We hebben 13 motoren voor je gevonden
Alle occasions inclusief BOVAG Garantie, Omruilgarantie, Afleverbeurt en 40-Puntencheck
Triumph SPEED TRIPLE 1200 RS
Triumph SPEED TRIPLE 1200 RS
Triumph SPEED TRIPLE RS - 2018
Triumph SPEED TRIPLE S - 2016
Triumph SPEED TRIPLE RS - 2019
Triumph SPEED TRIPLE - 2009
Triumph SPEED TRIPLE 1050 ABS - 2014
Triumph SPEED TRIPLE
Triumph SPEED TRIPLE
Triumph SPEED TRIPLE S - 2018
Triumph SPEED TRIPLE
Triumph SPEED TRIPLE 1200 RR
Triumph SPEED TRIPLE 1050
De ‘streetfighter’-stijl is waarschijnlijk een Europese uitvinding, met z’n wortels in de Britse caféracer-cultuur. Het is niet helemaal precies duidelijk wie de term en het concept bedacht heeft, maar het is vooral begonnen bij motorrijders die beschadigde kuipen van hun motorfiets weglieten omdat vervangen te duur was. Op den duur gingen verschillende motorfietsmerken ook productiemotorfietsen in deze stijl maken. Een van de eerste was Triumph die in 1994 de Speed Triple introduceerde.
Het in 1984 herboren Triumph was zich bewust van zijn wortels. Het oude Triumph had in 1938 de 500cc Speed Twin gemaakt, voor die tijd een echt snelle motorfiets. In 1994 maakte Triumph de Speed Triple als een eerbetoon, maar gebruikte wel moderne techniek en vormgeving. Uiteraard waren ook de prestaties van deze tijd: de Speed Triple had door de extra cilinder en een cilinderinhoud van 885cc heel wat meer in huis. Het ‘streetfighter’-uiterlijk met de agressieve voorkant en het duidelijk zichtbare motorblok gaven de motor een stoere uitstraling. De prestaties en stuureigenschappen waren meer dan goed. Voor veel klanten was dit precies wat ze zochten.
Triumph heeft regelmatig nieuwe varianten van de Street Triple gemaakt, maar gebruikt daarvoor een eigen aanduiding per type motorblok, wat voor het publiek best verwarrend kan zijn. Wie een bepaald type tweedehands Triumph Speed Triple wil kopen, moet zich hier dus even in verdiepen. De eerste generatie (of T309-serie) is vanaf 1994 op de markt. Oorspronkelijk is de motor uitgerust met het 885cc driecilinder motorblok, maar voor sommige landen is er in 1997 een 750cc variant gemaakt. Vanaf 1997 werd de T309-serie vervangen door de T509. Deze geheel herziene Speed Triple kreeg een nieuw motormanagementsysteem en brandstofinjectie. Ook werden het frame en de vering flink aangepast. De opvallende ‘kikkerogen’, de dubbele koplampen, zijn vanaf dit model bepalend geweest voor het uiterlijk van de Speed Triples. Rond 2000 werd voor de Speed Triples en Daytonas de classificatie 955i gebruikt, in een poging om de verscheidenheid in Triumph motortypes te verbeteren. Tot 2002 werden er verder vooral cosmetische veranderingen aangebracht. In 2005 kreeg de vierde generatie van de Speed Triples weer een flinke update. De cilinderinhoud werd iets groter, het motormanagementsysteem en de brandstofinjectie kwamen voortaan uit de fabriek van het Japanse Keihin. Tot 2011 werd de Triple regelmatig voorzien van betere vering en remmen waardoor de rijeigenschappen ook concurrerend bleven. Vanaf 2011 werd de nieuwe generatie voorzien van een zwaarder blok; met 1050cc en 133 pk de sterkste Street Triple tot dan toe. Mede door het nieuwe frame woog dit model nog maar 214kg. Ook de zitpositie veranderde, en alles bij elkaar was de rijervaring nog verder verbeterd. In 2016 werd de Triple op veel punten verbeterd. Naast een geheel herzien motorblok, werd de motor ook voorzien van ride-by-wire, traction control, 5 rij-modi en een uit-schakelbaar ABS.
Tegenwoordig kunnen de kopers kiezen uit de sterkste en meest geavanceerde Speed Triples ooit: een ‘gewone’ S (die helemaal niet zo gewoon is) en de exclusieve RS-modelvariant met keyless ignition, andere uitlaten, beter vering, cornering ABS en traction management voor op het circuit. De verbeteringen leiden tot 148pk, nog betere rijeigenschappen en een fantastisch geluid. Met deze nieuwe generatie heeft Triumph de Speed Triple weer volledig op de kaart gezet. Liefhebbers van krachtige stuurfietsen kunnen weer even vooruit.
In 1993 zette Ducati met de Monster een motorfiets op de markt die waarschijnlijk de eerste productie-streetfighter vertegenwoordigde. Deze motor is ook op de tweedehands markt een enorm succes. Dit was volgens sommige toonaangevende bronnen de motor die Ducati heeft gered. Hetzelfde kan voor Triumph waarschijnlijk gezegd worden van de Speed Triple. Andere concurrenten zijn bijvoorbeeld de MV Agusta Brutale en de KTM 790 Duke. Yamaha heeft de MT-09, Aprilia de Tuono 1100 V4. Er zijn nog meer productie-streetfighters, maar je kunt natuurlijk ook een zelfbouwer kopen. In dat laatste geval is het natuurlijk wel belangrijk dat je precies weet waar je op moet letten.
De nieuwe Speed Triples zijn fantastisch, maar de oudere modellen van de Triumph Speed Triple zijn ook nog altijd hele fijne motorfietsen. In de bijna 25 jaar van zijn bestaan zijn er erg veel van verkocht. De kans is dus wel heel groot dat je op viaBOVAG.nl precies de goede tweedehands Triumph Speed Triple kunt kopen.
Triumph modellen met het meeste aanbod
Populaire Triumph Speed Triple zoekopdrachten
Carrosserie
Kleuren
Brandstof
Transmissie
Staat
Voertuigsoort