We hebben 408 auto's voor je gevonden
Alleen auto’s van erkende BOVAG bedrijven
Elektrisch rijden is allang geen niche meer. Vrijwel elk automerk heeft inmiddels een of meerdere EV’s in het gamma en Citroën is daarop geen uitzondering. Het Franse merk pakt het op z’n eigen manier aan met zijn modellen: die zijn praktisch, comfortabel en vooral nét even anders.
Citroën was er vroeg bij met elektrisch rijden. In 2010 lanceerde het merk de C-Zero, een kleine stadsauto als broertje van Mitsubishi i-MiEV en Peugeot iON. Met een actieradius van iets meer dan 100 kilometer was het vooral een auto voor korte ritten. Tegenwoordig zie je ze nog steeds in steden rondrijden, vaak als deelauto of bij lokale bedrijven. Hoewel de technologie inmiddels achterhaald is, was de C-Zero een van de eerste serieuze EV’s voor de gewone consument. Maar een indrukwekkende actieradius heeft het model niet, en al helemaal niet als occasion.
Fast forward naar de Citroën AMI, en je ziet direct dat Citroën niet bang is om dingen anders te doen. Dit compacte vierkante karretje is officieel geen auto, maar een brommobiel of ‘microcar’. Met een topsnelheid van 45 km/u en een bereik van 75 kilometer is het geen reiswagen, maar voor korte stadsritten is het een slimme optie. Je hebt geen volwaardig autorijbewijs nodig en van parkeerstress heb je geen last. Dankzij het design val je lekker op in het straatbeeld, helemaal met de vernieuwde versie die in 2025 is uitgebracht.
In het B-segment heeft Citroën recent de e-C3 geïntroduceerd. De benzinevariant van de C3 was al populair in Nederland en de elektrische versie moet dat succes voortzetten. De e-C3 biedt een praktische actieradius, een betaalbaar prijskaartje en vooral: een comfortabele rijervaring. Naast de hatchback volgt de e-C3 Aircross, een elektrische compacte SUV. Dit model richt zich op gezinnen en biedt meer ruimte dan de reguliere e-C3. Citroën blijft trouw aan zijn filosofie van comfort, wat betekent dat je een aangename rijervaring mag verwachten, zelfs op Nederlandse wegens met heel veel drempels. Wil je een e-C3 Aircross met zeven zitplaatsen? Dan heb je pech. De elektrische uitvoering is er alleen als vijfzitter. De hybride C3 Aircross is er wel met zeven zitplaatsen, al blijft er dan geen bagageruimte meer over.
Een stap hoger in het gamma van Citroën vinden we de e-C4 en de e-C4 X. De gewone e-C4 is een elektrische hatchback met een SUV-achtige uitstraling, terwijl de e-C4 X een hoogpotige sedan-variant is. Beide modellen delen dezelfde elektrische aandrijflijn en bieden een rijervaring die past bij Citroën: soepel, stil en gericht op comfort. Met een actieradius die geschikt is voor zowel stadsritten als langere afstanden, positioneert Citroën deze modellen als de gulden middenweg tussen compact en ruim. De e-C4 X heeft bovendien een extra ruime kofferbak, wat een voordeel is voor gezinnen of zakelijk rijders die veel bagage meenemen.
Wie écht veel ruimte nodig heeft, komt al snel uit bij de e-Berlingo of e-Spacetourer. De e-Berlingo is een elektrische variant van de bekende MPV, ideaal voor gezinnen of kleine ondernemers die elektrisch willen rijden zonder concessies te doen aan ruimte. De e-Spacetourer is een maatje groter en biedt plaats aan meerdere passagiers. Handig voor taxi’s, shuttlediensten of grote gezinnen. Met een rijbereik dat prima volstaat voor dagelijkse ritten en een flexibel interieur is dit een van de weinige elektrische personenbussen op de markt.
De nieuwe Citroën C5 Aircross verschijnt als plug-in hybride en ook als batterij-elektrische uitvoering. Het model neemt daarbij technologie over van de Opel Grandland en Peugeot 3008 en Peugeot 5008. Deze C5 Aircross is gebouwd op het STLA Medium-platform van de Stellantis-groep. Het is een zogeheten multi-energievoertuig. Dat betekent dat er diverse aandrijflijnen op stapel staan. Reken op een lengte van ongeveer 4,65 meter en een hoogte van 1,66 meter.
Citroën modellen met het meeste aanbod
Populaire Citroën zoekopdrachten
Carrosserie
Kleuren
Brandstof
Transmissie
Staat
Voertuigsoort
Aantal zitplaatsen
Bouwjaar