Lees hier alles over de motoren, verbruik en duurzaamheid van de Volvo V70.
Praktisch, dat is het sterke punt van de Volvo V70 ; de laadruimte is enorm en de achterbank kan helemaal platgelegd worden. De kofferbak is ook heel doordacht, met bagagenetten en haken om te voorkomen dat voorwerpen tijdens het transport door de bagageruimte rollen. De inzittenden worden getrakteerd op uiterst comfortabele stoelen en het dashboard heeft een aangenaam minimalistisch design. Het interieur zit degelijk in elkaar en er zijn geen krasgevoelige kunststoffen te zien. Het brede scala aan benzine- en dieselmotoren zorgt ervoor dat er voor ieder wat wils is, hoewel het de dieselversies zijn die de meeste indruk maken, met een gunstig brandstofverbruik en een indrukwekkend koppel. Handig om zware aanhangwagens of grote caravans te trekken. Helaas is het veercomfort verre van perfect en zelfs kleine oneffenheden en gaten in de weg zullen door de inzittenden worden gevoeld. Naarmate de snelheid toeneemt wordt het gelukkig beter, hetgeen ervoor zorgt dat de V70 een aangename snelwegkruiser is. De bewegingen van de carrosserie worden goed onder controle gehouden, hoewel de vage besturing je ervan weerhoudt om heel enthousiast te rijden.
Kies het juiste model en de gebruikskosten zouden redelijk moeten zijn. De tweeliter diesel scoort een keurig verbruik van 1 op 16,9 en zelfs de grootste D5-motor haalt nog 1 op 15,3. Het zuinigst ben je onderweg met de DRIVe-modellen die in theorie een gemiddeld verbruik kennen van 1 op 20,4. Voor de T5-benzinemotor wordt een gemiddelde opgegeven van 1 op 12,3, maar in de praktijk blijken eigenaren maar net de 1 op 8,8 te halen. Dat is net zo hoog als Volvo opgeeft voor de snelle zescilinder T6. Zelfs de basisversie van de 2.0 benzinemotor scoort met een gemiddeld verbruik van 1 op 11,6 niet heel best. Ook qua onderhoudskosten is de V70 geen goedkope auto, maar de positieve kant van de medaille is dat Volvo-dealers bekendstaan om hun hoge serviceniveau naar de Volvo-rijder toe.
Volvo heeft acht terugroepacties gehad voor de V70 sinds de lancering van de auto in 2007. Het is belangrijk om te checken of mogelijke problemen zijn verholpen, aangezien een aantal problemen betrekking had op gebreken van de veiligheidsuitrusting – in het bijzonder de veiligheidsgordels en het flankbeschermingssysteem. Auto's werden ook teruggeroepen vanwege defecte verwarmingskleppen en gecorrodeerde koelventilatoren, tekortkomingen die beide kunnen resulteren in brand. Van de door Volvo gebruikte turbocompressoren is bekend dat ze de geest kunnen geven. Blauwe rook uit de uitlaat bij het starten en een gebrek aan motorvermogen zijn tekenen dat je die auto maar beter kunt laten staan. Reparatie kan namelijk een kostbare aangelegenheid zijn. Op de hendel van de richtingaanwijzers van de V70 zit een knop met 'Lezen' erop. Als je deze ingedrukt houdt, worden eventuele fouten waarvan de boordcomputer op de hoogte is weergegeven. Een melding van '0 berichten' is goed nieuws, hoewel een grondige inspectie dan nog steeds een goed idee is.
Dieselversies van de Volvo V70 zijn de meest logische keuze, omdat ze veel meer trekkracht leveren dan de benzinemodellen . Onze favoriet is de 136 pk sterke 2.0D , die weliswaar wat bromt maar een behoorlijk laag brandstofverbruik kent. De 163 pk 2.4D en 185 pk D5 werden in 2009 geüpdatet, waardoor het verbruik en de uitstoot zijn verbeterd. De D5 kreeg ook 20 pk extra. Van de benzinemodellen is de 2,5-liter T5 de meest allround versie. Die heeft 200 pk (231 pk vanaf 2009) en levert pittige prestaties. Er is ook een zeldzame 238 pk 3,2-liter V6, die overigens in 2009 uit het gamma verdween, en een 3,0-liter turbo V6 T6, verkrijgbaar met alleen vierwielaandrijving. Beide werden geleverd met automatische versnellingsbak. De tweeliter benzinemotor met 145 pk vormde de basismotorisering, maar deze bleek te licht en verdween in 2010 uit het programma. De standaard modellen en Kinetic-uitvoeringen werden geleverd met lichtmetalen wielen, elektrisch bediende ramen rondom, MP3/cd-speler en dual-zone klimaatregeling. De Momentum-specificatie voegde hier lederen bekleding, Bluetooth en een verbeterde audio-installatie aan toe. De Summum-uitvoering bood daarnaast nog zaken als satellietnavigatie en een elektrisch verstelbare bestuurdersstoel, terwijl R-Design -modellen een sportievere binnen- en buitenkant kregen. Er zijn echter heel veel verschillende motorvarianten (geweest) en dito uitvoeringen met namen als Ocean Race en Limited Edition . Kijk dus goed met welke versie je van doen hebt en welke uitrusting daarbij hoort. De keuze is in elk geval reuze.
Blijf op de hoogte en schrijf je in voor de nieuwsbrief!
Wil jij leuke content ontvangen van viaBOVAG.nl? We houden je op de hoogte van de nieuwste blogs en de leukste weetjes.
Alles over het verwerken van jouw gegevens vind je in ons privacystatement .