Een hybride auto is een auto met zowel een verbrandingsmotor als elektrische aandrijving. De combinatie van deze twee maakt de auto een stuk zuiniger dan een reguliere brandstofauto die rijdt op benzine of diesel. In deze blog gaan we verder in op de vraag: hoe zuinig is een hybride auto?
Voor wie een volledig elektrische auto nog een stap te ver is, kan een auto met hybride-elektrische aandrijving een aantrekkelijk alternatief zijn. De drie belangrijkste soorten hybrideaandrijving zijn Full Hybrid, Plug-in Hybrid (PHEV) en Mild Hybrid.
Met een Full Hybrid auto is het mogelijk om enkel met gebruik van de verbrandingsmotor, de verbrandingsmotor én de elektromotor samen of volledig elektrisch te rijden. Dat laatste dan wel over kortere afstanden, soms tot 60 kilometer, afhankelijk van het model. De accu wordt tijdens het rijden opgeladen. Als de elektromotor de benzinemotor ondersteunt, is het brandstofverbruik lager. Als de Full Hybrid volledig elektrisch rijdt, is er helemaal geen brandstofverbruik. Een bekend voorbeeld van een Full Hybrid is de Toyota Prius .
Een Plug-in Hybrid (PHEV) heeft dezelfde aandrijflijn als een Full Hybrid, maar je kunt de accu van een PHEV behalve door remmen en gas loslaten (regeneratief remmen heet dat) óók aan een laadpunt opladen. Voorbeelden zijn de Toyota Prius Plug-in Hybrid en de Mitsubishi Outlander PHEV .
De laatste vorm van een hybride auto is een auto met Mild Hybrid-aandrijving. Deze kan niet volledig elektrisch rijden; de elektromotor dient om de benzinemotor te ondersteunen. Daarmee bespaar je zomaar 8 tot 15 procent brandstof. Opladen hoeft niet, want de accu laadt op tijdens het rijden en dan met name dankzij regeneratief remmen. Er zijn inmiddels talloze mild hybride auto’s versies op de markt.
Het is net als met conventionele auto’s: zuinig rijden doe je door goed na te denken en te anticiperen. Rij rustig, geef rustig gas, schakel snel naar een hoge versnelling, kijk vooruit en laat zo vroeg mogelijk het gas los voor bijvoorbeeld een kruispunt. Vooral dat laatste is belangrijk, want bij remmen of loslaten van het gaspedaal, zet de hybride-aandrijflijn de bewegingsenergie van de rijdende auto om in elektriciteit. Die wordt opgeslagen in de accu. Het display op het dashboard geeft weer hoe jouw rijgedrag de accu oplaadt en dat stimuleert je om zuiniger te rijden. Bij gas geven of bergopwaarts rijden, ondersteunt de elektromotor – met de stroom uit de accu – de benzinemotor met extra trekkracht.
Met een mild hybride auto kun je in start-/stopverkeer in de stad zomaar tot 15 procent brandstof besparen. Doordat je met een Full Hybrid ook volledig elektrisch kunt rijden, is in de stad het brandstofverbruik nog veel verder beperken.
Een hybride auto is ook zuiniger op lange afstanden, want de benzinemotor wordt ook op lange afstanden ondersteund door de elektromotor. Maar de winst is wel minder dan in de stad. Op de snelweg en andere wegen buiten de stad rij je veel regelmatiger en op hogere snelheden. Dan kan de aandrijflijn minder energie regenereren via remmen bijvoorbeeld. Buiten de stad is de hybride auto echter nog altijd zo’n 8 procent zuiniger dan een vergelijkbaar niet-hybride model.
Een hybride auto laadt in principe zélf zijn accu op doordat de aandrijflijn bewegingsenergie terugwint bij gas los en bij remmen. Met de opgeslagen energie wordt de elektromotor gevoed als die de benzinemotor ondersteunt. Dus het opladen van een Mild Hybrid kost niets extra.
Een Plug-in Hybrid opladen aan een laadpunt, thuis of aan een openbaar laadpunt, is natuurlijk niet gratis. Thuis betaal je het elektriciteitstarief op basis van je energiecontract. Heb je zonnepanelen? Dan kun je opladen ‘van je eigen stroom’. Voor het opladen aan een openbaar laadpunt heb je te maken met het tarief van de provider van het laadpunt en heb je een pasje nodig dat toegang biedt tot de lader.
Dat is lastig te zeggen. De manier van opladen speelt hier een rol (via zonnepanelen of een lader) en daarnaast heb je ook te maken met oplaadverlies. Het is niet zo dat de hoeveelheid stroom waarmee je je PHEV oplaadt, ook precies de hoeveelheid stroom is die het opladen kóst. Bijvoorbeeld: laad je 8 kWh stroom? Dan heb je niet precies voor 8 kWh extra actieradius. Er treedt namelijk verlies op, in de vorm van warmte die ontstaat tijdens het opslaan van de energie in de accu. En ook de regelsoftware en de koeling van het accupakket verbruiken stroom. Dat laadverlies kan afhankelijk van het model PHEV oplopen tot 20 procent en meer. Hou daar rekening mee met opladen en check voor je op pad gaat goed hoeveel actieradius je hebt.
Bekijk het aanbod hybride auto's