Even wat spullen verhuizen met de boedelbak, een caravan meenemen op vakantie of een trailer gebruiken voor het vervoeren van een boot of paarden? Een aanhanger komt regelmatig van pas, maar hoeveel mag jouw auto eigenlijk trekken? In dit artikel krijg je een overzicht van trekgewichten per categorie, de regels rondom het trekken van een aanhanger en andere belangrijke aandachtspunten.
Het trekgewicht van een auto bepaalt hoeveel kilo een voertuig maximaal mag trekken. Er zijn twee soorten trekgewicht: het ongeremd en het geremd trekgewicht. Het ongeremd trekgewicht is het maximale gewicht dat de auto mag trekken wanneer de aanhanger of caravan geen eigen remsysteem heeft. Het geremd trekgewicht is het maximale gewicht dat de auto mag trekken als de aanhanger/caravan wel een eigen remsysteem heeft.
Op het kentekenbewijs staat vermeld wat jouw auto mag trekken. Deze gegevens kun je ook vinden in de handleiding bij de technische gegevens van je auto, of via de website van de RDW door daar je kenteken in te voeren.
Het is belangrijk om te weten wat het exacte trekgewicht van jouw auto is. Het trekgewicht beïnvloedt namelijk diverse factoren. Een daarvan is de veiligheid. Een te zware aanhanger kan de controle over de auto verminderen. Ook heeft het trekken van een aanhanger invloed op het brandstof- en/of energieverbruik van jouw auto: een zwaar beladen combinatie vraagt meer van de motor. Daardoor heeft een aanhanger ook invloed op de levensduur van de auto: het koelsysteem, de koppeling en de remmen worden extra belast bij veelvuldig trekken. Een te hoog trekgewicht kan de auto te zwaar belasten.
In de kentekengegevens van je auto kun je het maximale trekgewicht vinden. Een aanhanger of caravan mag dat gewicht niet overschrijden. Bepalend daarvoor is niet alleen het lege gewicht van de aanhanger of caravan. Je moet het maximale laadvermogen erbij optellen. Het gaat om de toegestane maximummassa. Bij een geremde aanhanger vind je die waarde op het kentekenbewijs. Het kan zijn dat de maximaal toelaatbare massa van de aanhanger hoger is. In dat geval is het maximale trekgewicht van de auto bepalend. Je kunt het maximale trekgewicht van je auto ook vinden als je je kenteken invoert op de website van de RDW of in de handleiding van je auto.
Niet elke auto kan hetzelfde gewicht trekken. Bij hetzelfde model van een merk kunnen de trekgewichten ook verschillen. Het maximale trekgewicht is dan vaak hoger bij de krachtigere motorversies. Hieronder zie je een overzicht van veelvoorkomende trekgewichten per categorie, met binnen die categorieën enkele populaire modellen.
Kleine auto’s en verschillende elektrische auto’s hebben een laag trekgewicht of mogen helemaal niets trekken. Voorbeelden hiervan zijn de Fiat 500e, Honda e en Volkswagen Up, die niets mogen trekken. In sommige gevallen kan wel een trekhaak voor een fietsendrager worden geplaatst. Een auto zoals de Hyundai i10 heeft wel een trekgewicht, maar afhankelijk van de gekozen motor is dat slechts 450 kg geremd.
Veel compacte en middelgrote auto's kunnen lichte caravans of kleine trailers trekken. Dit is ook de categorie waarin veel hybride en elektrische auto’s zitten. Voorbeelden zijn de Volkswagen ID.4 (1.000 kg), Kia e-Niro (1.300 kg) en Mitsubishi Outlander PHEV (1.500 kg).
In deze categorie vallen veel middelgrote SUV’s en stationwagens die geschikt zijn voor het trekken van een grotere caravan of een trailer. Ook zijn steeds meer elektrische en hybride auto’s in deze categorie te vinden. Voorbeelden zijn de Polestar 2 (1.500 kg), Volvo XC40 P8 Recharge (1.500 kg) en Toyota RAV4 Hybrid AWD (1.650 kg). Verder zijn dieselauto’s altijd goede trekauto’s voor zware aanhangers zoals bijvoorbeeld de Audi Q5 50 TDI (2.000 kg) en BMW X3 xDrive30d (2.000 kg).
Veel grote SUV’s en terreinwagens vallen in deze klasse. Toch zijn er ook wel enkele elektrische auto’s met een dergelijk hoog trekgewicht. Deze auto’s zijn geschikt voor zware caravans, boottrailers en paardentrailers. Voorbeelden zijn de Tesla Model X (2.268 kg), Land Rover Discovery (2.500 kg), Mercedes-Benz GLE 350d (2.500 kg) en Volkswagen Touareg (2.500 kg).
Deze categorie omvat de echte werkpaarden zoals pick-ups en terreinwagens met vierwielaandrijving. Ze worden vaak gebruikt voor professioneel transport of offroad werk. Voorbeelden zijn de Ford Ranger (3.500 kg), Land Rover Defender (3.500 kg), Toyota Land Cruiser (3.500 kg) en Volkswagen Amarok (3.500 kg).
Niet iedereen mag met elke auto zomaar een zware aanhanger trekken. Dit hangt af van het rijbewijs en de toegestane maximummassa (TMM) van de combinatie. Als je in bezit bent van een B-rijbewijs, mag je combinatie auto en aanhanger maximaal 3.500 kilo wegen. Dat is dus de toegestane maximummassa. Die bepaal je door het gewicht van zowel de auto als aanhanger bij elkaar opgeteld. Een uitzondering daarop vormt een aanhanger die maximaal 750 kilo inclusief lading weegt. Die mag je trekken, ook als de combinatie van maximummassa van auto en aanhanger de 3.500 kilo overschrijdt.
Met een B+-rijbewijs mag je aanhangers trekken, als de opgetelde maximummassa’s de 4.250 kilo niet overschrijden. Met een rijbewijs BE mag je een aanhanger trekken met een maximale massa van 3.500 kilo, mits je auto dat ook mag natuurlijk. Onder bepaalde voorwaarden mag dat zelfs meer zijn.
De toegestane maximummassa staat voor het leeggewicht van de auto of aanhanger, plus de massa waarmee je deze maximaal mag beladen. In andere woorden het is de combinatie van leeggewicht en laadvermogen.
Dit staat voor het totaal toegestane gewicht van auto en aanhanger samen, inclusief lading. Dit maximum is bepaald door de autofabrikant. Je vindt het getal op het typeplaatje van de auto en veelal ook in het instructieboekje. Let op: het maximum treingewicht is vaak lager dan de toegestane maximummassa van auto en aanhanger bij elkaar opgeteld. Dit is door de fabrikant bepaald voor veilig rijden, ook in heuvelachtig terrein.
Als het maximaal geremd trekgewicht (toegestane maximummassa) wordt overschreden, is er sprake van overbelading. Als dat meer dan 11 procent is, kan de politie een boete uitschrijven.
Bij het beladen van een aanhangwagen of caravan dient de bestuurder altijd rekening te houden met de plaatsing van de bagage. Een verkeerd beladen of te zware caravan kan leiden tot een onvoorspelbaar rijgedrag en slipgevaar. Plaats je bagage zoveel mogelijk vóór of op de as van de aanhanger of caravan en plaats het gewicht zo laag mogelijk. Let daarbij goed op de kogeldruk. Die mag nooit hoger zijn dan aangegeven in de handleiding van je auto. Ook kunnen de remmen, koppeling, trekhaak en het koelsysteem van de trekkende auto overbelast raken bij verkeerde belading of overbelading. Een te zware aanhangwagen kan dus een hoop schade opleveren. Meer weten over het maximale trekgewicht van een auto? Raadpleeg dan de handleiding of de specificaties van de desbetreffende auto.