Lees hier alles over de motoren, verbruik en duurzaamheid van de Ford Fiesta.
Ook al koop je een kleine auto die voordelig is in het gebruik, dan hoeft dat nog niet te betekenen dat het niet leuk kan zijn met zo'n auto te rijden. De Ford Fiesta vormt daarvan het bewijs. Met zijn scherpe besturing, uitstekende grip en levendige onderstel is de Fiesta een genot op bochtenrijke wegen. Gewoonlijk betekent dit echter dat je inlevert aan rijcomfort, maar dat is hier niet het geval. De Fiesta rijdt opmerkelijk soepel, ongeacht of je nu kilometers op de snelweg aflegt of een ritje door de stad maakt. De Fiesta is ook stil en koersvast, waardoor hij vertrouwen inboezemt en ook tijdens langere ritten niet vermoeiend wordt. De auto doet zelfs zo volwassen aan dat je haast zou denken dat je in een grotere Ford Focus onderweg bent. Het motorenaanbod is groot, maar latere modellen kregen een kleine driecilinder benzinemotor die dankzij een turbo toch meer dan voldoende vermogen levert. En omdat de Fiesta zo populair is, zijn er ook heel veel gebruikte exemplaren op de markt waaruit je kunt kiezen. Heb je behoefte aan ruimte, dan hebben concurrenten als de Opel Corsa en Skoda Fabia meer te bieden. Op de achterbank is de beenruimte beperkt, zodat dit vooral een plek is voor kinderen. Voorin beschikken de inzittenden echter over veel meer ruimte en de rijpositie past elke bestuurder, ongeacht diens postuur. De kofferbakruimte is ook heel behoorlijk, hoewel de achterbankleuningen niet volledig platgelegd kunnen worden. Deze kleine tekortkomingen wegen echter niet op tegen zijn pluspunten. De Fiesta is een voortreffelijk autootje en als occasion zo mogelijk nog aantrekkelijker.
De Fiesta is een kleine auto, met evenredig lage kosten. De benzinemodellen zijn met name geschikt voor eigenaren die minder dan 20.000 kilometer per jaar en/of meestal in de stad rijden. Deze modellen zijn qua aanschaf goedkoper dan de dieselversies , maar het verschil in brandstofkosten is gering. De 60 pk sterke 1,25-liter benzineversie scoort gemiddeld 1 op 18,5, maar de versie met 90 pk haalt op zijn best 1 op 17,5, net als de 1.4 overigens. De 1.6 haalt 1 op 16,9. De dieselversies doen het beter, want de 1.4 en 1.6 zijn beide goed voor een gemiddelde van 1 op 23,7. De Econetic haalt maar liefst 1 op 26,6. Tegelijk met de facelift van de Fiesta werden de 1.4 en 1.6 motoren vervangen door een paar 1,0-liter benzinemotoren met turbo, die volgens de fabrikant 1 op 23,0 halen. Maar in de praktijk halen ze deze waarde niet; beide varianten zijn weliswaar zuiniger dan de eerdere versies, maar het verschil is niet heel erg groot. De Fiesta is een voordelige auto om te rijden. Ook de onderhoudskosten zijn laag, ongeacht de gekozen uitvoering. De Fiesta staat bekend als een behoorlijk betrouwbare auto, maar eventuele gebreken kunnen doorgaans goedkoop worden gerepareerd.
Als je in de markt bent voor het benzinemodel met 1,0-liter turbomotor, check dan of de koppeling goed werkt en de bak soepel schakelt. Een slippende of anderszins haperende koppeling komt namelijk regelmatig voor. Bij deze motor dient ook de werking van de turbo gecontroleerd te worden; zodra de turbo inkomt, dien je een kleine doch merkbare duw in de rug te voelen tijdens het accelereren. De Fiesta wordt vaak gebruikt in de stad, controleer de carrosserie daarom op krasjes en deukjes en check de lichtmetalen wielen op (parkeer)schade. Doe dit vooral ook bij vroege exemplaren, want de lichtmetalen wielen van deze modellen staan erom bekend makkelijk krom te trekken. Trilt de auto in het stuur of klinken er geluiden uit het onderstel, laat hem dan staan. Controleer ook of de onderhoudshistorie sluitend is. Sommige auto's die uit de lease of uit een bedrijfswagenpark komen, hebben niet altijd alle noodzakelijke onderhoudsbeurten gehad.
Dieselversies van de Fiesta kampen soms met injector-problemen. Reparatie hiervan kan behoorlijk in de papieren lopen, houd hier dus rekening mee. De gebruikte kunststoffen in het interieur raken makkelijk beschadigd, zeker wanneer er vaak kinderen in de auto zijn vervoerd. De audio-installatie geeft ook vaak problemen, evenals het verwarmings- en ventilatiesysteem. Er zijn ook gevallen bekend van waterlekkage, met een vochtige voetenruimte voorin tot gevolg én schimmelvorming indien de auto lange tijd niet werd gebruikt. Til daarom ter controle de vloermatten op. Houd er rekening mee dat er behoorlijk wat Fiesta's rondrijden die maar matig zijn onderhouden en daarom niet heel betrouwbaar zijn. Let er dus op dat de auto die u wilt kopen al het noodzakelijke onderhoud heeft gehad.
Voor wie op zoek is naar een ouder model van vóór de facelift, is de 60 pk 1,25-liter benzinevariant een prima keuze, maar de 1.25 met 82 pk is nog aantrekkelijker. Wie nog meer vermogen wenst, wordt op zijn wenken bediend met de 96 pk sterke 1,4-liter of de 120 pk sterke 1,6-liter. Met name die laatste is een erg leuke auto om te rijden. Wie liever een dieselversie wenst, is het beste af met de 68 pk sterke 1.4. Die levert voldoende vermogen en is iets goedkoper dan de 1,6-liter versie met 90 pk. Heb je echter meer te besteden, dan verdienen de latere 1,0-liter Ecoboost-modellen de voorkeur boven andere versies. De versie met 100 pk is voor de meeste eigenaren al meer dan voldoende, maar de pittigere variant met 125 pk is natuurlijk nog leuker. Duurder, maar ook de leukste optie voor de enthousiaste stuurman (m/v), is de ST met een strakkere onderstelafstemming, scherpere besturing en 182 pk uit een 1.6 viercilinder turbomotor. Bekijk de verschillende uitvoeringen van de Ford Fiesta: