Je hoort het vaak als het gaat over elektrische auto’s: de actieradius. De actieradius, ook wel range of (rij)bereik genoemd, is de afstand die je kunt rijden op één acculading. Een acculading kun je vergelijken met de brandstof in de tank van een auto met een brandstofmotor. De actieradius wordt uitgedrukt in aantal kilometers.
Hoe ver een auto komt op een batterijlading is afhankelijk van meerdere factoren. Allereerst de capaciteit van het batterijpakket. Dit bepaalt hoeveel energie opgeslagen kan worden in de batterij. In principe geldt: hoe groter het batterijpakket, hoe groter de actieradius. Er zijn echter meer factoren.
Het energieverbruik van de elektrische auto speelt een grote rol. Krachtige elektromotoren verbruiken meer stroom en verkleinen daarmee de actieradius.
Als laatste speelt het gewicht van de auto een rol: hoe zwaarder een auto, hoe meer energie het kost om hem in beweging te krijgen. Het zou dus zomaar kunnen zijn dat een kleine lichte elektrische auto met een kleiner batterijpakket een grotere actieradius heeft dan een krachtige elektrische auto met een groot batterijpakket. Het opladen van het batterijpakket gaat door middel van het opladen bij een laadpaal, waardoor je de actieradius weer vergroot.
Wanneer een autofabrikant een nieuwe auto op de markt brengt is die verplicht om het verbruik ervan te vermelden. Dat verbruik wordt gemeten volgens de WLTP-cyclus, waarbij de auto getest wordt om de verbruikswaarden te bepalen onder realistische weg- en weersomstandigheden. WLTP staat voor Worldwide Harmonised Light Vehicle Test Procedure.
Bij oudere elektrische auto’s kom je ook nog wel eens de NEDC-cyclus tegen. Dat was decennialang de standaardmethode om het verbruik van voertuigen te meten. Deze methode was echter niet zo realistisch ten opzichte van de praktijk, waardoor het verbruik in de praktijk vaak veel hoger uitviel. De WLTP is dus de realistischer opvolger van de NEDC.
Naast de capaciteit van het accupakket, de kracht van de elektromotor(en) en gewicht van de auto zijn er ook nog andere, externe factoren die invloed hebben op de actieradius. Denk bijvoorbeeld aan de conditie van het wegdek, maar ook extreme kou of hitte, wind en neerslag. Ook een aanhanger of caravan achter je elektrische auto heeft natuurlijk invloed op de actieradius. Daarnaast bepaalt ook je rijstijl hoe ver je kunt komen met een vol geladen batterij. Hard accelereren is funest voor het bereik van een EV. Zelfs accessoires in de auto hebben invloed op de actieradius, zoals bijvoorbeeld de airco of verwarming, die ook stroom verbruiken.
Op het moment van schrijven is de Lucid Air, afhankelijk van de uitvoering, de elektrische auto met de grootste actieradius. Volgens de WLTP-methode komt de Lucid Air tot wel 685 km ver op één batterijlading. Op de tweede plaats staat de Mercedes-Benz EQS (tot 635 km) en de top drie wordt compleet gemaakt door de Tesla Model S (tot 575 km).
De ontwikkeling van elektrische auto’s staat niet stil. Mede daarom zie je dat steeds meer moderne elektrische auto’s verder komen dan 500 kilometer actieradius. Hieronder een lijstje met modellen die volgens fabrieksopgave, de WLTP dus, minstens 500 kilometer kunnen halen:
Lucid Air (tot 685 km)
Mercedes-Benz EQS (tot 635 km)
Tesla Model S (tot 575 km)
Porsche Taycan (tot 560 km)
Mercedes-Benz EQS SUV (tot 540 km)
Fisker Ocean (tot 535 km)
Audi Q8 e-tron Sportback (tot 525 km)
Zeekr 001 (tot 525 km)
BMW i7 (tot 520 km)
VinFast VF 9 (tot 520 km)