De Begrippenlijst

Kom je een woord tegen dat je niet kent? Onze begrippenlijst biedt uitkomst!

Op viaBOVAG.nl kun je woorden en begrippen tegenkomen die niet voor iedereen even duidelijk zijn. Bepaalde woorden kunnen behoorlijk jargon zijn. Vandaar deze begrippenlijst. Op deze pagina bieden we een op alphabet gerangschikt overzicht van allerlei vaktermen die je tegen kunt komen op de website. En wat ze betekenen. Op die manier bieden we klare taal als helpende hand van rijdend Nederland.

Afbeelding voor een begrippenlijst

A

Actieradius

Actieradius is de afstand die een voertuig kan afleggen op een volle accu of tank, voordat het weer opgeladen of bijgetankt moet worden. De actieradius wordt vaak uitgedrukt in kilometers of miles. Bij elektrische voertuigen wordt de actieradius berekend volgens de standaard testprocedure voor elektrische voertuigen (SVEP) en de actieradius van een benzine- of dieselvoertuig wordt berekend volgens de standaardtestprocedure voor brandstofverbruik.

Actieradius elektrische aandrijving

De actieradius van een elektrisch voertuig is de afstand die het voertuig kan afleggen voordat de accu opnieuw opgeladen moet worden. Dit wordt vaak uitgedrukt in kilometers. De actieradius van een elektrisch voertuig is afhankelijk van verschillende factoren, waaronder de grootte van de accu, de efficiëntie van de elektromotor en de rijstijl van de bestuurder.

De actieradius van een elektrisch voertuig is vaak kleiner dan die van een vergelijkbaar voertuig met een verbrandingsmotor. Dit komt omdat de energie-efficiëntie van een elektromotor hoger is dan die van een verbrandingsmotor, maar de energie-opslagcapaciteit van een accu lager is dan die van een tank met brandstof.

Er zijn diverse technologieën ontwikkeld om de actieradius van elektrische voertuigen te verhogen, zoals snelladen, range extenders (kleine verbrandingsmotoren die als generator fungeren) en gebruik van hernieuwbare energie. Ook de ontwikkeling van grotere en efficiëntere batterijen en verbetering van aerodynamica en gewichtsbesparing kan leiden tot een grotere actieradius.

Accucapaciteit

Accucapaciteit is de hoeveelheid energie die een accu kan opslaan. Dit wordt vaak uitgedrukt in ampere-uur (Ah) of watt-uur (Wh). Het geeft aan hoeveel stroom een accu kan leveren gedurende een bepaalde periode, bijvoorbeeld hoeveel stroom een accu van 100 Ah kan leveren gedurende 1 uur. Een grotere accucapaciteit betekent dat een accu meer energie kan opslaan en daarom een grotere actieradius kan hebben of een grotere belasting aankan. De accucapaciteit gaat vaak gepaard met een bepaalde garantie van hoeveel procent de accu gedurende de garantieperiode zal behouden. Ook zijn er technologieën ontwikkeld die de capaciteit van de accu kunnen verhogen of verlengen zoals BMS (Battery Management System) en innovaties in de chemie van de accu's zelf.

Acculader

Een accuclader is een apparaat dat wordt gebruikt om een accu op te laden. De accu is een type van batterij die door middel van een elektrische stroom opnieuw kan worden opgeladen. Er zijn verschillende soorten accucladers beschikbaar, zoals opladers voor thuisgebruik, opladers voor onderweg en snelladers. De meeste accucladers zijn specifiek ontworpen voor een bepaald type accu, zoals een lithium-ion-accu of een lood-zuuraccu. Het is belangrijk om altijd de juiste accuclader te gebruiken voor de accu die u wilt opladen om beschadiging te voorkomen en de levensduur van de accu te verlengen.

APK

APK staat voor "Algemene Periodieke Keuring" . Het is een verplichte keuring voor voertuigen die in Nederland geregistreerd zijn. Dit betekent dat elk voertuig regelmatig door een geautoriseerd bedrijf moet worden gekeurd om te controleren of het aan de wettelijke eisen voldoet en of het veilig is om te rijden. Tijdens de APK-keuring worden onder andere de remmen, verlichting, banden, uitstoot, en de staat van de carrosserie en het onderstel gecontroleerd. Als een voertuig de keuring niet doorstaat, moeten de problemen worden verholpen voordat het voertuig weer op de weg mag.

E

Elektrische auto

Een elektrische auto, ook wel bekend als een elektrisch voertuig of EV, is een auto die wordt aangedreven door een elektrische motor in plaats van een verbrandingsmotor. In plaats van brandstof, wordt de elektrische auto opgeladen via een externe energiebron, zoals een laadpaal of een stopcontact. De elektrische energie wordt opgeslagen in een batterij en gebruikt om de elektrische motor aan te drijven. Elektrische auto's zijn schoner en stiller dan verbrandingsauto's, en produceren minder uitstoot. Bovendien zijn ze vaak efficiënter en hebben ze een langere actieradius dan conventionele auto's.

H

Half hybride auto

Een half-hybride auto, ook wel bekend als een mild-hybride, is een type auto dat een combinatie is van een conventionele verbrandingsmotor en een elektrische motor. De verbrandingsmotor en de elektrische motor werken samen om de auto aan te drijven, waarbij de elektrische motor als hulp is voor de verbrandingsmotor en ook kan fungeren als generator tijdens het remmen. Hierdoor kan de auto efficiënter en zuiniger rijden en minder uitstoot produceren dan een conventionele verbrandingsauto. Een half-hybride auto heeft echter niet de mogelijkheid om alleen op elektriciteit te rijden, zoals een vol-elektrische auto. Het voertuig is ook niet uitgerust met een ingebouwde batterij, zoals bij een vol-hybride voertuig, maar maakt gebruik van een kleinere supercapacitor of batterijpakket.

Hybride auto

Een hybride-aandrijving is een soort aandrijving die gebruik maakt van zowel een verbrandingsmotor als een elektrische motor om een auto aan te drijven. De verbrandingsmotor en elektrische motor werken samen om het voertuig te bewegen, waarbij ze elkaar aanvullen. De elektrische motor levert bijvoorbeeld extra vermogen bij het accelereren of helpt de verbrandingsmotor door deze tijdens het rijden te ontlasten. Dit kan resulteren in een verbeterde efficiëntie en minder uitstoot dan conventionele verbrandingsauto's. Er zijn verschillende soorten hybride-aandrijvingen, zoals de mild-hybride, de vol-hybride en de plug-in hybride. Bij een vol-hybride auto is het mogelijk om enige tijd in elektrische modus te rijden, terwijl bij een plug-in hybride auto de batterij extern kan worden opgeladen.

K

Kabelboom

Een kabelboom is een combinatie van kabels en componenten die worden gebruikt om bewegingen of krachten over te dragen. Kabelbomen worden gebruikt in verschillende toepassingen, zoals het aandrijven van mechanismen, het overbrengen van kracht in hef- en takelsystemen, en het verzenden van informatie en elektriciteit in communicatiesystemen.

In de context van de auto-industrie, kan een kabelboom worden gebruikt om bewegingen over te dragen van het stuurwiel naar het stuurmechanisme, of om krachten te verplaatsen van de motor naar de aandrijfassen. Het is belangrijk om de kabelbomen goed te onderhouden, omdat slijtage en spanningen in de kabels de prestaties en de betrouwbaarheid van het systeem kunnen beïnvloeden.