We hebben 2 motoren voor je gevonden
Alle occasions inclusief BOVAG Garantie, Omruilgarantie, Afleverbeurt en 40-Puntencheck
Tussen 1987 en 2013 maakte Honda een aantal motorfietsen onder de aanduiding CBR600. De stijl was onmiskenbaar gebaseerd op de toen in Europa heersende mode om motorfietsen volledig van een stroomlijn te voorzien. Zet een CBR600F naast bijvoorbeeld een Ducati Paso, een Cagiva Freccia en een BMW K1 en het zal je vergeven worden als je denkt dat ze uit dezelfde fabriek komen. De CBR600-modellen zijn, net als de CBR750 en CBR1000, bedoeld als sportieve toermotoren. Hun natuurlijke omgeving bestaat uit secundaire en snelwegen, asfalt dus; naast de weg hebben ze niets te zoeken. Wie een niet te zware tweedehands motorfiets zoekt met pittige prestaties en voldoende comfort voor lange toertochten, moet zeker de CBR600-modellen eens goed bekijken.
De CBR600-serie begint in 1987 met de CBR600F. Een volledig ingepakte motorfiets met een sterke, watergekoelde viercilinder-in-lijn met een inhoud van 598 cc. Met 85 pk lijkt dit geen racemotor, maar de motor weegt net geen 200 kilo en gaat door de 59 Nm trekkracht erg gretig van zijn plek. Het zou echter geen Honda zijn als de acceleratie niet ook zeer gelijkmatig zou zijn. Geen onverwachte wheelies en gillende banden tenzij de rijder daar zelf op uit is. De internationale pers vindt dat de motorfiets niets minder dan revolutionair is. De combinatie van praktische ergonomie en rijeigenschappen die op een circuit niet zouden misstaan zorgen voor een enorm verkoopsucces. Het wiegframe is gebaseerd op dat van de VFR750 en is stijf genoeg voor de prestaties van het soepele motorblok. De Nissin remklauwen grijpen de drie remschijven met meer dan voldoende kracht en zorgen voor een enorme, maar goed doseerbare vertraging. Zelfs beginnende rijders voelen zich thuis op de motor, terwijl de prestaties zeker voldoende zijn om zeer ervaren en veeleisende rijders gelukkig te maken. Het beste woord om de CBR600F te omschrijven is ‘veelzijdigheid’. Het verbruik is zeer redelijk, mede door de volle stroomlijn. Die stroomlijn zorgt er ook voor dat hogere snelheden nog zeer comfortabel worden behaald. Boven de 5000 toeren zorgt een aanstekelijk gehuil uit de uitlaat voor een verslavende neiging tot doortrekken. Wie zijn rijbewijs wenst te behouden zal wat vaker de oostelijke landsgrens moeten overschrijden om z’n ‘kick’ te krijgen. Bij het zoeken naar een tweedehands CBR600F op Gashendel.nl bestaat de kans dat de vorige eigenaar een andere uitlaat of accessoires heeft geïnstalleerd.
Honda heeft de CBR600-serie tussen 1987 en 2006 geproduceerd, en toen opnieuw tussen 2011 en 2013. De verschillen tussen de originele CBR600F en de nakomelingen F2, F3, F4 en F4i zijn behoorlijk groot. Niet zozeer aan de buitenkant, afgezien van de kleuren, maar vooral onderhuids. De tweede generatie, toepasselijk F2 genaamd, kwam tussen 1991 en 1994 op de markt. Deze had 100 pk, een ruime 15 pk meer dan de eerste versie. De F3 (1995 – 1998) had hetzelfde aantal pk’s maar ging toch weer aanzienlijk sneller, vanwege de nieuwe ram-air-box en 36mm carburateurs. Ondanks de topsnelheid van 250 km p/u bleef men de motor prijzen als een wonder van soepele veelzijdigheid; geschikt om mee te toeren en mee te racen. De wegligging van de F3 was veel stabieler dan de F2 dankzij de betere schokbrekers en stroomlijn. De motor van de F4 (1999 – 2000) had een sterker middengebied en langer eindschot door interne aanpassingen. Verbeterde koeling, sterker koppelingsmaterialen, lichtgewicht waterpomp en oliekoeler en vele andere aanpassingen zorgden voor een (bijna 30 kg!) lichtere, snellere en betrouwbaardere motorfiets. De nog verder ontwikkelde F4i ‘Sport’ werd van 2001 tot 2006 gemaakt. De ‘i’ is een verwijzing naar de PGM-F1 injectie die de carburateurs verving. De styling is sportiever, mede door de nieuwe zadellay-out. Aan de uitrusting is duidelijk dat alles erop gericht is om de CBR weer een aantal jaren de top te laten bezetten. Remmen, vering, ergonomie; alles is van de bovenste plank. Hierna werd het enkele jaren stil totdat Honda in 2011 met de geheel vernieuwde CBR600 op de markt kwam. Een nieuw blok, frame en stroomlijn werden gecombineerd met de nieuwste technologie. De wegligging is nog weer beter dan de vorige modellen, al is de CBR600F iets minder op puur sportief gebruik gericht als de CBR600RR. De uitgebalanceerde ergonomie en het opvallend geringe benzineverbruik zorgen, samen met het betrouwbare en onderhoudsarme motorblok, voor een motor die enorm breed inzetbaar is. Net als op de F4i is ABS optioneel. Korte sportieve ritjes, lange tourritten, woon-werkverkeer; deze motor kan het allemaal met gemak.
Alternatieven voor de CBR600 zijn onder andere te vinden bij Yamaha (FZR600, R6), Kawasaki (ZX-6R), Suzuki (GSX600F en GSX600R), Ducati (Monster 600). In de sportieve middenklasse zijn er tweedehands erg veel leuke motorfietsen te vinden. Welke je kiest hangt af van je smaak en budget, maar op viaBOVAG.nl ga je zeker een mooie tweedehands motorfiets scoren.
De Honda CBR600-serie is een iconische bijdrage aan de motorwereld; snel, comfortabel, soepel en betrouwbaar. De motor kreeg direct veel waardering en is wereldwijd enorm goed verkocht. Op viaBOVAG.nl staan altijd mooie tweedehands Honda CBR600 motorfietsen te koop.
Honda modellen met het meeste aanbod
Populaire Honda CBR 600 F zoekopdrachten
Carrosserie
Kleuren
Brandstof
Transmissie
Staat
Voertuigsoort