Lees hier alles over de motoren, verbruik en duurzaamheid van de Kia Picanto.
De lancering van de tweede generatie van de Kia Picanto in 2011 ging met het nodige feestgedruis gepaard, hoewel de mechanisch identieke Hyundai i10 op dat moment al drie jaar in productie was. Nu was die i10 als basis niet verkeerd en deed Kia er zijn voordeel mee. Om te beginnen is de kleine Picanto verrassend ruim. Op de achterbank is plaats voor twee volwassenen of drie kinderen. De instap is uiteraard makkelijker in de vijfdeurs versie dan in de goedkopere driedeurs. Jammer genoeg is het stuur van de Picanto niet verstelbaar in lengte en hoogte en ook moet hij het qua bagageruimte afleggen tegen zijn concurrenten. Er is hooguit plaats voor een paar boodschappentassen. De Picanto was alleen met een 1,0-liter driecilinder of 1,2-liter viercilinder benzinemotor leverbaar. De eerste is met 69 pk geen vlotte presteerder, maar de 1.2 voelt met 85 pk wel levendig aan, mits gecombineerd met de handbak in plaats van de viertraps automaat. Door de lichte pedalen zou je de Picanto per ongeluk kunnen laten afslaan, maar verder is het een makkelijk autootje met een lichte besturing, goed zicht rondom en heel bescheiden afmetingen. Dat maakt hem ook tot een heel plezierig stadsautootje, dat zich vlotjes bijna overal laat inparkeren. Op de snelweg echter voelt de Picanto zich minder goed thuis, met een vage besturing en nerveus weggedrag. Voeg daar nog bij een hoop windgeruis en afrolgeluiden en de conclusie moet luiden dat rivalen als de Seat Mii , Skoda Citigo en Volkswagen Up betere allrounders zijn. Wat Kia wel uitstekend voor elkaar heeft, is de lange garantietermijn van zeven jaar. Dat betekent dus dat veel tweedehands Picanto's nog steeds in hun garantieperiode zitten, goed nieuws voor de occasionkoper. De Picanto onderging in zijn leven een reeks lichte modelwijzigingen, waaronder een facelift in 2015, maar de verschillen vallen nauwelijks op. Belangrijker is dat de auto ook goed scoorde in de Euro NCAP-test, hoewel iets minder goed dan de Mii, Citigo en Up (elk vijf sterren).
Van een stadsauto mag je verwachten dat die zuinig is, en de Picanto stelt in dit opzicht niet teleur. De 1,0-liter motor scoorde in tests 1 op 23,8, maar in de praktijk ligt het verbruik tussen de 1 op 15,9 en 1 op 17,7. De 1,2-liter versie haalde in de tests 1 op 21,2 in de standaarduitvoering en 1 op 23,2 in de Ecodynamics-uitvoering. Deze laatste is uitgerust met een stop-start systeem om brandstof te besparen wanneer de auto stilstaat.
Indien je een Kia Picanto koopt die nog binnen de garantietermijn van de fabrikant valt, check dan of de auto conform de richtlijnen van Kia is onderhouden. De garantie kan immers komen te vervallen indien een van de vorige eigenaren zich niet aan die richtlijnen heeft gehouden. Controleer de auto ook op krasjes of deukjes die bij veelvuldig gebruik in de stad immers op de loer liggen. En zelfs al heb je hier vrede mee, dan kun je er nog je voordeel mee doen tijdens de prijsonderhandelingen. En inspecteer met het oog op de veiligheid ook de banden op beschadigingen, bijvoorbeeld door stoeprandjes. De staat van het interieur zegt meestal iets over het aantal kilometers dat de auto gereden heeft. Check of alles werkt. Zijn er zaken die niet werken, bijvoorbeeld de airconditioning, Bluetooth, het infotainment-scherm of de achteruitrijcamera, vraag de verkoper dan dit te laten repareren voordat je de auto koopt.
De Picanto maakt gebruik van beproefde motoren die niet bekendstaan om problemen ten aanzien van de betrouwbaarheid. Dankzij het feit dat deze motoren voorzien zijn van een distributieketting, hoef je je ook geen zorgen te maken over een distributieriem die op knappen staat. Aangezien door enkele eigenaren van de mechanisch identieke Hyundai i10 in het verleden melding is gemaakt van een trillende koppeling, is het verstandig om dit tijdens een proefrit met de Picanto te controleren. Controleer ook of de koppeling niet pas aan het einde van de pedaalslag aangrijpt en of met name de tweede versnelling zich makkelijk laat inleggen. Het klinkt als een logische veronderstelling dat het vertrouwen in de eigen producten wel heel groot moet zijn als een fabrikant zo'n lange garantietermijn durft te hanteren. De Picanto bewijst in de praktijk een bijzonder betrouwbare kleine auto te zijn.
De basisversie van de Picanto moet het in standaarduitvoering stellen zonder airconditioning; wie deze voorziening wenst, moet minstens het Comfort Pack uitrustingsniveau kiezen. Er zijn vele uitvoeringen om uit te kiezen. Naast standaardversies als Comfort Pack en Style Pack zijn er ook nog Plus Pack, Exterior Pack, BusinessLine, R-Cross en nog veel meer. Elke versie heeft zijn eigen uitrustingsdetails, dus kijk goed of alle gewenste goodies aanwezig zijn. Na de facelift kregen de uitrustingsniveaus namen als EconomyLine, ComfortLine en DynamicLine. Wie een beetje rijke uitrusting wenst, moet zoeken naar bijvoorbeeld de ComfortPlusLine Navigator met airco, cruise control en navigatie. Uitvoeringen van de Kia Picanto: