Nederland positieve gevolgen heeft voor de wegenbelasting.
De eerste generatie Peugeot 208 is vanaf 2012 leverbaar als 3- en 5-deurs hatchback. Bij de facelift in 2015 was de Peugeot 208 een van de eersten in zijn segment die af-fabriek leverbaar was in matte kleuren; oranje en grijs. De auto was ook verkrijgbaar als sportieve GTi. In 2019 ziet de tweede generatie Peugeot 208 het levenslicht. De auto is qua interieur en infotainment weer bij de tijd en is onderhuids gelijk aan de vergelijkbaar geprijsde Opel Corsa. De GTi heeft plaats moeten maken voor een nieuwe telg; de e-208. Deze uitvoering is erg populair en kom je dan ook veel tegen op de Nederlandse wegen.
De Peugeot 208 is een ruime auto. Met een lengte van 4,05 meter, een breedte van 1,76 meter en een hoogte van 1,43 meter is de auto ruim genoeg voor een gezin, maar ook makkelijk te parkeren in de stad.
De Peugeot e-208 is een volledig elektrische uitvoering van de Peugeot 208.
De Peugeot 208 is leverbaar in diverse uitvoeringen. De Active is de standaarduitvoering, vooral gericht op functionaliteit. De Style voegt hier iets meer luxe aan toe, zoals een mooier afgewerkt interieur. De nog luxere Allure heeft nog meer comfort-verhogende opties en is voorzien van lichtmetalenvelgen. De GT-Line heeft sportieve looks met zwarte details en getinte achterste ruiten.
Er is keuze uit diverse aandrijflijnen. Een Peugeot 208 Pure Tech heeft een benzinemotor, terwijl een Peugeot 208 BlueHDi een dieselmotor heeft. De Peugeot e-208 wordt aangedreven door een elektromotor. De Peugeot 208 wordt standaard geleverd met een handgeschakelde versnellingsbak, maar op de krachtigere versies is ook een automatische versnellingsbak leverbaar. De elektrische Peugeot e-208 heeft altijd een automatische versnellingsbak.
De nieuwste generatie Peugeot 208 is leverbaar sinds 2019 en heeft verschillende typen aandrijflijnen. De instapmotor is een 1,2-liter driecilinder benzinemotor met 55 kW (75 pk). Deze motor is ook leverbaar met een turbo, waarmee het vermogen stijgt tot 75 kW (100 pk) of 96 kw (130pk).
Dieselrijders kunnen terecht bij een 1,5-liter turbo-viercilinder met 75 kw (100pk). Voor elektrische rijders is er de e-208 met 100 kW (136 pk). Sinds de facelift is de e-208 voorzien van iets meer vermogen: de auto levert nu 115 kW (156 pk).
De tweede generatie Peugeot 208 heeft een herkenbaar design. Aan de voorkant springen vooral de mistlampen in de vorm van klauwen in het oog. Aan de achterkant is de auto te herkennen aan de drie led-strips die dienst doen als achterlichten. Afhankelijk van de uitvoering zijn er sportieve accenten, grotere lichtmetalen velgen en zwarte details beschikbaar.
Binnenin de Peugeot 208 tref je een modern interieur met het kenmerkende kleine stuur. Standaard is de Peugeot 208 al voorzien van zaken als een digitaal instrumentenpaneel, een multimediasysteem met touchscreen en verkeersbordherkenning. Optioneel zijn een 3D digitaal instrumentenpaneel, Apple Carplay/Android Auto, parkeersensoren en -camera en een panoramadak.
De Peugeot 208 is nieuw leverbaar vanaf 28.380 euro voor de Style-uitvoering met een 1,2-liter benzinemotor. De Allure begint bij 29.680 euro, en de GT-Line is er vanaf 32.350 euro. De elektrische versie is wat duurder; reken op zo’n 3.600 tot 4.300 euro extra bovenop een benzine-uitvoering.
Tweedehands begint de Peugeot 208 inmiddels relatief betaalpbaar te worden. Voor een kleine 12.000 euro heb je een handgeschakeld exemplaar van vijf jaar oud met 75 pk en rond de 100.000 kilometer op de teller. Een e-208 is niet veel duurder: vanaf 14.000 euro vind je exemplaren van vier jaar oud met 100.000 kilometer op de teller. Vanzelfsprekend neemt voor beide typen aandrijving de prijs toe zodra er gezocht wordt naar een exemplaar in een luxere uitvoering of met een krachtigere motor.
De Peugeot 208 is over het algemeen een goede auto. De auto is betrouwbaar, heeft dynamisch rijgedrag en biedt een goede combinatie van comfort en moderne technologie.
De Peugeot 208 heeft een klein stuurwiel. Dit kan even wennen zijn, houdt hier rekening mee en maak eerst een uitgebreide proefrit voordat je tot aankoop overgaat. Daarnaast komt het voor dat de distributieriem, met name bij de 1.2 Pure Tech motor, vroegtijdig slijt, wat kan leiden tot motorschade. Ook staat deze motor bekend om zijn hoge olieverbruik. Daarnaast kunnen vroege modellen last hebben van haperende elektronica en vastlopende touchscreens. Test het infotainmentsysteem goed tijdens een proefrit.
De Peugeot 208 is beschikbaar in de uitvoeringen Like, Active, Style, Allure en GT-Line. De Like en Active zijn basisuitvoeringen, waar de Style en Allure wat rijker uitgerust zijn. De GT-Line is een sportief gelijnde uitvoering.
De Active en Allure zijn twee uitrustingsniveaus van de Peugeot 208. De Active is de basisuitvoering. De Allure is wat luxer en heeft comfortverhogende opties, zoals lichtmetalen velgen, parkeersensoren, automatische klimaatregeling en automatische ruitenwissers.
De GT en de GT-Line zijn beiden uitrustingsniveaus van Peugeot die sportieve accenten toevoegen aan de auto. Maar waar de GT-Line alleen de looks en uitstraling biedt, is de GT ook echt sportiever dan de andere uitrustingsniveaus. Een GT heeft bijvoorbeeld vaak luxere materialen in het interieur, een speciale kleur, sportievere afstelling van het onderstel en in sommige gevallen zelfs een vermogensboost.
De Peugeot 208 is een relatief zuinige auto, met name de versie met een 1.2 Pure Tech motor. Het daadwerkelijke verbruik kan afwijken van de fabrieksopgave, maar ligt in principe tussen de 5 en 6 liter per 100 kilometer. Dit is natuurlijk afhankelijk van de rijstijl en -omstandigheden.
De Peugeot 208 is een compacte auto. De auto is 4,05 meter lang, 1,74 meter breed en 1,43 meter hoog. Dit is vergelijkbaar met concurrenten zoals de Volkswagen Polo, Renault Clio en Ford Fiesta.
Het maximale trekgewicht van een Peugeot 208 ligt op 1200 kilogram, mits het een geremde aanhanger betreft. Een ongeremde aanhanger mag niet zwaarder dan 580 kilogram zijn. Let op: een Peugeot e-208 heeft geen officieel trekgewicht en is dus niet goedgekeurd voor het trekken van een aanhanger of caravan. Het is belangrijk om hier rekening mee te houden bij het aanschaffen van een Peugeot 208. Ben je van plan om iets achter de auto te hangen, dan kun je beter geen e-208 kopen.
Een Peugeot 208 weegt tussen de 935 en 1203 kilogram, afhankelijk van de motorisering en gekozen opties. Een Peugeot e-208 is een stuk zwaarder vanwege het accupakket dat in de auto ligt en weegt 1430 kilogram.
De Peugeot 208 is een hatchback, wat betekent dat de auto een relatief lage instap heeft. Wil je een hoge instap, dan is de Peugeot 2008 een goed alternatief.
De Peugeot 208 en 308 zijn twee verschillende modellen van Peugeot, waarbij de 308 een segment hoger staat dan de 208. Dit betekent dat de auto een stuk groter is dan een 208; hij is 31 centimeter langer, 11 centimeter breder en 1 centimeter hoger. De Peugeot 208 is compact en erg wendbaar, maar de Peugeot 308 biedt een stuk meer ruimte, vooral qua bagageruimte. De 308 heeft wat sportiever rijgedrag dan de 208, en is ook comfortabeler, vooral tijdens langere ritten.
De Peugeot 208 en 2008 zijn twee verschillende modellen van Peugeot, waarbij de 2008 in feite een hogere versie van de 208 is. De 2008 is nét iets groter dan de 208 (10 centimeter langer en 12 centimeter hoger) en biedt net wat meer binnenruimte, vooral op de achterbank en in de bagageruimte. De 2008 heeft ook een hogere instap en daarmee een hogere zitpositie dan de Peugeot 208.
De eerste generatie Peugeot 208 beschikt niet standaard over Apple Carplay of Android Auto. Op latere modellen, zeker na de facelift, was het op sommige uitvoeringen optioneel. De tweede generatie 208 wordt standaard geleverd met het infotainmentsysteem Peugeot i-Connect. Dit systeem komt met Mirror Screen, een functie die Apple Carplay en Android Auto mogelijk maakt.
De Peugeot 208 is niet de ruimste auto in zijn klasse als het gaat om bagageruimte. De auto heeft een bagageruimte van 311 liter. Dit biedt genoeg ruimte voor bijvoorbeeld de dagelijkse boodschappen, wat koffers of een kinderwagen. Grote spullen kun je er niet in vervoeren.
Een Peugeot 208 is leverbaar met verschillende automatische versnellingsbakken. De eerste generatie Peugeot 208 was leverbaar met een semi-automaat met enkele koppeling, in feite een gerobotiseerde handbak. Deze kan soms wat schokkerig aanvoelen bij het overschakelen. Na de facelift werd de 208 leverbaar met een conventionele 6-traps automaat met dubbele koppeling, die een stuk soepeler schakelde.
De tweede generatie Peugeot 208 is leverbaar met de EAT8, een efficiënte 8-traps automatische transmissie die het brandstofverbruik kan verlagen. Deze is leverbaar in de reguliere benzine-uitvoeringen van de 208. De mild-hybride uitvoeringen van de Peugeot 208 worden geleverd met een 6-traps automaat met dubbele koppeling.
Er kan een trekhaak gemonteerd worden op de Peugeot 208. Dit geldt echter alleen voor de versies met reguliere motoren: op de e-208 kan geen trekhaak geleverd worden. Houd er daarnaast rekening mee dat de Peugeot 208 maximaal 1150 kilo mag trekken.
De Peugeot 208 kost nieuw minimaal 28.380 euro voor een 208 op benzine in de basisuitvoering. Deze prijs kan oplopen tot 36.950 euro voor de e-208 in de rijkst uitgeruste uitvoering. Prijzen voor een tweedehands Peugeot 208 starten rond de 12.000 euro voor een exemplaar van 5 jaar oud.
Een hybride Peugeot 208 is leverbaar in twee smaken; een versie met 81 kW (110 pk) en een versie met 108 kW (145 pk). Een hybride 208 kost nieuw minimaal 29.100 euro. Dan heb je de basisuitvoering met 110 pk. Deze prijs kan oplopen tot 33.650 euro voor de meest luxe uitvoering met 145 pk. Prijzen voor een tweedehands hybride 208 beginnen bij 24.450 euro voor een exemplaar van anderhalf jaar oud.
Een elektrische Peugeot 208 (e-208) kost nieuw minimaal 32.700 voor de basisuitvoering. De meest luxe uitvoering kost 36.950 euro. Als occasion begint de e-208 bij zo'n 14.000 euro voor exemplaren van vier jaar oud
Peugeot modellen met het meeste aanbod
Populaire Peugeot 208 zoekopdrachten
Carrosserie
Kleuren
Brandstof
Transmissie
Staat
Voertuigsoort
Aantal zitplaatsen