Auto3 min

Peugeot 206 - Auto Review

Lees hier alles over de motoren, verbruik en duurzaamheid van de Peugeot 206.

Marleen Miltenburg

Marleen Miltenburg

autoreview
Peugeot 206 - Auto Review

Wat is het voor een auto?

Wie gecharmeerd is van het uiterlijk van de Peugeot 206 , zal hem bijna iedere tekortkoming vergeven. Maar is dat niet het geval, dan kom je algauw tot de conclusie dat dit model toch niet zo heel veel te bieden heeft waar je heel blij van wordt. De allergrootste tekortkoming is de matige zitpositie achter het stuur. De stoel zelf biedt te weinig steun, wat al best vervelend is, maar het lijkt haast niet mogelijk om een oncomfortabele zithouding met gestrekte armen en opgetrokken knieën te vermijden. Vooral langere bestuurders zullen hier last van hebben. Ook de rest van het interieur stelt teleur en is minder aantrekkelijk dan dat van diverse concurrenten. Tot overmaat van ramp is de geboden ruimte ook niet meer dan redelijk. Gelukkig is de bagageruimte wel voldoende groot. Qua rijeigenschappen is de Peugeot 206 beslist niet de beste supermini, hoewel hij op dit vlak toch heel behoorlijk scoort. Hij rijdt over het algemeen soepel en plezierig, maar kan niet tippen aan de Ford Fiesta .

Kosten

Zijn geslaagde uiterlijk zorgt ervoor dat de restwaarde van tweedehands exemplaren redelijk op peil is gebleven. Hierdoor is het niet de allergoedkoopste kleine auto op de markt, maar aangezien de 206 nieuw heel goed is verkocht, is het aanbod op de occasionmarkt groot. Dat biedt tegelijkertijd de nodige onderhandelingsruimte. De 206 is over het algemeen redelijk zuinig, met een gemiddeld verbruik van circa 1 op 15 voor de meeste benzineversies . Het topmodel, de 180 pk sterke 2.0 GTi, haalt nog 1 op 11. De dieselversies zijn echter zuiniger, met name de modernere HDi-motoren. De tweeliter varianten zijn goed voor zeker 1 op 18, terwijl de latere 1,4-liter motoren zelfs wel 1 op 21 halen. De onderhoudskosten zijn heel redelijk te noemen, maar vallen hoger uit voor de snellere varianten, met name de GTi-versie .

Aandachtspunten

De achilleshiel van de Peugeot 206 is de bouwkwaliteit en ook op het vlak van betrouwbaarheid scoort hij onder het gemiddelde. Vanwege de matige stoelen en het gebrekkige ventilatiesysteem verdient ook het interieur een onvoldoende. Bijna de helft van alle problemen met de 206 zijn terug te voeren op het elektrische systeem. Met name de centrale portiervergrendeling is een punt van kritiek. Gelukkig zijn de meeste problemen snel en betrekkelijk goedkoop op te lossen. In mechanisch opzicht gaat er niet veel stuk, maar het verdient aanbeveling om bij een XSi-, GTi- of turbodieselmodel extra te letten op buitensporige slijtage van de remmen en wielophanging.

Welke uitvoering kopen?

Van alle varianten in het uitgebreide modellenprogramma bieden de 1.1 en 1.4 benzineversies  de meeste waar voor uw geld. Het zijn beide capabele presteerders, zowel in als buiten de stad. De kleinere motor verdient licht de voorkeur aangezien hij niet heel veel langzamer is maar wel voordeliger in het gebruik. Er zijn ook enkele dieselversies die naar behoren presteren. Hier zijn de latere HDi-motoren te prefereren – ze bieden veel meer vermogen en zijn ook veel geraffineerder dan de 1.9 die in de vroegste 206-modellen werd gebruikt. Net als bij andere kleine auto's kun je de meest karig uitgeruste basisversies maar beter laten staan en voor een iets rijker uitgerust exemplaar gaan. Er zijn heel veel uitvoeringen geweest, dus check goed wat de gekozen versie wel en niet heeft. Vooral de uitloopmodellen zitten vaak goed in hun uitrusting. En wie het in het sportieve zoekt, die kan terecht bij de XS - en GTI-modellen .