De overheid stimuleert elektrisch rijden met subsidies, fiscale voordelen en andere regelingen. In 2025 verandert er weer het een en ander. Hoe ziet de subsidieregeling voor elektrische auto’s er in 2025 uit, en wat betekent dit voor jou? In deze blog zetten we de belangrijkste punten op een rij.
Tot eind 2024 konden particulieren nog profiteren van de Subsidieregeling Elektrische Personenauto’s Particulieren (SEPP). Hiermee kregen kopers van nieuwe elektrische auto’s 2.950 euro subsidie en voor gebruikte modellen 2.000 euro. Halverwege 2024 besloot het nieuwe kabinet dat de regeling voldoende had bijgedragen aan het stimuleren van elektrisch rijden en niet zou worden voortgezet in 2025.
Vanaf 1 januari 2025 is de SEPP-subsidieregeling daarom verdwenen. Dat betekent dat je bij de aanschaf of private lease van een elektrische auto geen directe financiële steun meer ontvangt.
Daarnaast zijn elektrische auto’s in 2025 iets duurder door veranderingen in de wegenbelasting-regeling (bpm). Tot 2025 waren volledig elektrische auto’s vrijgesteld van belasting van personenauto's en motorrijwielen (bpm), maar vanaf 2025 geldt er een vast bpm-tarief van 667 euro per auto.
Het verdwijnen van de SEPP-regeling en het bpm-voordeel kan de drempel verhogen voor particulieren die willen overstappen op elektrisch rijden. Gelukkig zijn er in 2025 nog wel andere fiscale voordelen voor elektrische auto’s. We behandelen ze hieronder.
Volledig elektrische auto’s profiteren in 2025 van een korting van 75% op de motorrijtuigenbelasting (mrb). Dit betekent dat je slechts een kwart van het reguliere tarief betaalt, wat een flinke besparing kan opleveren, vooral bij grotere voertuigen. Vanaf 2026 wordt deze korting echter afgebouwd en vanaf 2030 betaal je het volledige mrb-tarief, gelijk aan auto’s met een traditionele aandrijflijn.
Voor zakelijke rijders blijft elektrisch rijden in 2025 fiscaal voordelig dankzij de verlaagde bijtelling. Het bijtellingspercentage voor volledig elektrische auto's stijgt van 16% in 2024 naar 17% in 2025, wat altijd nog lager is dan de 22% regeling die geldt voor auto’s met een traditionele aandrijflijn. Het drempelbedrag blijft in 2025 ongewijzigd op 30.000 euro. Dit betekent dat het verlaagde bijtellingspercentage van 17% in 2025 van toepassing is op de eerste 30.000 euro van de cataloguswaarde van de elektrische auto. Voor het bedrag boven de 30.000 euro geldt het reguliere bijtellingstarief van 22%.
Het bijtellingspercentage staat vast voor een periode van 60 maanden, waardoor je vijf jaar lang kunt profiteren van dit fiscale voordeel. Deze regeling houdt elektrische auto’s ook in 2025 financieel aantrekkelijk voor zakelijke lease-rijders, ondanks de stapsgewijze stijging van de bijtelling de afgelopen jaren. 2025 is echter het laatste jaar waarin zakelijke rijders kunnen profiteren van een verlaagd tarief. Vanaf 2026 wordt het bijtellingstarief voor elektrische auto’s gelijkgesteld aan het standaardtarief voor voertuigen met een verbrandingsmotor.
In het kort:
Lage mrb: In 2025 krijg je nog 75% korting op de motorrijtuigenbelasting (MRB) voor volledig elektrische auto’s. Dit voordeel wordt vanaf 2026 verder afgebouwd.
Bijtelling: Voor zakelijke rijders geldt in 2025 een bijtelling van 17% over de eerste 30.000 euro van de cataloguswaarde van een elektrische auto.
In 2025 zet de overheid meer in op investeringen in laadpalen en infrastructuur, in plaats van directe subsidies. Elektrische auto’s worden steeds populairder, en de focus verschuift naar het ondersteunen van de groeiende EV-markt. Autofabrikanten brengen steeds meer betaalbare modellen op de markt, waardoor een nieuwe EV makkelijker bereikbaar wordt. De markt voor elektrische occasions groeit ook razendsnel. Het aanbod gebruikte elektrische auto’s blijft toenemen, wat zorgt voor dalende prijzen. Steeds meer Nederlanders zien een tweedehands elektrische auto daardoor als een aantrekkelijk alternatief en stappen over op elektrisch rijden.
Heb je een vraag over jouw zoektocht naar een nieuwe auto, kom je er even niet uit en heb je behoefte aan een adviesgesprek? Onze keuzecoach Simon staat voor je klaar!
Gratis adviesgesprek
Experts op het gebied van mobiliteit
We vinden het voertuig dat bij jou past