Een hybride-auto is een goede optie voor wie brandstof wil besparen en voor wie een volledig elektrische auto geen optie is. Er zijn grofweg twee soorten hybride-auto’s: een ‘gewone’ hybride auto en een plug-in hybride auto. In deze blog zetten we de verschillen op een rij.
Bij een hybride auto wordt de brandstofmotor ondersteund door een kleine elektromotor. De brandstofmotor is bijna altijd een benzinemotor, maar er zijn ook diesel hybride modellen. Hoe de brandstof- en elektromotoren precies samenwerken, verschilt per auto.
Meestal drijft de elektromotor samen met de brandstofmotor de wielen aan. De elektromotor zorgt ervoor dat de brandstofmotor minder hard hoeft te werken, wat brandstof bespaart. Bij sommige hybrides is het alleen de elektromotor die de wielen aandrijft, de brandstofmotor is er dan alleen om stroom op te wekken.
De stroom voor de elektromotor wordt opgeslagen in een relatief kleine batterij en wordt opgewekt door de brandstofmotor. Ook wordt tijdens het remmen de remenergie omgezet in elektriciteit. Dat gebeurt door af te remmen op de elektromotor, die dan als een dynamo werkt. De gewone remmen worden dan niet of minder gebruikt. Een hybride-auto kan hooguit heel kleine stukjes volledig elektrisch rijden, in principe niet meer dan een kilometer.
Een plug-in hybride auto is ook een hybride-auto, maar dan met een grotere batterij die niet alleen door de motor en de remmen, maar vooral ook met een stekker kan worden opgeladen. Ook heeft een plug-in hybride auto meestal een grotere elektromotor dan een ‘gewone’ hybride auto. Daardoor kan een plug-in hybride auto ook volledig elektrisch rijden. Gemiddeld is dat zo’n 30 à 50 kilometer, maar de nieuwste en meest geavanceerde plug-in hybrides kunnen tot wel 100 km volledig elektrisch rijden. Zo kan je kleinere afstanden zoals een rit naar supermarkt of woon-werkverkeer elektrisch rijden, terwijl je voor langere reizen ook de brandstofmotor tot je beschikking hebt. Een praktisch nadeel kan zijn dat je de auto moet opladen, bijvoorbeeld wanneer er weinig laadpalen bij jou in de buurt zijn.
Welke goedkoper is, een plug-in hybride of een hybride auto, is lastig te beantwoorden. Het hangt namelijk af van de specifieke situatie. Als het alleen gaat om de aanschaf, dan is een hybride-auto doorgaans wat voordeliger dan een vergelijkbare plug-in hybride auto. Dat komt doordat de elektrotechniek duurder is. Als de officiële gemiddelde uitstoot (gemeten volgens WLTP-methode) lager is dan 50 gram CO2 per kilometer, heeft een plug-in hybride wel 50% korting op de wegenbelasting. Let op: in 2025 bedraagt deze korting nog maar 25% en vanaf 2026 komt de korting geheel te vervallen.
Een ander kostenverschil in de gebruiksfase is het tanken en opladen. Een hybride-auto hoef je alleen te tanken. Daarbij ben je voordeliger uit dan bij een niet-hybride auto, doordat een hybride auto zuiniger is. Bij een plug-in hybride hoef je nog minder vaak te tanken, mits je hem ook regelmatig met de stekker oplaadt en elektrisch rijdt. Dan ben je nog minder kwijt aan benzine. Daar komen dan wel oplaadkosten bij. Hoe die zijn, verschilt sterk per oplaadlocatie. Als je een eigen laadpaal hebt, kan je opladen tegen hetzelfde stroomtarief als dat geldt voor jouw huishouden. Opladen bij openbare laadpunten kost meer en kan in sommige gevallen zelfs net zo duur zijn als brandstof tanken, wanneer je de kosten per gereden kilometer vergelijkt.
Check alle hybride auto's