Elke auto, nieuw of gebruikt, heeft periodiek onderhoud nodig. Goed onderhoud zorgt ervoor dat je je auto zorgeloos en veilig blijft rijden en daarbij gaat je auto ook nog eens langer mee. Hoewel auto onderhoud belangrijk is, zijn de kosten niet altijd inzichtelijk. Wij geven een overzicht van verschillende soorten onderhoud die je tegenkomt als autobezitter.
De grote beurt en kleine beurt, iedereen kent die begrippen. Toch zijn deze termen niet meer van deze tijd. Voor moderne auto’s hanteren fabrikanten namelijk steeds vaker flexibele onderhoudsintervallen. Dat betekent dat de auto zelf aangeeft wanneer onderhoud gewenst of noodzakelijk is. Ook zijn de onderhoudsintervallen – de tijd tussen onderhoudsbeurten in – groter dan voorheen en is het verschil tussen grote en kleine beurt niet meer zo duidelijk.
Een grote beurt voor je auto, dat betekent groter onderhoud. Hierbij worden de motorolie en de oliefilter vervangen, maar ook interieurfilters en – bij een benzinemotor – de bougies. Eventueel worden ook koelvloeistof en remvloeistof ververst. Waar nodig worden ook overige vloeistoffen, zoals olie voor de versnellingsbak of stuurbekrachtiging, op peil gebracht.
Een belangrijk onderdeel van de grote beurt is de uitgebreide inspectie, waarbij eventuele aankomende mankementen in een vroegtijdig stadium kunnen worden opgespoord. Wanneer voor je auto geen flexibele onderhoudsintervallen gelden, wordt de grote beurt elke twee jaar geadviseerd. Deze inspectie neemt relatief veel tijd in beslag, vandaar dat de grote beurt duurder is dan een kleine beurt.
De traditionele kleine beurt omvat het verversen van de olie en de oliefilter en het bijvullen van de andere vloeistoffen. Ook wordt de auto op een aantal punten geïnspecteerd, zodat slijtage tijdig kan worden opgemerkt. De kleine beurt wordt elk jaar geadviseerd, bij oudere auto’s elke 15.000 km. Moderne auto’s hebben soms onderhoudsintervallen van 25.000 of 30.000 km.
Al is er vaak nog geen APK nodig, toch is ook bij nieuwe auto’s een jaarlijkse inspectie nodig. Hierbij hoeven geen onderdelen of vloeistoffen te worden vervangen, maar wordt de technische staat van de auto in kaart gebracht. Hoe staat het met de bandenslijtage? Zijn de remmen nog in goede staat? Zo’n inspectie kan aandachtspunten op tijd aan het licht brengen. Als bepaalde delen slijtage vertonen, zal de garage een advies uitbrengen over de te verwachten levensduur.
Banden zijn een essentieel onderdeel van de auto. Zij zorgen voor het contact met de weg en zijn daarmee van grote invloed op de veiligheid. De belangrijkste eis die gesteld wordt aan banden is de profieldiepte, die wettelijk is vastgesteld op minimaal 1,6 millimeter. Over het algemeen wordt aanbevolen om banden met minder dan 2 millimeter profiel te vervangen.
Oudere banden kunnen last hebben van droogtescheurtjes. Laat daar voor de zekerheid altijd even door een vakman naar kijken.
De remmen zijn eveneens een zeer belangrijk onderdeel van de auto. Tijdens een grote en kleine beurt, maar ook bij de APK worden ze geïnspecteerd. Hierbij wordt gelet op zichtbare slijtage aan het remsysteem en wordt de remwerking getest op de remmentestbank. Wanneer bijvoorbeeld het verschil tussen de linker- en rechterrem te groot is, wordt de auto afgekeurd. Het remsysteem moet in dat geval gerepareerd worden.
Hoor je tijdens het remmen metaalachtige geluiden? Dan is het tijd om de garage op te zoeken. De remblokken zijn dan waarschijnlijk versleten en moeten vervangen worden. Rijd je te lang door? Dan loop je kans om de remschijven te beschadigen. Het vervangen van de remschijven is vaak een dure aangelegenheid.
De koppeling verbindt motor en versnellingsbak en vormt daarbij een belangrijk onderdeel van de aandrijflijn. Bij het wegrijden vanuit stilstand en het op- en terugschakelen is er altijd enige slip van de koppeling, waardoor de koppelingsplaten slijten. De slijtage is afhankelijk van hoe de auto gebruikt wordt en de manier waarop je de koppeling bedient. Veel intensief stadsverkeer leidt vaak tot meer slijtage dan als je vooral snelwegkilometers maakt. Ook de kwaliteit van de onderdelen is van belang voor de levensduur. Er zijn koppelingsplaten die een autoleven lang meegaan, maar veel automobilisten zullen zeker eens in hun leven een nieuwe koppeling nodig hebben.
Veel motoren zijn voorzien van een distributieriem: een brede, getande riem die belangrijke motoronderdelen met elkaar verbindt. Zo’n riem is aan slijtage onderhevig en droogt uit naarmate de tijd verstrijkt. Wanneer de distributieriem knapt of er tanden afbreken, kan dit leiden tot dure motorschade. Het is dus belangrijk om de distributieriem op tijd te vervangen. motorschade. De fabrikant adviseert bij welke interval - kilometerstand of leeftijd - dat moet gebeuren. Het vervangen van de distributieriem is een arbeidsintensief karwei, waarbij vaak ook de waterpomp vervangen wordt. Sommige auto’s zijn niet voorzien van een distributieriem, maar een distributieketting. Deze kettingen zijn in principe onderhoudsvrij, maar bij bepaalde motoren kunnen deze kettingen uitrekken. Dit is geen normaal verschijnsel. Bij een uitgerekte ketting wacht vaak een kostbare reparatie.
De APK wordt vaak in een moeite genoemd met een onderhoudsbeurt. Maar pas op: een keuring en onderhoudsbeurt zijn echt andere dingen. De APK is een beperkte veiligheids- en milieu-inspectie op de belangrijkste punten, maar zegt weinig over de kwaliteit van het onderhoud. Een auto kopen met nieuwe APK zegt dus niet dat deze auto ook goed onderhouden is. Wel is het gebruikelijk dat een (grote of kleine) beurt en de APK tegelijkertijd worden uitgevoerd. Het combineren van zowel onderhoud als keuring zorgt ervoor dat je – waarschijnlijk – in hetzelfde jaar niet nog eens terug hoeft naar de garage.
Het onderhoud aan elektrische auto’s is heel anders dan aan auto’s met een conventionele verbrandingsmotor. Toch is tijdige inspectie en onderhoud aan elektrische auto’s nodig. Het ontbreken van een benzine- of dieselmotor en een versnellingsbak voor de aandrijving scheelt wel veel tijd en dus ook kosten. Motorolie verversen, olie-, lucht- en brandstoffilter vervangen, dat hoeft bij elektrische voertuigen (EV’s) niet. Wel nodig is het controleren van het niveau en kwaliteit van de koel-, rem- en ruitenwisservloeistof. Hiernaast worden onder meer het onderstel, het remsysteem en de stuurinrichting periodiek gecontroleerd. Alleen met goed onderhoud blijft een elektrische auto veilig en comfortabel rijden.
Bekijk ons aanbod auto's