De hybride auto is de laatste jaren enorm in populariteit gestegen. Een hybride auto combineert een benzine- of dieselmotor met een elektromotor. Hybride auto’s zijn er in diverse soorten, maar het doel is steeds hetzelfde: een zo laag mogelijk brandstofverbruik. Het kopen van een hybride occasion kan dus heel interessant zijn. In dit artikel lees je waarop je moet letten bij het kopen van een hybride auto.
Bij het zoeken naar een hybride auto krijg je te maken met diverse soorten hybridetechniek. De meeste hybride auto’s zijn uitgerust met een benzinemotor die samenwerkt met een elektromotor. Maar er zijn ook modellen met dieselmotor en een elektromotor. Verder is er onderscheid tussen hybride, mild-hybride en plug-in hybride auto’s.
Een hybride auto, zoals een Toyota Prius , Kia Niro en een Volvo V60 Hybride , is voorzien van een compact batterijpakket en een kleine elektromotor. De accu van een hybride auto kun je niet zelf opladen, de auto regelt dat zelf. Dat doet hij door het terugwinnen van remenergie tijdens afremmen en uitrollen en soms ook door de verbrandingsmotor iets harder te laten werken. Doordat ze de opgeslagen energie slim inzetten, zijn hybride modellen vaak merkbaar zuiniger dan vergelijkbare auto’s met alleen een verbrandingsmotor. Sommige hybride auto’s kunnen een paar kilometer volledig elektrisch rijden, al zijn ze daar niet voor bedoeld.
De mild-hybride auto is een steeds vaker voorkomende hybridevariant. Een auto met mild-hybridetechniek is voorzien van een kleine elektromotor, die de verbrandingsmotor kan ondersteunen met extra trekkracht en vermogen. De energie voor deze motor komt uit een kleine accu, die wordt opgeladen met remenergie. Hierdoor levert de mild-hybride auto krachtigere prestaties tegen een net iets lager brandstofverbruik. De werking van de mild-hybridetechniek zul je tijdens het rijden niet of nauwelijks merken – deze auto’s kunnen dan ook niet volledig elektrisch rijden.
De accu van plug-in hybride auto’s kun je opladen aan het stopcontact en aan een laadpaal. Deze auto’s – waarvan de Mitsubishi Outlander PHEV , de Volkswagen Golf GTE en de Audi A3 E-Tron bekende voorbeelden zijn – zijn voorzien van een groter batterijpakket dan normale hybride auto’s en meestal ook van een sterkere elektromotor. Wie een plug-in hybride auto koopt, kan daarmee volledig elektrisch rijden, vaak over een afstand van 25 tot 50 kilometer.
Een plug-in hybride die puur elektrisch rijdt, is net zo stil als een volledig elektrische auto en verbruikt ook geen brandstof. Veel berijders kunnen hierdoor helemaal elektrisch naar het werk en terug rijden – schoon en goedkoop. Op langere ritten wordt, zodra de accu bijna leeg is, de verbrandingsmotor automatisch ingeschakeld. Dan gedraagt de plug-in hybride auto zich als een gewone hybride, totdat hij opnieuw geladen is.
Een hybride auto heeft als grootste voordeel het relatief lage brandstofverbruik. Vaak is dat vergelijkbaar met dat van een auto van één of twee klassen lager. Op de snelweg is de hybride auto echter niet op zijn best, doordat hij dan weinig energie kan terugwinnen en veel brandstof nodig heeft om hogere snelheden aan te houden. In de stad is een hybride auto weer in het voordeel en loopt het verbruik veel minder snel op dan dat van een normale auto.
Een hybride auto is, met uitzondering van sommige mild-hybride modellen, voorzien van een automatische versnellingsbak . Dit maakt filerijden een stuk gemakkelijker en het zorgt er ook voor dat de transmissie steeds de juiste versnelling kiest voor een zo laag mogelijk verbruik.
Wie een nieuwe of tweedehands plug-in hybride auto koopt, krijgt korting op de motorrijtuigenbelasting, ook wel wegenbelasting genoemd. Tot 2020 betalen kopers van een plug-in hybride auto de helft van het normale belastingtarief voor hun auto. De enige voorwaarde is dat hun auto op papier minder dan 50 gram CO2 per kilometer uitstoot.
Koop je een plug-in hybride auto, dan merk je dat oplaadpalen vaak op een handige plek staan. Vooraan parkeren bij het pretpark of het winkelcentrum is geen uitzondering. Wel moet je de auto aansluiten op de laadpaal om deze parkeerplaatsen te mogen gebruiken.
Voor hybride auto’s geldt het reguliere bijtellingspercentage van 22 procent voor zakelijk gebruikers. Er zijn nog plug-in hybride occasions te koop waarvoor nog enkele jaren de verlaagde bijtelling van 7 of 15 procent geldt. Deze zijn vooral interessant voor de zakelijk gebruiker die de auto ook privé rijdt.
Kortom, de voordelen van een hybride auto zijn:
Hybride auto’s verbruiken minder brandstof
Hybride’s zijn meestal een automaat
Je betaalt minder wegenbelasting
De oplaadplekken staan vaak op makkelijk toegankelijke plekken
Je betaalt minder bijtelling
In de dagelijkse praktijk zijn er eigenlijk geen nadelen aan een hybride auto. Ze zijn bedoeld om het laagste verbruik te realiseren en bezorgen de gebruiker in de praktijk weinig extra werk. Plug-in hybride rijden vergt iets meer inspanning van de gebruiker, omdat die de auto moet aansluiten op een laadpunt om de accu’s op te laden voor het gunstigste verbruik.
Steeds meer hybride auto’s mogen een aanhanger of caravan trekken en die zijn er ook tweedehands. Het gaat dan vaak om een hybride SUV . Als je van plan bent om een hybride auto te kopen om een aanhanger of caravan te trekken, dan is het raadzaam om hierover navraag te doen bij de verkoper.
Omdat in sommige gevallen geen trekhaak gemonteerd kan worden, is het gebruik van een gewone drager voor (elektrische) fietsen niet bij elke hybride auto mogelijk. Voor dergelijke hybride auto’s zijn wel speciale accessoires verkrijgbaar waarmee alsnog fietsen meegenomen kunnen worden.
Om maximaal te profiteren van een plug-in hybride moet je de accu regelmatig opladen. Hiervoor moet je de beschikking hebben over een stopcontact of, nog beter, een thuislader. Uiteraard is het ook mogelijk om te laden bij een publiek oplaadpunt, maar daarvoor is soms betaling van parkeergeld of een parkeervergunning vereist. Ook kan het zijn dat het oplaadpunt bezet is, zodat je verder moet zoeken naar een beschikbare oplaadmogelijkheid.
Elke hybride auto, nieuw of tweedehands gekocht, heeft onderhoud nodig. De onderhoudsintervallen variëren per model, maar wijken niet sterk af van de reguliere intervallen van auto’s met verbrandingsmotor. Ook als je een plug-in hybride vooral elektrisch rijdt, moet je af en toe de motorolie laten verversen volgens het reguliere onderhoudsschema.
Onderhoud aan het hybridesysteem moet worden uitgevoerd door een specialist. Mocht de accu van het hybridesysteem onverhoopt kapot gaan, dan hanteren de meeste fabrikanten hiervoor een extra ruime garantietermijn. Het is goed om dat te onderzoeken voordat je een tweedehands hybride auto koopt.
Een hybride auto kopen, levert doorgaans alleen maar voordelen op. Naar dit systeem heb je geen omkijken en de techniek bepaalt zelf wanneer de accu’s worden opgeladen. Een plug-in hybride is niet voor iedereen automatisch de juiste oplossing. Het grote voordeel is volledig elektrisch en dus schoon en goedkoop rijden op kortere afstanden. Rijd je veel langere stukken of beschik je niet over een laadoplossing in de buurt, dan is deze techniek wellicht minder interessant.
Kortom, de nadelen van een hybride auto zijn:
Een caravan of aanhanger trekken kan lastig zijn
In sommige gevallen kunnen er geen trekhaak gemonteerd worden
Opladen bij thuislader of oplaadpunt kan prijzig zijn
Onderhoud aan het hybridesysteem moet worden uitgevoerd door een specialist
De auto die bij uitstek bekend is om zijn hybrideaandrijving is de Mitsubishi Outlander PHEV . Deze plug-inhybride SUV was vooral in de jaren 2013 tot en met 2015 niet aan te slepen vanwege aangekondigde wijzigingen in de bijtellingsregeling voor leaseauto’s. Mitsubishi verkocht in Nederland zo’n 8.000-9.000 exemplaren per jaar, sindsdien zijn het er rond de tweeduizend. Dat betekent dat het aanbod gebruikte plug-inhybride Outlanders zeer aanzienlijk is.
In 1997 was de Toyota Prius de eerste hybride personenauto in serieproductie. Vanaf de tweede generatie Prius (2003) nam de verkoop van de hybride een vlucht. De verkoop in Nederland nam sterk toe, tot zo’n 8.300 stuks in 2013. Ook dat had met de bijtelling te maken.
In 2010 bracht Toyota ook de Auris op de markt. De opvolger van de Corolla was ook als hybride leverbaar. De populaire Auris Hybrid is er niet alleen als vijfdeurs hatchback, maar ook als ruime stationwagon. Inmiddels is de Auris opgevolgd door de Corolla, die er eveneens als hybride is.
Toyota heeft overigens nog meer modellen met hybrideaandrijving:
Het aanbod gebruikte hybride exemplaren zal niet gauw uitgeput raken.
Kia lanceerde in 2016 de (plug-in)hybride Niro , die in korte tijd ongekend populair is geworden. Dit model is technisch verwant aan de iets grotere Hyundai Kona , die in 2019 ook als Hybrid verscheen. Verder heeft Hyundai ook de Ioniq Hybrid en Plug-in Hybrid in het modellengamma.
Volkswagen speelt ook een steeds grotere rol op de markt van hybride auto’s. Het populairste model is de Golf GTE , een plug-inhybride die de aandrijflijn in principe deelt met de Audi A3 Sportback e-tron en de Passat GTE . De Golf GTE was van 2015 tot en met 2019 verkrijgbaar op de Nederlandse markt.
Bekijk het aanbod hybride auto's