We hebben 0 motoren voor je gevonden
Alle occasions inclusief BOVAG Garantie, Omruilgarantie, Afleverbeurt en 40-Puntencheck
Niks gevonden?
Pas je wensen aan.
Het Oostenrijkse KTM is groot geworden met de verkoop van offroad- en allroad-motorfietsen. Met de komst van de Duke-modellen werd de deur voor sportieve wegmotoren opengezet en tegenwoordig is KTM ook een grote naam op circuits over de hele wereld.
Tussen 2006 en 2013 was de 990 Adventure KTM’s bijdrage aan de zwaardere dual-sportmotoren. In dit segment had deze Adventure het niet eenvoudig. De grote KTM’s waren in het terrein dan wel de te kloppen motor, voor lange toertochten op asfalt waren ze niet altijd de beste keuze. KTM begreep dat ze hier iets aan moesten doen. Veel berijders van zo’n Adventure-bike komen namelijk zelden in het terrein, zo bleek. Om de internationale klanten tevreden te houden moest KTM dus iets aan het comfort doen. Met ieder model werd dat beter en de 990 was op de goede weg. Die 990 Adventure was een hele goede motor en zeker een verbetering ten opzichte van de, voor toerbegrippen, spartaanse 950. Zaken als een rukkerige gasafgifte bij lage toeren en een te vroeg ingrijpend ABS aan het achterwiel gooiden echter roet in het eten. Ook het verbruik was niet om enthousiast van te worden. In 2012 kondigde KTM daarom de opvolger aan: de KTM 1190 Adventure.
Bij de presentatie van de 1190 Adventure werd het duidelijk dat het KTM menens was. Het vloeistofgekoelde tweecilinder V-twin-motorblok bleek ruim 50 pk meer te kunnen produceren dan de voorganger. Met 150 pk stond deze motor ineens bovenaan de lijst van de zware terreinmotoren. Ook het koppel van 125 Nm was indrukwekkend. Kon deze motor alleen maar grote cijfers produceren of viel er ook nog goed mee te rijden, vroegen de journalisten zich af. Men kon gerust zijn; de 1190 Adventure bleek een echte alleskunner. Raggen door het terrein? Als de beste. Lekker meeblazen met je maten op hun sportmotoren? Ook dat kon hij. En lange toertochten waren door de goede zithouding en ruime bagagemogelijkheden ook een optie. De 1190 Adventure werd tegelijkertijd ook uitgebracht in een ‘R’ uitvoering. Deze was bedoeld voor rijders die wel degelijk regelmatig het terrein in gingen. Waar de ‘gewone’ Adventure beschikte over twee 17-inch wielen, was de ‘R’ uitgerust met een 21-inch voorwiel en een 18-inch achterwiel. Ook kreeg dit model 30 mm meer veerweg, smallere velgen en een (nog) hoger zadel. Het prijsverschil was marginaal, de rijder kon dus zonder budgetbezwaren het model kiezen dat paste bij zijn of haar gebruiksdoeleinden.
Niet alleen de prestaties waren van de bovenste plank. Het design oogde scherp en modern en de uitrusting voldeed aan alle eisen. Het dashboard was goed afleesbaar en bood een rijkdom aan praktische informatie, tot een versnellingsindicator aan toe. De knoppen op het stuur waren van goede kwaliteit en logisch geplaatst. Dat stuur werd in toom gehouden door een heuse stuurdemper, passend bij de sportieve prestaties. Door de lichte neiging tot pendelen bij (zeer) hoge snelheid was die stuurdemper overigens geen overbodige luxe. De volledig instelbare, 48 mm dikke voorvork en instelbare schokbreker achter zorgen voor de goede wegligging. Het voorwiel heeft twee remschijven van 320 mm met vierzuiger remklauwen. Achter bijt een tweezuiger remklauw in de 267 mm grote remschijf. Het gecombineerde remsysteem beschikt over ABS. Met 238 rijklare kilo’s is de motor niet al te licht, maar eenmaal aan de rol merk je daar niets meer van. De tank laat zich met 23 liter vullen waardoor de actieradius behoorlijk groot is.
Deze 1190 Adventure zit in een populaire klasse met veel concurrentie. Natuurlijk kun je niet om de grootste concurrent heen: de BMW GS domineert al jaren dit segment en blijft de te kloppen motor. Toch wil niet iedereen de Duitse route kiezen en we zien daarom bij Triumph de Tiger z’n deuntje in de verkoopcijfers meeblazen. Honda heeft de Varadero, de Transalp en de herboren Africa Twin. Bij Suzuki staan verschillende V-Stroms klaar en Kawasaki doet het goed met de Versys-modellen. De Yamaha (Super)Ténéré-modellen hebben ook veel fans. In Europa hebben we nog de Ducati in verschillende uitvoeringen en de onderschatte Moto Guzzi Stelvio. Dit jaar is daar de prachtige Moto Guzzi V85TT bijgekomen die een hele goede mix lijkt tussen toer- en terreinmotor. Alvast veel plezier met het kiezen van je nieuwe tweedehands motor op Gashendel.nl.
KTM scoorde goed met deze sportieve 1190 Adventure. Als je een zware Adventure-bike zoekt met pit dan moet je zeker even op viaBOVAG.nl kijken of er een mooie KTM 1190 Adventure occasion te koop staat.
KTM modellen met het meeste aanbod
Populaire KTM zoekopdrachten