We hebben 12 motoren voor je gevonden
Alle occasions inclusief BOVAG Garantie, Omruilgarantie, Afleverbeurt en 40-Puntencheck
KTM 1290 SUPERDUKE R ABS
KTM 1290 SUPERDUKE R ABS
KTM 1290 SUPER DUKE R EVO
KTM 1290 SUPER DUKE R
KTM 1290 SUPERDUKE R S.E. ABS
KTM 1290 Super Duke RR Full Akrapovic - 1 van de 500stuks!
KTM KTM 1290 Superduke R
KTM 1290 SUPERDUKE RR
KTM 1290 SUPERDUKE R ABS
KTM 1290 SUPERDUKE RR
KTM 1290 SUPERDUKE R ABS
KTM 1290 SUPERDUKE R ABS
We mogen ons rijk rekenen, hier in Europa. Hier is het motorrijden uitgevonden en omarmd. Franse, Italiaanse, Duitse en Engelse motorpioniers zorgden voor de basis waarop het tweewielerschap is gebouwd. Vrijwel ieder Europees land heeft meerdere motorfabrikanten gekend en sommige merken kunnen hun wortels nog steeds traceren tot de prille beginjaren. De claim van Moto Guzzi dat zij al sinds 1921 onafgebroken motorfietsen bouwen is daar misschien wel het beste voorbeeld van. Hoewel KTM al sinds 1934 bestaat, begon men pas in de jaren vijftig met de bouw van hun eigen motorfietsen. Inmiddels heeft KTM zich opgewerkt tot een toonaangevende motorfietsproducent.
De styling en de oranje/zwarte kleurencombinatie vind je misschien mooi of lelijk, maar aan de prestaties valt niet te twijfelen. KTM motorfietsen hebben een enorm goede reputatie op het gebied van vermogen, uitrusting en de rijeigenschappen. Alles is piekfijn in orde bij de Oostenrijkers. Ook wie nog nooit een KTM bereden heeft, zal waarschijnlijk wel een proefrit op het verlanglijstje hebben staan. Zeker de mensen die wel van een beetje sportief gassen houden, of dat nu in het terrein is of op het asfalt. Vooral de modellen met de naam ‘Duke’, door KTM sinds 1993 gehanteerd, staan garant voor een pittige rit met scherp stuurwerk. Waren het aanvankelijk middenklassers die de ‘Duke’-sticker op de tank gedrukt kregen, later nam de cilinderinhoud in deze groep ook toe. In 2014 onthulde KTM de 1290 Super Duke R, een adellijke naam voor een indrukwekkende machine.
Bij de KTM 1290 Super Duke R hangt een vloeistofgekoeld 4-takt V-twin-motorblok met 4 kleppen per cilinder in het oranje trellisframe. De motor heeft een rijklaar gewicht van slechts 218 kilo met een vermogen van 177 pk en een koppel van 141 Nm. Deze cijfers maken al direct duidelijk dat deze naakte motorfiets geen opstapper van de motorrijschool is.
Het dashboard vormt alle windbescherming die je krijgt op de Super Duke, maar gelukkig bestaat dat uit een goed afleesbaar scherm met een zeer complete boordcomputer. Hier vind je vrijwel alles dat je wilt weten over de status van de motor. De menustructuur is logisch en via de overzichtelijk geplaatste knoppen op de linker stuurhelft uitermate gemakkelijk te bedienen.
Op het gebied van de remmen valt niets te wensen. De 320 mm remschijven in het voorwiel hebben gezelschap van Brembo M50 monoblock remklauwen en Bosch MSC bochten-ABS. De UPSD-voorvork van WP met een diameter van 48 mm voldoet ook prima.
De vering aan de achterzijde liet volgens sommige hardrijdende klanten wat te wensen over. Op slecht wegdek werd hij daar wat onrustig. In 2017 gaf KTM gehoor aan de klachten en ging stijvere veren monteren. Ook werd de elektronica aangepakt en werd de Duke voorzien van hellingshoeksensoren en ride-by-wire. Dit maakte een digitale cruise control mogelijk. Alle voorheen aanwezige zaken (up/down quickshifter en de rijmodi, etc.) bleven natuurlijk aanwezig. Prettige bijkomstigheid van de upgrade was de nog soepeler gasaanname.
Hoe rijdt zo’n Super Duke nu eigenlijk? Tja, waar nodig kun je hem berijden als een tam manegepaard, maar geef je hem de sporen dan komt de wilde mustang naar boven. In de eerste drie versnellingen wil hij maar wat graag steigeren en met een top van 280 kilometer per uur is hij zeker niet traag. Een acceleratie van 0 – 100 in drie seconden is mogelijk. Wat praktischer is de acceleratie van 100 – 140 km p/u die ook slechts drie seconden nodig heeft. Inhalen met deze motor is kinderspel. De zithouding is comfortabel, de kniehoek ergonomisch verantwoord, de smalle tank laat de benen van de berijder goed aansluiten op de motor. Voor windbescherming moet je de GT-versie nemen of zelf iets monteren. Misschien is de naam mustang verkeerd gekozen. Dat wekt een associatie met onhandelbaar en wild gedrag. Deze Super Duke blijft echter onder vrijwel alle omstandigheden zeer goed bestuurbaar, mede dankzij de elektronische hulpmiddelen.
De KTM 1290 Super Duke R heeft geduchte concurrentie. Kijk maar naar het volgende rijtje: Aprilia Tuono, BMW S1000RR , Yamaha MT 10 , Ducati Monster 1200R, Suzuki GSX-S 1000 , Triumph Speed Triple R. Het lijkt wel de inventaris van een droomgarage.
KTM schoot in de roos met deze gepeperde 1290 Super Duke R. Als je een sportieve, naakte motorfiets zoekt waar je een permanente grijns van krijgt, dan moet je zeker even op viaBOVAG.nl kijken of er een mooie KTM 1290 Super Duke R occasion te koop staat.
KTM modellen met het meeste aanbod
Populaire KTM 1290 Super Duke R zoekopdrachten
Carrosserie
Kleuren
Brandstof
Transmissie
Staat
Voertuigsoort