Een elektrische auto biedt verschillende voordelen en worden steeds voordeliger in de aanschaf. Maar door de relatief nieuwe complexe techniek en hoge productiekosten van de batterij is een elektrische auto vaak nog duurder in aanschaf dan een vergelijkbaar model met brandstofmotor. Wil je toch graag elektrisch gaan rijden? Goed nieuws! Er zijn steeds meer tweedehands elektrische voertuigen op de markt. In dit blog bespreken we waar je op moet letten bij de aanschaf van een tweedehands elektrische auto.
Misschien wel een van de belangrijkste aandachtspunten voor het kopen van een tweedehands elektrische auto is de actieradius. De ontwikkeling van de accutechniek is de afgelopen jaren sterk verbeterd. Dat betekent echter ook dat een paar jaar oude elektrische auto achterloopt op een bijna nieuwe tweedehands elektrische auto. Zeker in de beginperiode van elektrische auto’s was de actieradius nog beperkt, dus let er goed op of de actieradius past bij hoe je de auto wilt gaan gebruiken. Je kunt hier bij de proefrit op letten. Maak een proefrit die representatief is voor jouw gemiddelde autorit. Stel daarbij de vraag: neemt de actieradius tijdens de proefrit wel heel sterk af of heb je juist nog genoeg actieradius over?
Daarmee samenhangend: hoe is de staat van de batterij? Over het algemeen hoef je je hier geen al te grote zorgen over te maken. De zogenoemde degradatie van batterijen lijkt tot nu toe namelijk erg mee te vallen.
Daarnaast bieden fabrikanten over het algemeen acht jaar garantie op de batterij. Binnen die tijd moet hij nog minimaal 70% van de oorspronkelijke capaciteit bieden. Is de capaciteit toch minder, dan zorgt de fabrikant voor een nieuwe batterij. De batterij van de meeste tweedehands elektrische auto’s zit nog ruim boven die minimale capaciteit. Kijk voor alle zekerheid voor aankoop of de maximale actieradius bij een volle batterij niet te veel afwijkt van wat die zou moeten zijn.
Net als bij een brandstofauto, let je ook bij een tweedehands elektrische auto op de specificaties ervan. Behalve de prestaties van de elektromotor, moet je ook goed kijken naar de specificaties van het laadsysteem. Hoe snel kan de auto opladen? Kan hij snelladen? Dat laatste is van groot belang als je vaak lange ritten rijdt. Deze informatie kun je vinden bij de specificaties van de advertentie of bespreken met de autoverkoper bij het maken van de proefrit.
Probeer ook de gebruikskosten zo concreet mogelijk op een rij te zetten. Bijvoorbeeld: opladen is over het algemeen goedkoper dan tanken. Maar wanneer je een auto met beperkte actieradius vaak moet opladen bij een dure snellader, dan kan je zomaar duurder uit zijn.
Extra besparen op de aanschafprijs? Tot en met 2024 kan je als particulier subsidie aanvragen voor de (privé-)aanschaf van een elektrische auto. De subsidie bedraagt 2.000 euro voor een tweedehands elektrische auto. Dit subsidiebedrag gaat af van de aankoopprijs, of wordt verrekend met het maandbedrag als je de tweedehands elektrische auto gaat private leasen. Er zijn een aantal voorwaarden aan de subsidie verbonden. Zo moeten zowel het koop-/leasecontract als de auto in kwestie op naam komen te staan van degene die de subsidie aanvraagt. Ook mag de auto niet eerder op naam van de aanvrager hebben gestaan. Anders zou je met subsidie een auto van jezelf kunnen kopen.
Let op: niet iedere elektrische auto in aanmerking voor subsidie. Ten eerste moet de auto als volledig elektrische auto zijn geproduceerd en niet op een later moment zijn omgebouwd naar elektrische aandrijving. Verder moet de oorspronkelijke nieuwwaarde (catalogusprijs) van de auto tussen de 12.000 en 45.000 euro liggen. Tot slot moet de actieradius van de auto minimaal 120 km bedragen volgens de WLTP-testmethode. De meeste tweedehands elektrische auto’s voldoen aan deze criteria, maar het is toch goed om er op te letten.
En belangrijk om in de gaten te houden: de ervaring leert dat de beschikbare subsidie meestal het einde van het jaar niet haalt. In 2023 was de subsidiepot leeg in november.