Lees hier alles over de motoren, verbruik en duurzaamheid van de Suzuki Alto.
Ben je op zoek naar een zo goedkoop mogelijke auto en ben je bereid hem linea recta uit de koopjeshoek te plukken bij een handelaar in tweedehands auto's, dan is de Suzuki Alto misschien iets voor jou. Maar verwacht je méér van een auto dan goedkoop vervoer van A naar B, dan kun je deze Suzuki maar beter laten staan. Voor een heel klein bedrag krijg je een auto die je in de stad inderdaad van A naar B brengt, maar hij doet dat wel zonder enige franje. In de stad rijdt de Alto nog net acceptabel, maar buiten de bebouwde kom schieten zijn rijeigenschappen al snel tekort. Hij is niet leuk, niet comfortabel en bijzonder kaal uitgerust. Tot overmaat van ramp biedt hij achterin weinig ruimte en ziet hij er saai en goedkoop uit.
Een koopje is alleen een koopje als een auto tegelijkertijd ook aan alle persoonlijke wensen voldoet. Denk dus goed na over hoe je de Alto wilt gebruiken, om te voorkomen dat het uitdraait op een gevalletje van verkeerde zuinigheid. Gelukkig springt de Alto niet kwistig om met de brandstof. De 1,0-liter versie haalt gemiddeld 1 op 17,5, terwijl de latere 1.1 nog zuiniger is: 1 op 20,3. Niet slecht voor een benzineversie . Qua onderhoudskosten daarentegen is de Alto niet echt heel goedkoop, aangezien het 1,0-liter model elke 10.000 kilometer naar de garage moet voor een beurt. Bij de 1.1 bedraagt het service-interval 15.000 kilometer.
Net als de meeste Japanse autofabrikanten geniet ook Suzuki een solide reputatie als het op betrouwbaarheid aankomt. Maar omdat de Alto al geruime tijd voordat die goede reputatie werd gevestigd op de markt verscheen, kun je de auto voor aanschaf maar beter heel goed inspecteren. De stuurinrichting, wielophanging en remmen van de Suzuki Alto dienen halverwege de levensduur te worden gereviseerd, loop daarom de onderhoudshistorie na om te zien wat er wel en niet is gedaan. Zorg dat het koelvloeistofniveau altijd op peil blijft, want de motor heeft er ernstig onder te lijden als dit niet het geval is. Roest is ook een probleem, vooral bij oudere exemplaren. Ga na of aan terugroepacties gehoor is gegeven; zo was er een probleem met de veiligheidsgordels in auto's gebouwd in september 1999, en bij exemplaren gebouwd in februari 2004 deed zich een probleem voor met de handremknop. Wil je een Alto kopen die gebouwd is tussen 2002 en 2004, check dan of de remleidingen zijn gecontroleerd.
De Alto is een model waarbij er eigenlijk niet veel valt te kiezen. Hij was steeds met slechts één motor en één uitrustingsniveau in productie. Bij zijn introductie ging het daarbij om een 1,0-liter viercilinder benzinemotor die een bescheiden 54 pk leverde. De enig leverbare GL-uitvoering was voorzien van een achterruitwisser, startonderbreker en hoofdsteunen op de voorstoelen. Er viel alleen te kiezen tussen een driedeurs en vijfdeurs versie. In 2003 kwam deze keuzemogelijkheid echter te vervallen, want toen werd de driedeurs versie geschrapt. Ook werd de 1.0 motor toen vervangen door een nieuwe 1,1-liter met 63 pk. Daarmee werd de Alto iets potenter, maar bleef het echt een autootje voor in de stad. De GL-uitrusting was nu uitgebreid met stuurbekrachtiging, elektrisch bediende ramen in de voorste portieren en centrale portiervergrendeling.