Auto3 min

Peugeot 307 - Auto Review

Lees hier alles over de motoren, verbruik en duurzaamheid van de Peugeot 307.

Marleen Miltenburg

Marleen Miltenburg

autoreview
Peugeot 307 - Auto Review

Wat is het voor een auto?

De Peugeot 307  biedt karrenvrachten ruimte voorin en ook de zitpositie is voor vrijwel alle bestuurders naar behoren, mede dankzij de goede verstelmogelijkheden van de voorstoelen. Het dashboard hindert echter het zicht naar voren en kan het inparkeren lastig maken. Achterin echter vraagt het design een offer in de vorm van de krappe hoofdruimte als gevolg van het aflopende dak, maar zowel de been- als de schouderruimte zijn daarentegen voldoende. De rugleuningen van de achterzittingen zijn afzonderlijk neerklapbaar en dat zorgt voor een behoorlijk grote bagageruimte, maar de laadopening is smal waardoor het inladen van grotere spullen niet altijd even makkelijk gaat. De 307 is hoog en zwaar. Dat maakt hem traag in zijn responsen en ook gevoelig voor zijwind. Hoewel het onderstel stevig geveerd is, hoef je niet te vrezen dat je snel een bezoek aan de chiropractor zult moeten brengen. De 307 is qua rijkarakteristiek niet bepaald een rivaal voor de Ford Focus , maar zijn weggedrag is in elk geval veilig en voorspelbaar. De motoren zijn behoorlijk stil, tenzij je een van de dieselversies flink op zijn staart trapt. Dankzij de stijve carrosserie en goede geluidsisolatie worden de meeste rijgeluiden buiten gehouden, maar door de hoge carrosserie en grote voorruit is windgeruis helaas prominent aanwezig. Er is keuze uit een drie-  en een vijfdeurs hatchback , al verdween de driedeurs na de facelift in 2005 uit het programma.

Kosten

Een van de meest interessante motoren uit de reeks, de 110 pk sterke 1,6-liter diesel, paart heel behoorlijke prestaties aan een bijzonder laag verbruik. Andere dieseluitvoeringen komen ook ver op een tank brandstof, maar de 1,4- en 1,6-liter benzinemotoren zijn eveneens zuinig te noemen en ook heel plezierig. De 2.0 benzineversie daarentegen scoort qua verbruik minder goed en haalt gemiddeld 1 op 11,8. De 1.4 en 1.6 benzineversies  zijn het voordeligst qua onderhoudskosten, maar eigenlijk zijn alle 307-modellen op dit vlak vriendelijk voor de portemonnee. Dat kan echter snel veranderen wanneer zich een grotere reparatie aandient als gevolg van achterstallig onderhoud.

Aandachtspunten

Volgens eerdere klanttevredenheidsonderzoeken zijn 307-eigenaren vooral ontevreden over de betrouwbaarheid van de techniek en de kwaliteit van het interieur. Maar ook de bouwkwaliteit van de carrosserie en de prestaties oogsten kritiek. De checklist van potentiële problemen is aan de lange kant. De stuurkolomschakelaar met geïntegreerde richtingaanwijzerbediening kan de geest geven, check derhalve de werking hiervan tijdens een proefrit. Van vroege 1.4 benzinemodellen is bekend dat het gevaar van een lekke koppakking op de loer ligt en daarom kun je deze maar beter mijden, tenzij je zelf heel handig bent met sleutelen. Ook problemen met de wielophanging komen regelmatig voor, zelfs bij latere exemplaren. Klinken er onbestemde geluiden tijdens de proefrit of slingert de auto, laat hem dan staan. Sinds 2002 heeft Peugeot meer dan 15 terugroepacties gehad voor de 307, onder meer voor problemen met de ontsteking, met de bevestigingspunten van de veiligheidsgordels en met brandstoflekkages.

Welke uitvoering kopen?

Er is keuze uit drie benzinemotoren , maar het verdient aanbeveling om voor een van de dieselversies te gaan. De 1.4, 1.6 en 2.0 zijn allemaal prima motoren, maar de 110 pk sterke zelfontbrander is de beste van het stel. Maar als het toch een benzineversie moet worden, kies dan liever niet de 1.4 die moeite heeft met de zware 307. De 1,6-liter is dan een betere optie, en ook de 140 pk sterke tweeliter is weliswaar heel vlot, maar moet daarvoor wel hoog in toeren gereden worden. Alle 307-modellen zitten goed in hun uitrusting, met bijvoorbeeld een meervoudig verstelbare bestuurdersstoel én stuurwiel, stuurbekrachtiging, op afstand bediende centrale portiervergrendeling en elektrisch bediende ramen in de voorportieren. De goedkoopste uitvoeringen moeten het echter stellen zonder cd-speler, audiobediening op het stuur en airconditioning. Kies liever een XS-versie, die heeft namelijk wel airco. Aangezien er heel veel gebruikte Peugeot 307's worden aangeboden, is een geschikte auto snel gevonden, hetzij bij een dealer, hetzij bij een particulier. Maar het loont de moeite om goed rond te kijken.