Auto3 min

Wat verbruikt een elektrische auto?

Steeds meer mensen stappen over naar een elektrische auto. Niet meer onder weg hoeven tanken is een van de argumenten, plus mogelijk lagere gebruikskosten. Hoeveel verbruikt een elektrische auto en is elektrisch rijden echt voordeliger dan rijden in een auto met benzinemotor?

Marleen Miltenburg

Marleen Miltenburg

autoelektrisch
Wat verbruikt een elektrische auto?

Wat kost 100 kilometer elektrisch rijden?

Wat 100 kilometer rijden kost, hangt helemaal af van de elektrische auto van je keuze. Het verbruik van een elektrische auto verschilt namelijk sterk per model. Laten we voor het rekenvoorbeeld uitgaan van twee denkbeeldige elektrische auto’s. Een zuinig model met een verbruik van 15 kWh per 100 kilometer en een wat minder zuinig model met een verbruik van 25 kWh per 100 kilometer.

De stroomprijs verschilt ook sterk. Niet alleen wisselt de stroomprijs per periode, het hangt er ook vanaf waar je oplaadt. Een privélaadpaal of eigen wallbox is doorgaans het voordeligst, want dan betaal je hetzelfde stroomtarief als voor je huishoudelijke apparaten. Een snellader langs de snelweg is dan weer best prijzig. Laten we voor het rekenvoorbeeld uitgaan van een stroomprijs van € 0,50 per kWh, het gemiddelde stroomtarief voor een reguliere openbare laadpaal (maart 2024). Voor een snellader is het gemiddelde tarief € 0,80 per kWh.

Bij een verbruik van 15 kWh per 100 kilometer, zou die rit je dus € 7,50 aan stroomkosten hebben gekost. Met het minder zuinige model met een verbruik van 25 kWh per 100 kilometer kom je uit op stroomkosten van € 12,50 voor diezelfde rit. Voor de snellader komen we dan uit op stroomkosten van € 12 voor het zuiniger model en € 20,00 voor het minder zuinige model.

Benzine of elektrisch: wat is goedkoper?

Laten we dit ook eens vergelijken met de kosten voor een benzineauto. We nemen de Opel Astra als voorbeeld: een auto die zowel met benzinemotor als volledig elektrische aandrijving te koop is. De elektrische Opel Astra (156 pk) heeft een gemiddeld verbruik van 14,8 kWh per 100 km. Dat zou dus neerkomen op stroomkosten van € 7,40 (openbare laadpaal) of € 11,84 (snellader) voor 100 km rijden.

De meest vergelijkbare benzineversie (130 pk) heeft een gemiddeld verbruik van 5,4 liter per 100 km. Met een gemiddelde benzineprijs van € 1,95 tot € 2,13 (lokale pomp versus snelwegpomp, maart 2024) komt dat neer op kosten van € 10,53 tot € 11,50 voor 100 km rijden.

Of elektrisch rijden of rijden met een benzineauto goedkoper is, hangt er dus vooral vanaf waar je oplaadt of tankt. Bedenk ook dat zowel stroom- als benzinekosten kunnen veranderen en dit soort berekeningen dus altijd een momentopname zijn.

Hoeveel stroom verbruikt het opladen van een elektrische auto?

Hoeveel stroom je nodig hebt om de auto op te laden, hangt af van verschillende factoren. Ten eerste is er de capaciteit van de batterij. Voor een 50 kWh batterijpakket heb je natuurlijk minder stroom nodig dan voor een 100 kWh batterijpakket. Daarnaast treedt bij het opladen enig verlies op. Als je tien liter brandstof tankt, zit er tien liter in de tank. Laad je tien kWh, dan komt er net iets minder daadwerkelijk in de batterij terecht. Daarnaast heeft de regelsoftware van de batterij ook stroom nodig en ook heeft een batterij vaak een koelsysteem zodat de batterij door het opladen niet te warm wordt. Gemiddeld bedraagt het stroomverlies tijdens het opladen van een elektrische auto 6 tot 20 procent.

Sommige elektrische auto’s zijn voorzien van interieurvoorverwarming. Dan zorgt de auto ervoor dat het interieur tijdens het opladen alvast op temperatuur wordt gebracht, zodat het interieur bij vertrek direct lekker warm of juist afgekoeld is. Dit systeem verbruikt natuurlijk wel stroom en zorgt er dus voor dat je meer kWh’s moet opladen. Toch is dit vaak zuiniger dan tijdens het rijden het interieur verwarmen of koelen. Bij een snellaadsessie blijven sommige bestuurders in hun auto zitten. Eventuele stroomverbruikers die je ondertussen activeert, zorgen ook voor een langere laadsessie.

Ken je stroomtarieven

Wil je echt zeker weten wat het opladen van je elektrische auto gaat kosten, verdiep je dan in de specifieke stroomtarieven. Wat betaal je voor de stroom thuis? Wat is het tarief van de openbare laadpaal in je straat en wat kost de snellader die je onderweg tegenkomt? Voeg daar het exacte verbruik van jouw elektrische auto aan toe en pas dan kan je concreet uitrekenen wat 100 km rijden voor jou zal gaan kosten. Vergeet eventuele abonnementskosten voor een laadpas niet mee te rekenen.

Overige kosten

Autorijden brengt meer kosten met zich mee dan alleen opladen of tanken. Zo is er ook het onderhoud. Vaak wordt gezegd dat een elektrische auto voordeliger is in onderhoud, omdat een elektromotor geen bewegende delen heeft en een brandstofmotor heel veel. Ook hoef je bij een elektrische auto geen olie te verversen. In theorie slijten bij een elektrische auto ook de remmen minder hard, omdat een elektrische auto veel meer op de motor kan afremmen. Daar staat tegenover dat de banden van elektrische auto’s vaak veel sneller slijten, doordat een elektrische auto een stuk zwaarder is dan een vergelijkbare benzineauto. Als het gaat om regulier onderhoud dan is een elektrische auto vaak wel iets voordeliger dan een vergelijkbare benzineauto, maar het verschil is niet heel groot.

Vergeet ook de wegenbelasting niet. Tot eind 2024 zijn elektrische auto’s nog wegenbelastingvrij. Vanaf 2025 betaal je kwarttarief (25% van het totaal bedrag). Dit wordt langzaam afgebouwd (60% van 2026-2028, 65% 2029 en 70% in 2030) Na 2030 wordt er geen korting meer gerekend voor wegenbelasting op elektrische auto's en betaal je de volle mep. De kosten voor een elektrische auto nemen hiermee flink toe over de jaren. Echter is het belangrijk om in de gaten te houden hoe deze kosten zich verhouden tot het rijden van een reguliere auto.

Dan is er ook nog de verzekering. Maak hiervoor een goede vergelijking met offertes voor de specifieke auto(‘s) die je op het oog hebt. Sommige verzekeraars rekenen meer voor een elektrische auto, omdat die vaak duurder, krachtiger en sneller zijn dan een vergelijkbare benzineauto. Ook zijn de reparatiekosten vaak een stuk hoger. Sommige verzekeraars geven juist korting voor een elektrische auto, omdat ze elektrisch rijden willen promoten.

Kosten vergelijken

Met diverse online kostentools kun je haarfijn uitrekenen wat de vaste en variabele autokosten zijn. Zo kun je je huidige auto vergelijken met de elektrische auto die je op het oog hebt.

Meer lezen over elektrisch rijden? Je vind alle informatie op onze themapagina.

Alles over elektrisch rijden