Lees hier alles over de motoren, verbruik en duurzaamheid van de Suzuki Swift.
De Suzuki Swift behoort weliswaar niet tot de allersuccesvolste kleine auto's op de markt, maar hij heeft wel degelijk veel te bieden. Om te beginnen is de Swift altijd een van de leukst rijdende auto's geweest in dit segment. Hij is bovendien redelijk ruim en ook veilig, getuige zijn vijf sterren in de Euro NCAP-crashtest. Aanvankelijk was slechts één benzineversie leverbaar, een 1,2-liter met 93 pk. Die accelereerde in 12,3 seconden vanuit stilstand naar 100 km/h, maar leek veel sneller. De Swift voelt zich het meest thuis in de stad, hoewel hij, zeker voor een kleine auto, ook op de snelweg nog redelijk stil en beschaafd is. De manuele vijfbak schakelt prima en spoort je aan het beste uit de auto te halen, terwijl ook de besturing heel direct is en voldoende gewicht heeft. Voor liefhebbers van het snellere werk is de 1,6-liter Suzuki Swift Sport de interessantere versie. Die arriveerde in 2012 en was met 137 pk aanzienlijk sneller dan de 1.2. Voor het standaardsprintje had hij nog slechts 8,7 tellen nodig. Ook zijn wegligging gooit hoge ogen en gelet op zijn vermakelijke karakter is deze snellere versie met een verbruik van 1 op 14 nog redelijk zuinig te noemen. Er zijn echter ook een paar dingen die minder bevallen, zoals de gebruikte kunststoffen in het interieur. Dat hebben concurrenten als de Ford Fiesta en Volkswagen Polo beter voor elkaar. Hoewel de Swift leverbaar was met vijf deuren, is de ruimte achterin voor langere volwassenen krap. Zijn grootste achilleshiel is echter de bagageruimte, die aanzienlijk kleiner is dan die van andere modellen in dit segment. Ook is de tildrempel hoog en kunnen de gedeeld neerklapbare achterzittingen niet helemaal platgelegd worden zoals in veel van zijn concurrenten wel tot de mogelijkheden behoort. In 2014 maakte het gefacelifte model zijn opwachting, met naast enkele veranderingen op styling-gebied ook een upgrade van de uitrusting. De benzineversie kreeg gezelschap van een 1,3-liter dieselmotor die echter alleen in de vijfdeurs versie van de Swift leverbaar was. Bovendien was deze zelfontbrander niet erg vlot en ook veel rumoeriger dan de benzinemotor. In 2016 verdween deze dieselmotor weer uit het programma.
Zoals je verwachten mag van een auto in deze klasse, liggen de gebruikskosten van de Swift op een heel aanvaardbaar niveau. Het minst zuinig zijn de benzineversies met een automatische transmissie, hierbij schommelt het verbruik rond de 1 op 15. De handgeschakelde modellen met 1,2-liter benzinemotor halen daarentegen ongeveer 1 op 18 en de dieselversie haalt zelfs 1 op 21.
Veel Suzuki Swifts slijten hun dagen als stadsauto, check de auto daarom op krasjes en deukjes in het plaatwerk en ook op beschadigde bumpers of lichtmetalen velgen. De voorruit van de Swift staat naar hedendaagse maatstaven behoorlijk rechtop en is daardoor gevoelig voor steenslagschade. Dat geldt ook voor de fors bemeten koplampen, die duur zijn om te vervangen. De goedkope plastics in het interieur zijn slijtagegevoelig en verdienen nadere inspectie. Controleer ook de bagageruimte op beschadigingen, want de kofferbak is niet erg groot en de tildrempel is hoog, twee factoren die ervoor zorgen dat er gemakkelijk beschadigingen optreden indien grotere voorwerpen worden vervoerd.
Het goede nieuws is dat er over de Swift weinig problemen werden gemeld. Er piepte of kraakte weleens wat in de ophanging, maar dat kon meestal verholpen worden met een nieuwe bus of draagarm. En bij sommige auto's die gedurende langere tijd niet werden gebruikt, raakte de accu weleens leeg. De motoren schijnen min of meer bulletproof te zijn. Bij enkele exemplaren begaf de koppeling het en klonken er ongewenste geluiden uit de handbak of vroeg de synchromesh van de tweede versnelling geduld bij het schakelen. Al deze gebreken kwamen echter slechts sporadisch voor. Op het vlak van betrouwbaarheid scoort fabrikant Suzuki over het algemeen goed, hetgeen wordt bevestigd door het geringe aantal klachten van Suzuki-rijders.
Met benzinemotor was de Swift leverbaar in zowel de driedeurs als vijfdeurs uitvoering, maar de dieselmotor was uitsluitend verkrijgbaar in combinatie met een vijfdeurs carrosserie. Hoewel de dieselversie indruk maakt met zijn lage verbruik, is hij wel aan de trage kant. Ga daarom liever voor een van de benzinemodellen, die kom je trouwens ook het meeste tegen op de occasionmarkt. Met de automatische transmissie (alleen leverbaar in combinatie met de 1,2-liter benzinemotor) boet de Swift in op het vlak van prestaties en brandstofverbruik. Een handgeschakelde uitvoering verdient daarom de voorkeur, tenzij je echt per se een automaat wilt. Al vanaf de basisversie; de Suzuki Swift Base is de Swift voorzien van de nodige airbags, ABS en tractiecontrole. Daarnaast zijn de voorste portierramen voorzien van elektrische bediening. Vanaf de Suzuki Swift Comfort heeft de kleine Suzuki ook handbediende airco. Door de jaren heen zijn er veel tijdelijke uitvoeringen te koop geweest met namen als Bandit , Beat en Style . De facelift in 2014 bracht enkele subtiele veranderingen in de styling plus een paar extra uitrustingsdetails met zich mee. Vanaf dat moment was er ook een Allgrip-versie van de Swift leverbaar met vierwielaandrijving.